וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקף הנזק שנגרם לחקלאים בחורף: 55 מיליון שקל

רמי שני

26.4.2010 / 14:00

כך מעריכה הנהלת הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. הענף העיקרי שנפגע: גידולי הפירות, שספגו נזק של למעלה מ-20 מיליון שקל

היקף נזקי הטבע שנגרמו לחקלאים בחורף האחרון מוערך ב-55 מיליון שקלים. כך עולה מסיכום העונה הקרה בשנים 2010-2009 של הנהלת הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות (קנ"ט). לפי נתוני הנהלת הקרן, חלק ניכר מהנזקים נגרם בענף המטעים כתוצאה מהחורף החם שהביא לחוסר יבול במטעי הנשירים בצפון הארץ ובדרומה. עוד עולה מהסיכום, כי מתוך כ-8,000 הודעות על נזק שהתקבלו במהלך החודשים נובמבר 2009-אפריל 2010, 33% היו על נזקים שהתרחשו באזור הדרום, 37% מההודעות היו על נזקים באזור הצפון ו- 30% על נזקים באזור המרכז.

לפי הנתונים, הענף העיקרי שנפגע החורף היו גידולי הפירות. הענף ספג נזק של למעלה מ-20 מיליון שקלים, בעיקר כתוצאה מחוסר יבול בפירות הנשירים הזקוקים למנות קור במהלך החורף כדי להניב יבולים טובים. נפגעו בעיקר גידולי המשמש, הנקטרינה והדובדבן. בנוסף, נגרם נזק השנה לאגסים אשר נפגעו ממחלת החירכון שתקפה מטעים רבים באופן חמור. בקנ"ט מעריכים כי סכום זה צפוי לגדול, שכן מגדלים רבים טרם דיווחו על נזקיהם. ענף ההדרים ספג נזקים של כמיליון שקלים בעיקר בשל נזקי סערה וברד.

פגיעות נרשמו גם בענף הירקות. המגדלים דיווחו על פגיעות בעיקר מנזקי הברד והשיטפונות, ובכללם השיטפון שפגע בחודש פברואר באזור הדרום-הבשור והערבה. בין השאר נפגעו גידולי העגבניות, פלפל, תבלינים ועוד. בסך הכל נאמד הנזק למגדלי הירקות בלמעלה מ-12מיליון שקלים.

בתחום זיתי השמן, בקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות התקבלו למעלה מ-1,000 פניות של מגדלים כתוצאה מחוסר יבול בזיתים. היבול הנמוך במיוחד בזיתים השנה נובע מן החורף השחון בעונת 2008/09 וגרם לנזק של כ-9 מיליון שקלים.

תחום צמחי הנוי ספג נזקים בהיקף של כ-1.5 מליון שקל, בעיקר בשל נזקי סערה וברד. לגידולי הפלחה נגרם נזק מהותי, בעיקר בדרום, כתוצאה מגשם שירד בסוף מרץ. בעקבות הגשם המאוחר ניזוקו, ברמות שונות, כ-37 אלף דונם גידולי שחת והנזק נאמד בכ-4 מליון שקלים. בנוסף לנזק הישיר, קנ"ט תפצה את החקלאים על אובדן ההכנסה, בעקבות הביטוח הראשון מסוגו שהשיקה החברה השנה.

מסיכום נתוני החברה עולה עוד, כי לענף הלול נגרמו נזקים בהיקף של כ-4.5 מיליון שקלים בשל תמותת עופות בעיקר כתוצאה מברונכיטיס ושפעת. "גם בחורף סטנדרטי יחסית היקף הנזקים הוא גדול ועלול לגרום לחקלאים שלא ביטחו את יבוליהם לנזק בלתי הפיך שאת השלכותיו הכלכליות גורר החקלאי במשך שנים" אמר דוד גינזבורג, מנכ"ל קנ"ט. לדבריו, ביטוח ההכנסה הייחודי בפלחה נכנס לתוקף בראשית 2010, ותוצאותיו יתבררו בסוף חודש מאי כאשר יתקבלו נתוני היבול ומחיר החיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully