וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפה הגון

מוראג רובננקו

23.4.2010 / 7:14

סחר הוגן עושה את צעדיו הראשונים בארץ, ובענף הקפה מתפשטת הבשורה כאש בשדה פולי קפה. קחו אחריות!

קפה, כך מסתבר, הוא לא רק הנאה קטנה שמתחילים איתה את הבוקר. היקף הסחר בקפה הוא השני בגודלו בעולם, מייד אחרי הנפט. הייצור השנתי העולמי מגיע לכשישים מיליארד קילו, ורק בישראל, למשל, שותים יותר מ-3 מיליארד כוסות קפה בשנה, שלא לדבר על מדינות צורכות קפה במהותן כמו איטליה.

תעשיית הקפה גדלה למימדים עצומים ובהתאם - תנאי עבודתם של אלו שבתחתית שרשרת המזון, הפכו לנצלנים במיוחד: קוטפי הקפה עובדים בתנאים קשים תמורת שכר רעב, ומגדלי הקפה מקבלים בתמורה לפולי הקפה שלהם סכומים הקטנים מהוצאותיהם, כתוצאה מהצפת השוק העולמי.

הרבה (מדי) ידיים עוברים הפולים מהרגע שהמגדלים קטפו אותם מהעץ ועד שהם מופיעים אצלנו בכוס. חקלאי מוכר קילו פולים ב-14 סנט. כאשר אותו הקילו מגיע לבסוף אל המדף הוא שווה כ-27 דולר.

טעמו המר של קפה מנצל

בשנים האחרונות הרגישו יותר ויותר קבוצות חברתיות במערב את טעמו המר של הקפה ששתו. כ- 25 מיליון איכרים ומשפחותיהם מסביב לעולם התלויים כלכלית בשדות הקפה שלהם, עומדים בפני חובות ורעב כאשר הם נאלצים למכור את פולי הקפה שלהם מתחת למחיר העלות.

ארגונים מיוחדים שתפקידם לעזור למגדלי העולם השלישי לקבל גמול הוגן על עבודתם קמו במספר ארצות והמונח Fair Trade (סחר הוגן) נטבע והפך להכרח עבור לא מעט צרכנים.
המטרה מאחורי יוזמה זו הינה דילול מספר המתווכים שמעורבים בתהליך ייצור ושיווק הקפה, הבטחת תשלום קבוע והוגן לחקלאים, הטמעת תכנית צמיחה ארוכת טווח הכוללת תנאי אשראי נוחים ובטחון למטעים וכו'.

ובינתיים בארץ

אצלנו, לעומת זאת, פעילות הסחר ההוגן עדיין בחיתולים, אם כי תחום הקפה זוכה לייצוג מכובד. אמנם בית המחוקקים הישראלי עוד לא גיבש את עמדתו, אך במספר חנויות ובתי קפה אפשר כבר למצוא קפה סחר הוגן מיובא.

החלוצים היו רשת קפה אילן'ס, שקונה את פולי הקפה שלה מקולומביה, מגופים המאושרים ע"י ארגוני הסחר ההוגן העולמיים והפכה את התערובת לתערובת הבית; גם רשת loveat רוכשת את פולי הקפה שלה מסחר הוגן ומתהדרת בתו תקן אורגני; ובשנה האחרונה הצטרפה גם רשת קפה קפה לצד של הטובים, ומציעה אף היא קפה אורגני הגדל בתנאי סחר הוגן, כתערובת הקפה המוגשת בכל סניפיה.

הבשורות המשמחות הן, שאף אחת מהרשתות לא העלתה את מחירי הקפה שלה כתוצאה מכך - לא רק סחר הוגן, אלא גם צרכנות הוגנת. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם לוגמים את ההפוך שלכם.

  • עוד באותו נושא:
  • סחר הוגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully