וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: השיחות בסלולר יוזלו יותר מהצפוי

אמיתי זיו

25.4.2010 / 8:30

בשורה טובה ממשרד התקשורת: על פי ההערכות האחרונות יופחתו תעריפי הקישוריות בין החברות מעבר לצפוי, לכ-3 אגורות לדקה. המשרד יפרסם את מדיניותו בעניין תוך 10 ימים

חברת Nera שמשרד התקשורת שכר את שירותיה כדי לבחון את הורדת דמי הקישוריות, עומדת לסיים את עבודתה - ותוך עשרה ימים המשרד יפרסם שימוע חדש בנוגע להורדה משמעותית בדמי הקישוריות בישראל.

בספטמבר האחרון פנה משרד התקשורת ל-Nera כדי שתבחן את עלות ההעברה של שיחה ברשת סלולרית - ולקבוע כמה באמת צריכים לעלות דמי קישור הגומלין (קישוריות). דמי קישור הגומלין משולמים על ידי לקוח סלולר כשהוא מתקשר מרשת אחת לשנייה. כיום, עלות דמי הקישור היא 25 אגורות לדקה, אבל כפי שפורסם כאן בעבר, Nera מתכוונת להמליץ למשרד התקשורת לקבוע את דמי הקישור על פחות מ-5 אגורות לדקה.

בכיר המקורב להליך אמר ל-TheMarker כי ייתכן ש-Nera תמליץ על מחיר נמוך אף יותר - 3 אגורות לדקה - שמשמעותו השוואת דמי קישור הגומלין ברשתות סלולר לאלה הנהוגים ברשתות נייחות. השימוע נערך על ידי סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת אסף כהן, שכפי הנראה סיים את גיבוש המדיניות והגיש אותה לאישור שר התקשורת משה כחלון.

ל-TheMarker נודע כי משרד התקשורת ביסס את מדיניותו בתחום הקישוריות לאחר שבחן את הרווחיות התפעולית של חברות הסלולר (Ebitda) ואת העלייה החדה בה בשנים האחרונות, במיוחד מאז סיים המשרד את מהלך ההפחתה הקודם. במשרד התקשורת הבהירו כי העובדה שבעלי המניות של סלקום ופרטנר בחרו להגדיל באופן ניכר את החוב של החברות ולהעמיס עליהן הוצאות מימון כבדות יחסית, אינה מהווה שיקול מבחינתם בקביעת הקישוריות. המשמעות היא שהמשרד מביא בחשבון כי הפחתת הקישוריות עלולה לפגוע ביכולת החזר החוב של חברות הסלולר או של בעלי השליטה בהן.

Nera הגישה לכחלון המלצות לפני כחודש וחצי, בהתאם למודל שפיתחה ואחרי שביצעה השוואה בינלאומית של מחירי הקישוריות. באחרונה החליט הרגולטור הבריטי לענייני תקשורת לקבוע מחיר יעד לקישוריות של 1 יורו-סנט לדקה. כחלון יצטרך להחליט אם לקבל את ההמלצות בחלקן או במלואן והאם לחתוך במחיר הקישוריות באופן חד ומיידי או לקבוע הורדה מדורגת, כפי שעשה המשרד ברפורמת הקישוריות הקודמת, בין 2004 ל-2008.

האוצר תומך בהוזלה

עמדתו הרשמית של משרד האוצר, המעורב גם הוא בהליך, היא בעד הורדה חדה ולא הדרגתית. "אין סיבה שהציבור ישלם על הקישוריות מעל לעלות האמיתית של העברת השיחה", אמר בכיר באוצר.

בשימוע יחשוף משרד התקשורת את מדיניותו בעניין - את היקף ההפחתה והקצב שלה. השימוע יאפשר לחברות הסלולר למסור בכתב התייחסות למשרד התקשורת על הרפורמה המתגבשת; ידוע שחברות הסלולר יתנגדו למהלך בתוקף, מכיוון שדמי הקישוריות תורמים למחזור הכולל שלהן יותר מ-3 מיליארד שקל בשנה - מתוכם כ-600 מיליון שקל לפחות לרווח הנקי.

מנגד, חברות המעוניינות להיכנס לשוק הסלולר במודל mvno (מפעילות סלולר וירטואליות) צפויות לתמוך בהורדת דמי הקישוריות. חודשים בודדים אחרי פרסום השימוע, ואחרי הדיונים בהסתייגויות, משרד התקשורת יקבל ההחלטה הסופית בעניין ויקבע מועד ליישום הרפורמה בפועל.

בדרך למפעיל סלולרי חמישי?

בתוך כך, בקרוב צפוי להגיע לסיום הליך מקביל לבחינת התחרותיות בשוק התקשורת, שאותו מקיים משרד האוצר. חברת הייעוץ הכלכלי שלדור, ששירותיה נשכרו על ידי משרד האוצר, סיימה את שלב המחקר ותתחיל להגיש, בחלקים, המלצות לעידוד התחרות בענף. שירותי שלדור נשכרו בתחילת מארס על ידי האוצר ובהסכמת השר כחלון - החברה צפויה להמליץ על דרכים להגברת התחרות בשוק התקשורת הישראלי, בדגש על ענף הסלולר.

המשימה הראשונה שניצבה בפני שלדור היתה לבחון את ההיתכנות הכלכלית של מפעיל חמישי בישראל, שיקים ויחזיק בתשתיות עצמאיות. מפעיל זה יצטרך להשתתף במכרז תדרי ה-UMTS שמשרד התקשורת מקדם. בשלדור בחנו את ההקלות שמתוכננות למפעיל כזה והגיעו למסקנה כי בלא מתן הקלות בהליכי התכנון והבנייה בהקמת אתרי סלולר ומתן פטור גורף מאישורי בנייה בהקמת אנטנות קטנות (מתקני גישה אלחוטיים) - אין סיכוי להחזר השקעה של מפעיל חדש. מסקנה נוספת היתה שמפעיל חדש בישראל יצטרך להישען במשך חמש-שבע שנים על תשתיות של חברות קיימות, בהסדרי נדידה פנים-ארציים.

המסקנות של שלדור בנוגע למכרז המפעיל החמישי יימסרו כטיוטה תוך עשרה ימים. ההנחיה לאנשי שלדור בבחינת מכרז ה-UMTS היתה להיפגש רק עם נציגי ממשלה ולא עם נציגים של חברות. עד כה נפגשו נציגי שלדור עם בכירים באוצר, במשרד להגנת הסביבה, במשרד הפנים וברשות להגבלים עסקיים; מי שלא נפגשו עם נציגי שלדור הם בכירי משרד התקשורת, המנכ"ל עדן בר טל וסמנכ"ל הכלכלה אסף כהן, שהתנגד מלכתחילה לעבודה של שלדור.

תגובת משרד התקשורת: "הפגישה בין אנשי המשרד לבין שלדור נדחתה מסיבות אישיות ונקבעה לעוד שבוע". יש לציין כי באחרונה מתקשים במשרדי האוצר והתקשורת לשתף פעולה על רקע חוסר הסכמה לגבי תחומי הסמכות של כל אחד מהמשרדים בהסדרת שוק התקשורת.

המשימה השנייה של שלדור היתה לבחון את כניסתה הצפויה של חברת החשמל לתחום התקשורת. חברת החשמל עתידה לספק שירותי תשתית קווית לאינטרנט וטלפוניה, על בסיס קווי החשמל - כחלק מרישיון ניסוי שהוענק לה באחרונה. בשלדור בדקו מודלים של אספקת שירותי תקשורת של חברות חשמל בעולם. הבדיקה כללה פגישות עם שחקנים מרכזיים בשוק, בהם בזק, hot, חברת החשמל וספקיות האינטרנט. מסקנות הבדיקה יוגשו בעוד כשבועיים ויכללו המלצה לאפשר לחברת החשמל לספק שירותי תקשורת - במגבלות מסוימות.

לבסוף, שלדור התבקשה לבחון האם יש תחרות מספקת בשוק הסלולר הישראלי ואילו כשלים קיימים בו. למעשה, מאז ועדת nera הקודמת, שהגישה המלצות ב-2007, לא נבחן שוק הסלולר הישראלי באופן ממוקד ובאוצר חשבו כי יש צורך לנתח שוק זה בנפרד, בגלל השפעתו הגדולה על משקי הבית בישראל.

חברות הסלולר סירבו לשתף פעולה עם שלדור ולכן העבודה התבצעה על בסיס נתונים גלויים. המסקנות לגבי מצב התחרות בשוק הסלולר יוגשו בעוד כשלושה שבועות. העלות הכוללת של עבודת שלדור מגיעה לכ-400 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully