וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון החמיר בעונש אדם שהונה הפטריארך היווני

גלעד גרוסמן

22.4.2010 / 10:14

יעקב רבינוביץ' נידון לפני שנתיים ל-4.5 שנות מאסר על הונאת הפטריארך היווני בעת שזה היה חולה ומטושטש. ביהמ"ש העליון קיבל את ערעור המדינה על העונש, והוא יישלח לשש שנות מאסר

בית המשפט העליון קיבל הבוקר (חמישי) את ערעור המדינה, והחמיר בעונשו של יעקב רבינוביץ', שנידון לפני כשנתיים ל-4.5 שנות מאסר לאחר שהורשע בהונאת הפטריארך היווני, וגזרו עליו שש שנות מאסר. מנגד, השופטים קיבלו באופן חלקי את ערעורו של שותפו, דוד מורגנשטרן, שנידון ל-18 חודשי מאסר, וזיכו אותו מעבירות של סיוע לעבירות המרמה והזיוף בהן הורשע.

מדובר בפרשה שהחלה בשנת 2000, כשהמדינה ביקשה להאריך את הסכם החכירה שנחתם בין הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית, שהיא הבעלים של שטחים נרחבים בשכונות רחביה וטלביה בירושלים, לבין קק"ל. רשויות המדינה וקק"ל היו מוכנות לשלם סכומים גבוהים בשביל לחדש את החוזה, מכיוון שנבנו עליהן בתים שבהם מתגוררים אנשים רבים, והשקיעו בסופו של דבר 20 מיליון דולרים בחידוש החוזה.

רבינוביץ' ומורגנשטרן, שהתיימרו לתווך בין קק"ל לבין מי שהיה אז הפטריארך, זייפו את חתימת הפטריארך ושלשלו את הכסף לכיסם. בגזר הדין במשפט שהתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים נכתב כי רבינוביץ' ניצל את היות הפטריארך חולה דיאליזה. הוא נכנס לחדרו זמן קצר לאחר שעבר טיפול והיה תשוש לחלוטין, ובכך יצר מצג שווא שהפטריארך היה זה שחתם על החוזה. בנוסף, זייפו השניים עוד שתי עסקאות: אחת בקרקעות ליד העיר בית שמש והשנייה בשטח הסמוך לתחנת הרכבת הישנה בירושלים. בשני המקרים מדובר בשטחים בשליטת הפטריארכיה. חשוד נוסף בפרשה, בנו זיסמן, נמלט לחו"ל.

ערעורו של מורגנשטרן התקבל

רבינוביץ' טען בערעורו שבית המשפטו המחוזי הרשיע אותו על סמך ראיות נסיבתיות בלבד, חלקן שנויות במחלוקת, וכי לא הוכחה אשמתו. מורגנשטרן טען כי היה שותף תמים לעסקה, כמו אנשים אחרים שנטלו בה חלק פעיל ומשמעותי הרבה יותר ממנו, ולכן לא היה מקום להרשיעו. מנגד, המדינה ביקשה להחמיר בעונשו של רבינוביץ', מכיוון שאינו משקף את חומרת המעשים.

"מקובלת עלינו עמדת המדינה, לפיה מעשיו של רבינוביץ' פגעו באינטרס הציבורי בעבור בצע כסף וללא שהובעה עליהם חרטה מצידו וללא שהכסף שנגזל הושב", כתבה השופטת מרים נאור בפסק הדין. השופטים החליטו להחמיר את עונשו ולהעמידו על שש שנות מאסר. עם זאת, הם הקטינו את הקנס שהוטל עליו מ-20 מיליון שקלים ל-10 מיליון. בנוסף, הוא חויב לפצות את קק"ל ב-800 אלף שקלים.

מנגד, החליטו השופטים, ברוב דעות, לקבל את ערעורו של מורגנשטרן. "אין בתשתית הראיות הנסיבתיות שהציגה המשיבה כדי לבסס את רף ההוכחה הדרוש במשפט הפלילי מעבר לכל ספק סביר, לשם הוכחת סיועו של מורגנשטרן לביצוע עבירות המרמה והזיוף על ידי רבינוביץ, לא כל שכן לשם הרשעתו בביצוע בצוותא של העבירות האמורות", נכתב בפסק הדין. בעקבות הזיכוי בוטל קנס בגובה שני מיליון שקלים שהוטל עליו ופיצוי בסך של 300 אלף שקלים. השופטים הותירו את הרשעתו של מורגנשטרן בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, ולכן החלטה על העונש שייגזר עליו, תנתן לאחר שיתקבל חוות דעת מטעם הממונה על עבודות שירות.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully