וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה פלסטינית זמנית - כל האפשרויות

יוסי ביילין

27.4.2010 / 7:49

ושוב חוזר רעיון המדינה הפלסטינית הזמנית. התקשורת מדווחת בימים האחרונים על הצעה ישראלית לפלסטינים - מדינה זמנית על 60 אחוזים מן הגדה המערבית. כמו כן דובר על ניסיונות של הנשיא פרס ושר הביטחון ברק לשכנע את הנשיא עבאס לקבל את הרעיון. ניסיונות שלא עלו יפה בינתיים.

הצעת המדינה הזמנית עולה על ידי מי שאין לו האומץ או הנכונות להגיע להסדר קבע בתקופת הכהונה שלו, ולכן הוא דוחה זאת ליום שבו העניין לא יהיה באחריותו. לכן המדינה הזמנית מהווה חלק מ"מפת הדרכים" (אמנם כאופציה בלבד), שנטוותה למידותיו של שרון ב?2002, והוגשה לצדדים לפני שבע שנים.

ה"יתרון" היחיד שטמון ברעיון הזה הוא באי הצורך להכריע עכשיו. החיסרון, מבחינתנו, הוא שלא נקבל, בתמורה להסכם הביניים, את מה שנקבל רק בהסדר הקבע (מימוש עקרונות היוזמה הערבית, בהם סיום התביעות, הכרה בישראל כביתו הלאומי של העם היהודי, הכרה בירושלים כבירת ישראל, כולל השכונות היהודיות במזרחה, והסרת נושא זכות השיבה מסדר היום).

החיסרון, מן הצד הפלסטיני, טמון בכך שמרגע שההסכם יעמוד בפני עצמו, יהפוך הסכסוך הישראלי?פלסטיני לסכסוך גבולות שגרתי והם "ייתקעו" עם מדינה "זמנית" קבועה על פחות מ?4,000 קמ"ר, עם המשך ההתנחלויות בכל שאר השטחים, בלי אחיזה בירושלים ובלי פתרון לבעיית הפליטים.

מה ייתנו לפלסטינים?

האם משמעות הדבר היא שההצעה הזו חסרת כל סיכוי? לא בהכרח. אם אכן תוקם מדינה זמנית, תצטרך ישראל לעמוד על כך ששלב מסוים מתוך היוזמה הערבית יתממש במקביל (כמו, למשל, הסרת החרם על ישראל, שליחת משלחות מסחריות ערביות לישראל ומשלחות מסחריות של ישראל למדינות ערב, מתן אישור לטיסה מעל המרחבים האוויריים של העולם הערבי ועוד).

הפלסטינים, מצידם, יצטרכו לקבל מחויבות אמריקאית לכך שההסדר הזמני הזה לא יונצח, ושבתוך הזמן שיוקצב, אם לא יימצא פתרון קבע, יקרה משהו שיפצה אותם.

אולם אליה וקוץ בה. כבר שנים רבות שוברים כולם את הראש בשאלה מה ניתן יהיה לתת לפלסטינים אם לא יושג הסכם, ועד כה לא נמצא דבר שלא יהיה בבחינת עונש חמור לישראל.

הפלסטינים יוכלו, אולי, להסתפק בכך שאם לא יושג הסכם קבע במועד שבו אמור להסתיים המו"מ עליו, יתחייבו האמריקאים להציג ולתמוך בתוכנית מפורטת באשר להסכם הרצוי, ויתחייבו להביאו לאישור מועצת הביטחון של האו"ם. כיוון שכולם יודעים איך ייראה ההסכם הזה, ברור שהוא קרוב הרבה יותר לדרישות הממסד הפלסטיני הפרגמטי הנוכחי מאשר לנכונות של ממשלת נתניהו?ליברמן?ישי.

אבל אם זה מה שיקרה, עדיף להגיע להסכם קבע עכשיו, במקום לייגע את מחמוד עבאס בהצעות שהעלו גירה, ושאין שום סיכוי שיתקבלו בלי שירבעו את המעגל ובלי שיובטח מראש הסכם הקבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully