וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2010: מקור לגאווה

דן מרגלית

19.4.2010 / 7:49

ישראל היא פלא • למרות כל הפגמים וחרף העובדה שגם כעת מנשבות סביבה רוחות מלחמה - זו מדינה שראויה לכל הדגלים שימלאו הערב ומחר את רחובותיה

בהצהירו היום לפני 62 שנים בשעות אחר הצהריים על הקמתה של מדינת היהודים, קיננו בליבו של דוד בן?גוריון חששות כבדים. זה שישה חודשים תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב העברי כדי לגרש ולהשמיד ולאבד את 660 אלף היהודים שנקבצו ובאו בשערי הארץ, ובעוד כמה שעות עתידים היו צבאות ערב הסדירים לפלוש מצפון וממזרח ומדרום. ליהודים היו באותה עת שני טנקים בלבד, שנגנבו ונמסרו להם מידי חיילים בריטים, חסידי אומות העולם.

לתמונה הקודרת נוספה אזהרה אמריקנית. שר החוץ הנערץ ג'ורג' מרשל הזהיר מפני שואה חדשה. משרדו עשה ככל יכולתו למנוע את הקמתה של ישראל. רוחות מלחמה איימו על ישראל על סף לידתה, ובכל זאת לא נשמע צליל של מבוכה בקולו של בן?גוריון כאשר הביע "ביטחון בצור ישראל וגואלו" והוציא אותה לאוויר העולם ולמשפט ההיסטוריה.

אור לגויים

62 שנים לאחר מכן שוב מנשבות במזרח התיכון רוחות מלחמה. כאשר איראן מצהירה במפורש על כוונתה להשמיד את היהודים; וכאשר שר ההגנה האמריקני רוברט גייטס כותב במסמך סודי הרואה אור ב"ניו יורק טיימס" כי אין לארצו מדיניות לבלום את המיזם הגרעיני של האייתוללות; וכשהנשיא ברק אובאמה מתעלם מדחיית הצעות השלום של אהוד ברק ואהוד אולמרט על ידי כל ההנהגות הפלשתיניות - עלולה רוח של ייאוש לתקוף את הישראלי היוצא לרחוב עם דגל כחול?לבן. בהתעטף עליו נפשו הוא שומט לעיתים את הדגל.

בנתונים אלה הוא מתגעגע לעולם של אז, של פעם. זו פאטה מורגנה. העולם נשוא געגועיו לא היה מעולם. איש לא יצא ביום העצמאות הראשון של ישראל לחגוג ברחובות. יצחק רבין זכר כיצד בחטיבת הפלמ"ח הראל ביקשו לסגור את הרדיו ולא לשמוע את בן?גוריון, אלא לישון לקראת הקרב המר הבא בואכה ירושלים.

ישראל היא פלא. היא מקור לגאווה. אך שמחה לא היתה מנת חלקה אלא בצמתים דלילים, וגם הם היו ברובם פרי של משבר ביטחוני שבא על פתרונו בהצלחה. הרמטכ"לים של צה"ל, ממשה דיין (רביעי) עד גבי אשכנזי (19), זכו ברובם להוקרה לא מפני שישראל ישבה תחת גפנה ותחת תאנתה אלא מפני שהם העבירו אותה בהצלחה במבחני האש. הנוסטלגיה מטשטשת אבחנה זו. 2010 הוסיפה דילמה. העם חש חרדה לנוכח האיראנים המאיימים על שלומו, והנשיא האמריקני נתפס למחדל מול טהרן. תחת זאת הוא מציג תובענות שגויה מירושלים, ולנוכח עמדת אובאמה ירדה רוח נכאים על הארץ. רק שישראל?2010 חזקה מכפי שהיה העם היהודי אי פעם. בוודאי בעידן המודרני.

זו מדינה שביטחונה הלאומי חסר תקדים ושלטון החוק המתקיים בה הוא אור לגויים וכלכלתה חזקה, ואף שיש פגמים רבים בהתנהלותה בתחום החינוך ובהשקעה במדע ובחיזוק הקשר בין הצעיר הגדל בה לבין מולדתו - סיפור חייה הוא תנועה מוצלחת מאוד תחת אש. לפיכך היא ראויה לכל הדגלים והפרסים והחידונים הממלאים את בימותיה ואקרניה בתפר הבלתי נמנע שבין זכר השכול לשמחת העצמאות. מי שנבהל היום מהתמונה העגומה של אובאמה וגייטס, ייטיב לעשות אם יפעל בתחכום לצמצם כל קרע וחיכוך עימם, אבל יזכור כי היינו כבר בסרט הזה. בסרט גרוע ממנו. הבו משואה, "לתפארת מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully