וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להפריד בין יום הזיכרון ליום העצמאות"

עומר רבין

18.4.2010 / 11:00

משפחות שכולות יזמו באחרונה פנייה משותפת במטרה להקדים את יום הזיכרון ביממה ולהפריד בינו לבין יום העצמאות. המועצה להנצחת החייל אישרה הסוגייה לדיון מחודש

קשה למצוא ישראלי שלא מדקלם כבר בעל פה את המונולוגים הידועים בדבר החיבור ההיסטורי החשוב בין יום הזיכרון ליום העצמאות – את המעבר הסמלי מדמעות לשמחה, את העוצמה של הטקס הרשמי בהר הרצל המתחיל בדקת דומייה ובקריאת יזכור ומסתיים בזיקוקי דינור.

אבל השנה, צוברת תאוצה יוזמה של משפחות שכולות להקדים את יום הזיכרון ביממה אחת במטרה להעניק, לדבריהם, את הכבוד הראוי לזיכרון הנופלים ולאפשר לבני המשפחות השכולות לקחת חלק בשמחת יום העצמאות באופן מלא ושלם.

"המשפחות השכולות חוות טלטלה וכאב עצומים. מעבר לכאב הנפשי העצום, מדובר גם במאמץ פיזי, התרוצצות בין בתי הקברות, אנדרטאות ואירועי זיכרון שונים. כשהיום נגמר, רוצה כל אבל להניח את הראש ולנוח. במקום זאת, כבר בדרכו הביתה מבית הקברות, הוא פוגש כבישים חסומים עקב ההכנות לחגיגות העצמאות ובמות בידור בשלבי הכנה מתקדמים. דקה אחרי שמסתיים יום האבל הנורא שלו, עוברים כולם (מלבדו) לחגיגות בכל המדינה", נכתב בנייר העמדה המיוחד שגיבשו יוזמי ההצעה.

מאחורי היוזמה עומדים עו"ד יוסף תמיר ושמואל תמיר-שורקי, בנו ונכדו של שר המשפטים לשעבר, שמואל תמיר. אחיו של יוסף (ודודו של שמואל), דוד תמיר ז"ל, נהרג בשנת 1971 בפעילות מבצעית בסיני במהלך שירותו הצבאי כטייס בחיל האוויר – ומאז חווים השניים ביחד עם בני משפחתם את "כאב המעבר החד", כפי שהם מגדירים אותו, מדי שנה.

"לא יכולים להשתתף בשמחה"

"התחושה היא שדווקא האנשים ששילמו את המחיר הכבד ביותר, דווקא הם לא יכולים להשתתף בשמחה ומוצאים עצמם למעשה מחוץ למחנה", מספר שמואל, חייל משוחרר בן 22 אשר היה הראשון להרים את הכפפה ולקדם את הנושא. "המצב הזה שבמהלך האבל הכל כך כבד כבר נשמעות קריאות חג שמח, אנשים מדברים על המסיבות של אותו הערב וזיקוקים עולים השמימה הוא פשוט בלתי נסבל ומקומם – ברורה לנו החשיבות של הזיקה בין שני התאריכים. חשוב גם לנו, לא פחות מליתר המדינה, להדגיש שעצמאותנו כאן התאפשרה בזכות הקורבן העצום שהקריבו אלה שנפלו למעננו ולמען חיינו כאן כאומה עצמאית – אבל הזיקה הזו תישמר לחלוטין גם אם נקדים את יום הזיכרון ביום אחד. החווייה של יום הזיכרון תהיה כך יותר חזקה ומשמעותית אצל כולנו, ולא יהיה מדובר בתחנה בדרך ליום העצמאות".

העצומה אותה יזמו השניים הופצה בימים האחרונים באמצעות רשת האינטרנט ופורומים של משפחות שכולות וזכתה כבר לתמיכה של כמה אלפים. כעת, מרכזים הבנים לבית תמיר ותומכיהם את המאמצים בטקסי הזיכרון המרכזיים בכל רחבי הארץ – בהם הם מתכוונים לחלק עלונים על היוזמה וכן להחתים כמה שיותר תומכים בה. במקביל, עומלים השניים כעת על ניסוח מחודש של החוק במטרה לקדמו אל מול חברי כנסת וגורמי ממשל שונים.

הישג משמעותי שכבר רשמו השניים הוא אישור הסוגייה לדיון מחודש במועצה להנצחת החייל – הגוף הסטטוטורי האחראי על העברת ההמלצה לשינוי החוק לממשלה. לדבריהם, המועצה צפוייה לדון בנושא בחודשים הקרובים אך מטבע הדברים מידת התמיכה הציבורית בהצעה עשוייה לקדם את התהליך או לעכבו באופן משמעותי.

"מבחינתנו, אישור ההצעה הזו הוא האמירה החזקה ביותר שכולם משתתפים איתנו המשפחות השכולות בכאבנו ביום הנורא הזה ומאידך מעוניינים לאפשר לנו לשמוח איתם בשמחת העצמאות", מסכם שורקי-תמיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully