וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלולנים קיבלו ביצים - וחסמו כביש בצפון

עידן אבני

26.4.2010 / 11:03

עשרות בעלי לולים מפגינים בכביש הצפון הישן סמוך לגבול לבנון, במחאה על הרפורמה המתוכננת במערך הלולים. הם חסמו את הכביש למשך מספר דקות, השליכו ביצים ושחררו עופות

יח"צ - חד פעמי

(צילום: יובל בן אבו, עריכה: גדי וינסטוק)

כ-300 מגדלי עופות מיישובי גבול הצפון מפגינים הבוקר (שני) סמוך לגדר הגבול עם לבנון על כביש הצפון הישן נגד הרפורמה המתוכננת בענף הלול. המגדלים, אשר חלקם הגדול מתקיים ממכסות גידול ביצים, מחו על הרעיון לייצר שותפות בין המגדלים השונים, דבר שיחייב אותם להשקיע מאות אלפי שקלים בהקמת לולים חדשים. שוטרים ממשטרת צפת אפשרו למפגינים למחות ולחסום את הכביש למשך דקות ארוכות, אך ההפגנה מתנהלת בשקט יחסי.

המגדלים חסמו את הכביש, השליכו ביצים ושחררו עופות במחאה על הרפורמה. לפי הרפורמה שתיכנס לתוקפה בעוד כשנתיים, יאוחדו כל שלושה מגדלים לאגודה שיתופית אחת, יהיה עליהם להקים לולים חדשים בהשקעה כוללת של כמיליון שקלים וחצי ללול. "אני מתפרנס כבר 40 שנה מגידול של 2,000 תרנגולות מטילות ביצים", אמר שמעון ביטון ממושב אביבים, "אני מרוויח כ-5,000 שקלים בחודש. אי אפשר להתעשר מזה. רוצים ליצור מצב שלא נוכל לעמוד בהשקעה, נעזוב את הענף ונמכור את מכסות הגידול שלנו לטייקונים".

תופעת מכירת המכסות ביישובים קיימת כבר זמן, בכך שהמכסות נמכרות לבעלי האמצעים. כך, לדוגמה, נוצר מצב של מגדלים המחזיקים עשרות מכסות, המסתכמות בהחזקה של כ-100 אלף עופות. דני פרץ, מגדל עופות ממושב דובב הוסיף כי "אנחנו ניאלץ למכור את המכסות לטייקונים ונשאר בחוסר כל. מדובר ב-2,100 משפחות המתקיימות מהענף. כל ניסיונות השותפות במושבים בעבר לא צלחו. אם המדינה מעוניינת שנעשה את המהלך – שתיתן לו מימון מלא".

"הרפורמה שמתכנן משרד החקלאות תעביר את הבעלות בתעשיית הביצים לבעלי הון, כשהמפסידים הגדולים יהיו המשפחות במושבים, יערות הגליל, והתרנגולות שיוחזקו בלולים מתועשים, בתנאים אכזריים לא פחות מהיום – ללא אפשרות למתוח כנף כל חייהן", נמסר מתנועת אנונימוס התומכת במאבק הלולנים. "עיצוב מחדש של הרפורמה, שיענה לדרישות הצודקות של תושבי המושבים, צריך לכלול גם מעבר ללולים ללא כלובים, כמקובל בשורה של מדינות בעולם".

משרד החקלאות: הרפורמה מחויבת המציאות

מזכיר ארגון מגדלי העופות, יעקב כהן, המתנגד להפגנת החקלאים אמר בתגובה, כי "לפני מספר שנים הינו כולנו בחרדה מפני הרס ענף הלול בישראל בגלל שפעת העופות. ההגנה על הלולים מפני התפשטות של מחלות מחייבת שמירת מרחקים של 300 מטר בין לול ללול, דבר שאינו אפשרי כמובן בתוך המושבים.
לולים רבים פועלים כיום ללא רישיון עסק והסדרתם על פי כל התנאים והכללים שקובע החוק, לרבות דרישות איכות הסביבה, אינה יכולה להתקיים בתחום המושב".

כהן הוסיף כי "הממשלה גילתה אחריות רבה בגיבוש הרפורמה יחד עם נציגות המגדלים והסכימה להעמיד סכום של 300 מיליון שקל למטרה חשובה זו, סכום שלהערכתנו צריך עוד לגדול. גם המגדלים נדרשים להשקיע סכומים גבוהים ביישום הרפורמה. רפורמות מטבען הן קשות. המתנגדים אינם מציגים שום תוכנית אלטרנטיבית".

משרד החקלאות מסר בתגובה כי הרפורמה בענף ההטלה היא אינה רק חיונית ביותר – היא מחויבת המציאות.תכליתה התאמת הענף לסטנדרטים המתאימים למאה ה-21. יתרונותיה ברורים, הן לצרכן והן למגדלים בכל המישורים: במישור הבריאותי, התברואתי והכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully