וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר בנק הפועלים לשעבר נעצר בחשד לשוחד

איילה חננאל וגלעד גרוסמן

22.4.2010 / 0:06

פרשת הולילנד מסתעפת: דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר נעצר בחשד לשוחד ועימו נעצר יעקב אפרתי ראש מינהל מקרקעי ישראל לשעבר. דנקנר אמר בכניסתו לביהמ"ש: "החיוך על פני אומר הכל, אני בטוח בניקיון כפיי. מצפוני שקט". מעצרו הוארך בחמישה ימים

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עוז מרון וגדעון צנטנר. עריכה: עידן גוראל. קריינות: אילן שניג)

פרשת הולילנד, שהוגדרה על ידי השופט אברהם היימן כ"אחת מפרשות השוחד מהחמורות ביותר שידעה המדינה. פרשת שוחד החודרת לתוך רשויות שלטון", ממשיכה לספק פרשיות משנה. שני חשודים נוספים מבכירי המשק עשו את צעדיהם אתמול (רביעי) לחדרי החקירות ולחדר המעצר.

יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, המכהן כיום כמנכ"ל קבוצת "אריסון השקעות" נעצר אתמול בחשד למתן שוחד בפרשת הולילנד. לבד מדנקנר, נעצר גם יעקב אפרתי, שכיהן כראש מנהל מקרקעי ישראל בין השנים 2001-2008, בחשד למעורבות בפרשה.

מעצרו של דני דנקנר הוארך אמש בבית משפט השלום בראשון לציון בחמישה ימים. השופט אברהם היימן קבע בהחלטתו כי "קיים חשד סביר לעבירות כולן אלא שעיקר החשד שבפני לפי חומר החקירה נוגע לעבירת מתן השוחד. על פי חומר החקירה המפורט באופן ברור, קיים חשד סביר הקושר את דנקנר לחשדות המיוחסים לו. לא יהיה זה נכון להורות על שחרור החשוד מכיוון שעל פי החשד מדובר במעשים חמורים ביותר. אין בדבריו של החשוד במשטרה כדי לשכנע, ואני מקבל את בקשת המשטרה במלואה".

גם מעצרו של אפרתי הוארך בחמישה ימים. בהחלטתו ציין השופט כי "החשד כי אפרתי לקח שוחד בהיותו מנהל מנהל מקרקעי ישראל מבוסס ודי בכך. טיבה של החקירה שלפני, מהות החשדות, מספר המעורבים ומורכבותה, יש בהם כדי לבסס את עילת המעצר". היימן הוסיף כי "אני סבור שבחקירות אלה יש לתת למשטרה מלוא האפשרות לחקור מבלי חשש לשיבוש והכול בשים לב למהות חומר החקירה המצוי בידיה. אשר על כן אני סבור שמיצוי החקירה באופן היעיל ביותר הינו על ידי מעצר החשוד".

דנקנר ואפרתי חשודים בין היתר בכך שניסו לשנות ייעוד קרקע חקלאית בבעלות משפחת דנקנר על מנת שניתן יהיה לבנות עליה. דנקנר חשוד במתן שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

בכניסתו לאולם בית המשפט נשאל דנקנר האם הוא מודאג לגבי מעצרו?, דנקנר ענה כי "החיוך על פני אומר הכל. זו אומנם תחושה קשה. אך אני בטוח בניקיון כפיי. מצפוני שקט, ובוא נכבד את החקירה".

יעקב אפרתי חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. על פי החשד בין השנים 2001-2008 קיבל אפרתי כספי שוחד על מנת להיטיב עם פרויקטים שונים בתחום הנדל"ן שעניינם טופל באותה עת במנהל מקרקעי ישראל. מדובר בין השאר בקרקעות בעתלית בבעלות משפחת דנקנר המוגדרות כקרקעות לייעוד חקלאי בלבד, כאשר על פי החשד העביר דנקנר לאפרתי שוחד על מנת שזה יסייע בשינוי ייעוד הקרקע כך שיהיה ניתן לבנות עליה פרויקט נדל"ן. השניים חשודים גם בעבירות, שבוצעו לכאורה, במסגרת עסקת נדל"ן שבוצעה בין חברת "תעשיות מלח לישראל בע"מ", שבבעלות משפחת דנקנר לבין המדינה - בתקופה בה כיהן אפרתי כמנהל מינהל מקרקעי ישראל.

פרשת הולילנד מולידה פרשיות משנה

פרשת השוחד הנוכחית אינה הפרשה הראשונה בה נקשר שמו של דנקנר, לפני כחודש וחצי הוא עוכב לחקירה בחשד לעבירות של מרמה והפרת אמונים. על פי חשדות המשטרה, בעודו מכהן בתפקיד יו"ר בנק הפועלים "סידר" דנקנר למקורביו הלוואות בסכומים אדירים ללא האישורים המתאימים. בנוסף הגדיר לעצמו דנקנר מסגרת אשראי מורחבת של 12 מיליון שקלים, נטל לכיסו מקדמת שכר בסך 1.3 מיליון שקלים וקידם עסקאות תוך ניגוד עניינים. לאחרונה אף נודע כי דנקנר, על פי החשד, הגיש לבנק הצהרת עושר שקרית שאינה מבוססת על הונו האמיתי במטרה לקבל הלוואה גבוהה בתנאים מועדפים.

לצד המעצרים של החשודים החדשים, אישר בית משפט השלום בראשון לציון שחרר הבוקר בתנאים מגבילים שלושה מהחשודים במעורבות בפרשה. בית המשפט נעתר לבקשת המשטרה ושחרר למעצר בית למשך עשרה ימים את אנשי העסקים אביגדור קלנר והלל צ'רני עליהם הוטל צו איסור יציאה מהארץ וכן את מהנדס העירייה לשעבר אורי שטרית.

השלושה מצטרפים לשלושה חשודים אחרים במעורבות בפרשה ששוחררו השבוע למעצר בית. עורך הדין אורי מסר החשוד ששימש כמתווך בפרשה, ראש העיר לשעבר אורי לופוליאנסקי שעל פי החשד בעת שהיה ראש ועדת התכנון המקומית הקל על תהליך אישור הפרויקט ואליהו חסון – חשב פרויקט הולילנד, שוחררו כולם למעצר בית בתנאים מגבילים.

עדכון ראשון: 16:45

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully