וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחזק את ההרתעה הישראלית

דן מרגלית

21.4.2010 / 7:38

בציר אירן?סוריה?חיזבאללה אין כל חדש. שלטון הרשע מזרים נשק טילי חדיש ללבנון. גם כמות קטנה היא התחלה מסוכנת.

בטהרן, בדמשק ובביירות מעולם "לא ספרו" את החלטת מועצת הביטחון 1701, שהממשלה הקודמת הטילה עליה את יהבה. אין בה כלום לבד משינוי טקטי זעיר, שאנשי חיזבאללה אינם מאכלסים את העמדות בקו הרכס מעל מטולה. הם נעים לעבר ישראל בבנייה אזרחית לכאורה אפילו על הנתיב למנרה. ראיתי לפני שבועיים במו עיני.

מפתיע שהממסד הביטחוני, ובראשו אהוד ברק וגבי אשכנזי, מייחס לתיקון הזעיר הזה חשיבות; ומפתיע שדובריו טוענים כי למרות כשליה של מלחמת לבנון השנייה, היא חיזקה את כושר ההרתעה של צה"ל. ההפך הוא הנכון.

אמנם חסן נסראללה התבטא כי אילו ידע מה תעולל ישראל לביירות השיעית לא היה חוטף את חיילי צה"ל ביולי 2006, אך נכון לא פחות שבמציאות המדינית שנוצרה אין בירושלים מי שיורה לחזור על פעילות צבאית בעוצמה כה גדולה בעתיד הנראה לעין. ממש כפי שהמסקנה ממבצע עופרת יצוקה אינה בהכרח שחמאס יירתע, אלא שהתפתחויות כמו דו"ח גולדסטון נתפסות כריסון משמעותי לנכונותה של ישראל להפעיל את מלוא כוחה הצבאי.

לעצור את שיירות הנשק

המסקנה המרבית - הנוגדת את תפיסת הממשלה והממסד הביטחוני - היא שבאשר לסוגיית חיזוקה או החלשתה של ההרתעה הישראלית יש פנים לכאן ולכאן.

רק הבנת מציאות זו יכולה להסביר לדעת הקהל בארץ ובעולם כיצד אירע ששיגור נשק באיכות חדשה והגדלה משמעותית במחסן הטילים של חיזבאללה התנהלו בלי שישראל ירתה אפילו כדור עופרת אחד. מצב זה, שהאיראנים והסורים וחיזבאללה מממשים בשבועות ובימים שבהם ישראל אינה גמישה בתגובתה בעיקר בגלל החגים, אינו יכול להימשך.

טוב אם ישראל תפעיל בהצלחה עוצמות דיפלומטיות במערב לעצור את שיירות הנשק. הרע במיעוטו הוא שאם וכאשר מאמץ מדיני כזה נכשל, תפעיל ישראל כוח מידתי תקיף למנוע את מעבר הסחורה המאיימת למחסני חיזבאללה.

עם מסר כזה אכן תתחזק ההרתעה הישראלית. אפשר שהוא גם יעורר לחיים חדשים את ההצלחה המתה של הדיפלומטיה הישראלית - החלטת מועצת הביטחון 1701, ז"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully