וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: לולי התרנגולות – לפחות בתקן האירופי

עידן סייר

16.4.2010 / 12:25

ניצחון ביניים לתרנגולות: שופטי בג"ץ החליטו להתיר הקמת לולים רק בתנאי שאלו יהיו ללא כלובים, או לפחות בתקן האירופי המינימלי

הישג נוסף לארגונים להגנה על בעלי-חיים במאבק נגד הקמתם המתוכננת של כלובי-סוללה לתרנגולות בתעשיית הביצים: הרכב של שלושה שופטי בג"ץ (רובינשטיין, פוגלמן ועמית) קבע בתחילת השבוע כי הלולים החדשים יצטרכו לעמוד לפחות בתקן האירופי. כמו כן, אסרו השופטים מתן מענקים ללולנים במסגרת הרפורמה, כל עוד הם אינם מותנים בעמידה בחוק צער בעלי-חיים הישראלי. בכך הבהירו שופטי בג"ץ כי חוק צער בעלי-חיים אינו אות מתה בספר החוקים: לא ייתכן מהלך שישפיע על חייהם של 7 מיליון בעלי-חיים, ללא כל התחשבות בצורכיהם.

בג"ץ דחה את בקשת משרד החקלאות לאפשר הקמת כלובי-סוללה, שנאסרו לשימוש במדינות רבות בעולם בשל אכזריותם: בכלובים הללו כלואה כל תרנגולת בשטח המגיע לכל היותר ל-550 סמ"ר (פחות משטח המקלדת שלכם). במשך כל חייה, היא אינה זוכה לראות אור יום, לעמוד זקוף או למתוח כנף, שלא לדבר על צרכים טבעיים כגון הטלה במסתור, שהוכרו באיחוד האירופי כתנאים מינימליים שיש לספק בכל לול. עקב התנאים הקשים, מתפתחת אלימות בלול - התרנגולות נעשות אגרסיביות ופוצעות זו את זו. נוסף על כך, הן סובלות מפציעות בחזה עקב החיכוך המתמיד בסורגי המתכת.

בקרוב ייבנו מחדש לולי התרנגולות המטילות בישראל, בהשקעה ממשלתית בגובה 300 מיליון ¤ מכספי משלמי המסים. בספטמבר עתרו לבג"ץ ארגוני בעלי החיים, בראשם "אנונימוס", בבקשה להקפיא את הרפורמה עד להתקנת תקנות לחוק צער בעלי-חיים שיקבעו תנאים בסיסיים להחזקת התרנגולות. לאור זאת הוציא בית המשפט צו ביניים המונע את ביצוע הרפורמה לעת עתה. בדיון בבג"ץ בינואר ביקשה המדינה לבטל את צו הביניים. בהחלטה שפורסמה היום דחו השופטים את הבקשה והחליטו לצמצם את הצו ברוח הצעת העותרים - לאפשר התקדמות בפיילוט של הרפורמה, אך ורק אם הלולים שיוקמו במסגרתו יהיו ללא כלובים או לפחות יעמדו בתקן האירופי המינימלי.

רונן בר, מנהל קמפיין "ישראל יוצאת מהכלוב" בעמותת אנונימוס, בירך על ההחלטה ואמר: "חייה של תרנגולת בתעשיית הביצים הם סיוט מתמשך. במדינות אחרות נקבעו כללים שמפחיתים במשהו את הסבל. התקן הנמוך ביותר הוא של האיחוד האירופי. בג"ץ העביר מסר ברור למשרד החקלאות: אסור למדינה להשקיע כספי ציבור בלולים מיושנים שמפגרים גם אחרי התקן הזה".
זהו הישג משמעותי, אך הדרך לשחרור התרנגולות עוד ארוכה. התחנה הבאה היא ועדת החינוך, שבה נדון חוק צער בעלי-חיים. חברי הוועדה יתבקשו להכריע האם תאמץ ישראל את התקן המינימלי, או תגלה נאורות ותאסור בחוק על כל סוגי הכלובים לתרנגולות. שבע מדינות בעולם אימצו תקן מחמיר יותר: קליפורניה ומישיגן בארה"ב, וכן שוויץ, בלגיה, גרמניה, הולנד ואוסטריה.

להיות או לא להיות? זו השאלה

אין שום סיבה שישראל תישאר מאחור: לפי סקר "מאגר מוחות", שני שליש מהישראלים מעדיפים לקנות ביצים שהוטלו על-ידי תרנגולות שהוחזקו בלולים ללא-כלובים. נותר רק לקוות שחברי ועדת החינוך ייקחו בחשבון שהציבור הישראלי לא מוכן לקבל התעללות כה אכזרית. זבולון אורלב,חיים אמסלם, מוחמד ברכה, מסעוד גנאים, דני דנון, עינת וילף, ג`מאל זחאלקה, יעקב (כצל`ה) כ”ץ, מנחם אליעזר מוזס, אנסטסיה מיכאלי, אלכס מילר, ציון פיניאן ורונית תירוש – גורלם של 7 מיליון בעלי-חיים בשנה בידיים שלכם. אתם תכריעו אם התרנגולות יזכו לפרוש כנפיים, או יוחזקו כל חייהן בכלובים.

בינתיים, אסור לשכוח גם את הכוח בידיו של הצרכן הפשוט, שלמעשה מניע את כל המערכת. מי שלא רוצה לתמוך בהתעללות בבעלי חיים, לא צריך לחכות להחלטות של חברי כנסת, אלא פשוט להחרים את תעשיית הביצים ולהבהיר שהוא לא מתכוון לתרום להמשך קיומה. מעבר לכליאת התרנגולות, חשוב לזכור גם את שאר הפגיעות בהן, שכוללות השמדת אפרוחים זכרים עם בקיעתם, חיתוך המקור ומוות בגיל צעיר, ומתרחשות גם בביצים ללא כלובים (אורגניות או "חופש"). כל אחד מאיתנו יכול לבחור אם לקנות ביצים ולשלם על התעללות, או להימנע מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully