וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה היום איסור דיג בכנרת לשנתיים

אריאל נוי

18.4.2010 / 13:14

בשל הירידה המשמעותית בכמות הדגה בכנרת בשנים האחרונות אושרה ההחלטה לאסור על דיג באגם בשנתיים הקרובות. יו"ר ארגון הדיג: "לא ניתן לממשלה לחסל את הדיג בכנרת"

הצעת החלטה להשבית את הדיג באגם הכנרת לשנתיים הקרובות אושרה היום (ראשון) על ידי הממשלה. תחת ההחלטה המשותפת לשרי החקלאות, האוצר והגנת הסביבה, נאסר על דיג באופן מוחלט בכל הכנרת, בנהר הירדן בקטע הנשפך לכנרת, ובכל נחלים הנשפכים לכנרת. יו"ר הדייג יעקב פדידה, המתנגד למהלך, אמר כי "דואגים לקיבוצים ולמגדלי הדגים בבריכות. חד משמעי רוצים לחסל את הדייגים בכנרת. אנחנו לא נשתוק".

בתוכנית, שתצא לפועל כבר החודש ותסתיים בחודש אפריל בשנת 2012, כלולות פעולות אכיפה מוגברות, אכלוס יזום של דגים באגם ומחקר, ומימונה נאמד בסכום של 11.4 מיליון שקל לשנתיים. כמו כן, בעלות התוכנית יישאו בחלוקה שווה בין משרדי הממשלה המעורבים, בהם משרדי החקלאות, האוצר והגנת הסביבה והרשות הממשלתית למים וביוב.

לדברי שר החקלאות שלום שמחון, מנתונים שנאספו ע"י אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, עולה כי כמות הדגה באגם הכנרת ירדה בעשור האחרון, ובייחוד בשנתיים האחרונות, בעשרות אחוזים מדי שנה עד לרמה קריטית. הנתונים הללו מעוררים חשש ממשי לאסון אקולוגי שיתרחש בעקבות אובדן משאב הדגה בכנרת והפיכתו לאגם ללא דגים.

חשש לאסון אקולוגי

לדבריו, איסור הדייג מחוייב המציאות לנוכח האינטרס הציבורי לשמור על כמות דגה בת קיימא בכנרת, לשם שמירה על האיזון האקולוגי, ומתן אפשרות להיקף דייג שיספק פרנסה סבירה לעוסקים בענף בשנים הבאות. יש לציין כי באזור הכנרת פועלים כ-280 דייגים והצעד יפגע קשות בפרנסתם.

עם זאת ישנה בשורה לדייגים. בשנת 2011 יקצה משרד החקלאות תקציב נוסף לפיתוח בסך של 500,000 שקלים לצורך תמיכה ברכישת ציוד ושדרוג סירות הדיג עבור הדייגים שיחזרו לפעילות בתום תקופת ההשבתה.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן התייחס למצב האגם ואמר כי "בשנים האחרונות נגרמה פגיעה קשה למאזן האקולוגי בכנרת דבר העלול לפגוע באופן חמור באיכות המים, זאת בין השאר בשל דיג בלתי מבוקר. כנרת ללא דגים היא כנרת ללא חיים ואנו מחויבים לשמור על משאב טבע ייחודי זה של מדינת ישראל".

יו"ר ארגון הדיג בכנרת ובאילת יעקב פדידה מסר לוואלה! חדשות כי הם מתנגדים נחרצות למהלך הזה. "עשו מחטף לכל הדייגים בכנרת. האינטרס הוא ברור - לדאוג לקיבוצים ולמגדלי הדגים בבריכות. חד משמעית ממשלת ישראל רוצה לחסל את הדיג והדייגים בכנרת". פדידה הוסיף כי התוכנית לתמיכת הדייגים היא אינה רצינית ואף אחד לא התייעץ עם הדייגים בנושא. פדידה ציין כי הם הולכים להחריף את המאבק עד כדי סגירת העיר טבריה. "אנחנו מתכוונים לסגור את טבריה ולמחות בצעדים חריפים נגד המהלך, אם לא יגיעו איתנו להסדר נורמלי".

ממשרדי הממשלה הדגישו כי "תמיכה זו, הינה לפנים משורת הדין ומותנית בהתחייבות הדייגים הזכאים לניהול ספרים תקין ברשויות המס, עם חזרתם לדוג בתום תקופת ההשבתה. במסגרת ההכשרה המקצועית יינתנו גם דמי מחייה למשתתפים בקורס, לתקופת הקורס ולחודשיים של חיפוש עבודה לאחר השלמתו, בסכום של 2,000 שקל לחודש".

כמו כן הוסיפו כי תוכנית מחקר וניטור אמורה ללוות את יישום התוכנית ואופן ביצועה והיא תופעל בתוך שלושה חודשים מיום אישור ההחלטה. לאחר אישור הממשלה יובאו תקנות בנושא לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

עדכון ראשון: 10:14

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully