וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכרונות מהחווה הסינית

יובל דביר

19.4.2010 / 7:40

37 שנים לא גרמו לאל"מ במיל' יובל דביר לשכוח, ולו את הפרט הכי קטן, מאותו קרב עיקש וקשה במלחמת יום הכיפורים בחווה הסינית. בטור אישי הוא חוזר לאותו הקרב

"החווה הסינית" איזור פיתוח חקלאי שהוקם על ידי המצרים. השם "החווה הסינית" הוא בגין הכתובות ביפנית שנמצאו על בתי המשאבות (בטעות חשבו הלוחמים שזה כתב סיני). החווה הסינית, אזור הממוקם בגזרה המרכזית של תעלת סואץ, ממזרח לתעלה ובצמוד לגדה הצפונית של האגם המר הגדול. בצפון גובל האזור הזה עם קו העיר איסמעיליה (הנמצאת ממערב לתעלת סואץ). החווה הסינית היא רצועת אדמה על שטח של 10-12 ק"מ. השטח מבותר ע"י תעלות עמוקות שנחפרו לצרכי השקיה. הצבא המצרי שנכנס לאזור, ביסס את ההגנה שלו על תעלות עמוקות אלו. נתון נוסף- ב-1967 נכבש כל חצי האי סיני. לפי התפיסה הביטחונית, הוקם קו מעוזים ותעוזים לאורך תעלת סואץ בגדה המזרחית של התעלה. באזור החווה הסינית היה מעוז בשם "לקקן".

בנוסף לבניית קו המעוזים נבנתה רשת דרכי גישה-כבישים- או צירים, כפי שנקראו. באזור "החווה הסינית": ציר "לקסיקון" מצפון לדרכים ובצמוד לתעלה, וציר "עכביש" ממזרח למערב. לצירים אלה משמעות מכרעת בניהול הקרב עקב תנאי עבירות קשים- תעלות וביצות "הגם המר הגדול".

דביזיות החי"ר של המצרים שצלחו את התעלה התמקמו ברצועת האדמה שלאורך התעלה, לא הצליחו להשתלט על רכסי הדיונות שממזרח לתעלה. השליטה באזור בתצפית ובאש נשארה בידי כוחותינו. הקרב באזור נכנס למצב סטטי שכל צד מחזיר בשטחים שבידיו.

המצרים, בניסיון להרחיב את השטח שבידיהם בגזרת החווה הסינית, העבירו את עתודת השריון הארמיונית- דביזיה 21 מזרחה, ובקרב שהתפתח לאחר מכן הם הפסידו מאות טנקים.
מפקדת הפיקוד החליטה לנצל את העובדה שרב הצבא המצרי נמצא ממזרח לתעלה ולהעביר את ההכרעה לגדה המערבית. התוכנית שנבחרה על ידי הפיקוד היתה לנצל את הפירצה שנשארה מצפון ל"אגם המר" הגדול, לאורך ציר עכביש ברוחב של כ-2 ק"מ, להרחיב את המסדרון כלפי צפון ע"ח התקפת לילה משוריינת, להעביר את כוח הצליחה מעל גבי סירות גומי ודוברות, ליצור ראש גשר בצד המערבי של התעלה, ובהמשך להעביר את הכוחות שמיודעים לכיבוש המרחב שמעבר לתעלה.

המשימה להרחבת המסדרון בגזרת החווה הסינית ויצירת ראש גשר ממערב לתעלה הוטלה על אוגדת 143. אוגדות 252 ו-162 היו אמורות להרחיב את השטח הכיבוש בצד המערבי של התעלה. מועד המשימה- הלילה של 15 באוקטובר.

הטור האוגדתי אותו הובילה חטיבה 14 עשה איגוף דרומי עמוק והגיע לקו המים ממזרח לאגם המר הגדול, מקום שלא היה בו כוח צבא מצרי. הכוח עלה על ציר "לקסיקון" והחל בתנועה לכיוון צפון לתקיפת המערך המצרי והרחבת נתיב הצליחה. הכוח כלל את חטיבה 14 בפיקוד אמנון רשף, גדוד " שקד" פל' צנחנים ופלוגה מבה"ד 1. בצומת עכביש נעשה ציוות ותיאום כוחות וכוחותינו המשיכו בתנועה צפונה.

המצרים, שהיו במערך של מגננה בחווה הסינית, לא היו עירניים ולא הבחינו בכוחות השריון שחדרו לתוך המרחב שלהם. הכוח המצרי שהיה פרוס כלפי דרום לאורך ציר "טרטור" (ציר אורך משני) הצליח לסגור את הציר, לחסום את התנועה של כוחות החי"ר שנעו בעקבות הטנקים כלפי צפון. כוחותינו ניהלו קרב עיקש מטווחים קצרים במהלך כל הלילה. התנועה לעבר התעלה בציר עכביש של כוחות ראש הגשר (כוח הצליחה) נחסמה כתוצאה מזחל"ם שנפגע ולקח זמן רב עד שהציר נפתח וכוחות הצליחה יכלו להמשיך בתנועה לעבר קו המים.

במצב שנתהווה בשטח, חטיבה 14 מנהלת קרב קשה ועיקש כנגד כוחות שריון שמקיפים אותה, כוחות החי"ר אליהם הצטרפו כוח מגדוד הסיור האוגדתי וכוח צנחנים מילואים נלחמים לטיהור השטח לאורך ציר טרטור. המצרים לא מצליחים לעצור את תנועת הכוחות, שמתחילים בטרם אור ראשון, את הצליחה. המצרים מפגיזים באש ארטילרית כבדה על האזור. מבצע הצליחה לא נעצר.

תקצר כאן היריעה לתאר את הקרב הקשה והצפוף שהתפתח באותו לילה ב"חווה הסינית" אבל כשראינו את הכדורים הנותבים מצד שני של התעלה, היה ברור שכוחות הצנחנים של דני מט, הצליחו להאחז בראש החץ ולאחריהם עברה גם חט' השריון של חיים ארז.

ניתן לסכם את קרב הלילה הראשון בחווה הסינית כקרב קשה וצפוף שבו מאות כלי רק"מ של שני הצדדים מעורבים אחד בשני ולמרות שמסדרון המעבר לקו המים היה צר ולא רחב דין עדיין, מעבר הכוחות מעובה לא נעצר, התחיל שלב חדש בחזית המצריך ולאורך תעלת סואץ.

אבל הקרב עדיין לא הוכרע. ביומיים הבאים עשו המצרים מאמצים גדולים לכתר את כוחותינו ולעצור את מעבר הכוחות מערבה. הם סגרו את ציר עכביש באמצעות כוחות נ"ט ובלילה של ה-16 באוקטובר נשלחו כוחות צנחנים מחט' 35 לפנות את כוחות החי"ר והנ"ט של המצרים, בקרב קשה ורווי נפגעים. ביום שלמחרת העבירו המצרים חטיבת השריון ט 62 בהיישט דרך האגם המר בנסיון לתקוף את כוחותינו מדרום, ובקרב שנמשך מספר שעות. החטיבה הושמדה. במקביל הצלחנו להרחיב את המסדרון כלפי צפון ולטהר את השטח שלאורך ציר טרטור.

באזור אתר הצליחה ליד מעוז לקקן הוקם אתר לוגיסטי וגשרי דוברות שאיפשר את מעבר הכוחות והספקה ופינוי הנפגעים. את לילה ה-19 לאוקטובר הועברו לצד המערבי של התעלה 3 אוגדות ואפשר לומד שהקרב לכיבוש החווה הסינית, בנמשך 4 ימים ולילות רצופים הוכרח ומספר ימים לאחר מכן כשמרחבים גדולים בצד המצרי נכבשו, נכנסה לתוקפה גם הפסקת האש.

אולם בל נשכח: החווה הסינית נשארה מקום רגיש ובעייתי עד היום שהתפנינו מהמרחב בפברואר 1979. היא הייתה מסדרון הקיום של כוחותינו בצד המערבי של התעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully