וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מערכת הבריאות אינה ערוכה לפיגוע המוני"

אריאל נוי

21.4.2010 / 14:44

לקראת "שבוע הרפואה בישראל" הציג מנהל היחידה לכוויות בבית החולים שיבא, ד"ר יוסף חייק, מחקר שעסק בין היתר בתרחיש דמיוני בו מתרסק מטוס בת"א. לדבריו, "קליטת חולים בו זמנית עלולה להיות קשה מאוד"

"מערכת הבריאות לא מוכנה מספיק למגה פיגוע". כך אמר לוואלה! חדשות ד"ר יוסף חייק, מנהל היחידה לטיפול בכוויות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. ד"ר חייק, מומחה לכירורגיה פלסטית וכוויות, התייחס לנושא לקראת "שבוע הרפואה בישראל" שיחל ביום שני הבא.

במסגרת אירועי השבוע תתקיים תערוכת "מדקס ואנליזה 2010", שתציג בפעם הראשונה בישראל כנס מקצועי משולב המתמחה בטיפול בפציעות שנגרמו בפיגועים המוניים ובאסונות גדולים. הכנס יתמקד גם בכוויות ובדרכי טיפול חדישות.

בנוגע למשמעות הכנס לעתידה של ישראל, אומר ד"ר חייק כי "מנקודת מבט של חירום ואסון במקרים של פצועים, חשוב שנדע במערכת הבריאות איך מתארגנים ואיזה טיפול לתת בשעת חירום. אנחנו גם מנסים להעלות את המודעות לשעת חירום". במחקר שערך תחת הכותרת "הדמיית אסון כוויות להערכת מוכנות המערך בישראל" ושתוצאותיו מפורסמות כאן לראשונה, מתייחס ד"ר חייק להתמודדות של בתי החולים עם מספר רב של נפגעים.

לדבריו, "מניתוח של מספר הנפגעים ב'מגה פיגוע' מסוג זה, עולה כי בתי החולים במרכז הארץ צפויים לקלוט את הפצועים הנזקקים לאשפוז ביחידות הטראומה השונות הזמינות לשעת חירום. אולם, בהתחשב בתפוסה האמיתית הקיימת בכל זמן נתון במחלקות וביחידות הכוויות ובהתחשב בעומס העבודה השוטף הקיים בהן, ייתכן כי קליטת חולים אלו בו-זמנית, עשויה להיות קשה מאוד ואף לדרוש היערכות מיוחדת כגון העברה לבתי חולים פריפריים, פיזור עומס חולים ותגבור צוותים רפואיים וסיעודיים".

בישראל ישנם כיום 130 פלסטיקאים ולדברי ד"ר חייק, רק מעטים מהם עוסקים בתחום הפצעים. "לדעתי", ציין ד"ר חייק, "המערכת לא מוכנה עוד היום. אין מספיק מוכנות (ל"מגה פיגוע". א.נ) ויש גם מעט מומחים שעוסקים בכוויות ופצעים. אנחנו צריכים להעלות את המודעות בקרב הצוות המקצועי". במחקר שביצע ד"ר חייק נאספו נתונים לגבי פיגועיים המוניים ועל דרכי פעולה מתאימים של צוותי ההצלה והחירום. בדברי הסיכום של המחקר נכתב כי "בוצע איסוף של אירוע התרסקות מטוסים לתוך מבנים מאוכלסים ברחבי העולם. בוצע ניתוח של כמות מיטות האשפוז ומיטות במרכזי הפינוי הרפואי הראשוניים הרלבנטיים באירועים אלו ושל כוח האדם אשר ניהל אותם. בוצעה סקירת תיק מבנה של מגדלים בתל אביב ומתוך נתוני אסונות המטוסים הנ"ל נגזר חלקם היחסי של הנפגעים".

ד"ר חייק ציין לגבי המחקר כי "תחילתו של המיליניום השלישי מביאה עמה הסלמה ועליית מדרגה באופיו של הטרור העולמי. מטרת המחקר הינה לנסות ולהעריך את מוכנות מערך הכוויות לתרחיש אפשרי של 'מגה פיגוע' מבחינת יכולת קליטת הפצועים, מיטות אשפוז, מיטות טיפול נמרץ וטיפול נמרץ-כוויות וכן כוח אדם רפואי וסיעודי. הערכה זו בוצעה על פי תרחיש דמיוני של 'מגה-פיגוע', בו מתרסק מטוס במגדלים בתל אביב".

6,000 מבקרים בכנס ובתערוכה

לכנס ולתערוכה שיתקיימו בימים שני ושלישי הבאים במלון דוד אינטרקונטיננטל בתל אביב, ואשר מיועדים בעיקר לקהל המקצועי מהתחום הרפואי והפרא-רפואי, אמורים להגיע כ-6,000 מבקרים, מרביתם רופאים ואנשי סגל רפואי שבאים כדי ללמוד את הנושא. בנוסף, ישתתפו באירועים גם מומחים בעלי שם מהעולם. בכנס לכוויות ופצעים כרוניים יגיע פרופ' סטפן מילנר, מנהל במחלקה לפלסטיקה באוניברסיטת ג'ון הופקינס שבארצות הברית. מילנר, מומחה בעל שם עולמי, ירצה בנושא חידושים והמצאות בנושא טיפולים בפצעים כרוניים והערכות לאסון מנקודת מבט של כירורג פלסטי. אורח נוסף יהיה ד"ר לופרדו מריו, מרצה מאיטליה שיעסוק בעיקר בטיפול בפצעי לחץ בקרב חולים מורכבים.

ישראלה שטיר ממארגני הכנס אמרה כי "זהו האירוע הכי גדול במזרח התיכון. כנס רפואי מתקיים מדי שנתיים, אך הפעם הוא שונה לגמרי. עוד לא התקיים בישראל כנס המתמקד בכוויות ופצעים שבו מגיעים מומחים ונציגי מגיעות משלחות מכל העולם שבאים לענות על שאלות כמו מה עושים במקרה של פיגוע גדול או טרור בקנה מידה עולמי".

בין המוזמנים להתמחות בפציעות המונים באסונות גדולים, גם שרת הבריאות של צ'כיה, שר הבריאות של הונג קונג. ישראל תיוצג על ידי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל משרדו ד"ר רוני גמזו, המשנה למנכ"ל ד"ר בועז לב, מנכ"לי קופות החולים, יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר לאוניד אידלמן, קצין רפואה ראשי תת-אלוף נחמן אש, נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין וכן מנהלי בתי החולים בארץ, נציגים של משרד התמ"ת, אנשי צוות המנגנון לשעת חירום בישראל, אנשי צוות של ענפי הרפואה הדחופה, הכירורגים הכלליים, מרדימים ועוד.

במהלך הכנס תוצג גם מיטב הטכנולוגיה החדישה בעולם הרפואה. בתערוכה הבינלאומית יציגו מעל ל-100 חברות יצרניות, יבואניות ומשווקות ממדינות שונות בעולם. בין היתר יוצגו מוצרים מפולין, ספרד וארצות הברית. בתערוכה יוצגו חידושים טכנולוגיים וההתפתחויות האחרונות בתחומי המכשור הרפואי, התרופות, ציוד לבתי חולים, מחשוב, מעבדות ומכוני מחקר. הציוד שיובא לתערוכה מוערך בעשרות מיליוני דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully