וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: זכותו של בג"ץ לבקר הליכי חקיקה

גלעד גרוסמן

14.4.2010 / 19:33

נשיאת בית המשפט העליון נאמה בכנס על משפט חוקתי והבהירה: "ביקורת משפטית להליכי חקיקה לא פוגעת ברצון המחוקק, אלא חותרת להגשים את הרצון הזה, בכך שהיא מבטיחה שהמחוקק פועל על פי חוקים שהוא קבע לעצמו בעבר"

"ביקורת משפטית להליכי חקיקה לא פוגעת ברצון המחוקק, אלא חותרת להגשים את הרצון הזה בכך שהיא מבטיחה שהמחוקק פועל על פי חוקים שהוא קבע לעצמו בעבר". כך אמרה היום (רביעי) נשיאת בית המשפט העליון השופטת דורית ביניש בנאום בכנס על משפט חוקתי השוואתי במרכז הבין-תחומי בהרצליה.

מאז שבית המשפט העליון החל לבטל חוקים של הכנסת, הוטחה בשופטים ביקורת רבה, בעיקר מכיוונם של פוליטיקאים. הפעם האחרונה שבית המשפט הורה לבטל חוק היתה לפני כחודשיים, אז בוטלה הוראת השעה המאפשרת לקיים דיונים בהארכת מעצרו של חשוד בעבירת ביטחון שלא בנוכחותו. החלטה זו התקבלה כשלושה חודשים לאחר שהוחלט בעליון לבטל גם את חוק בתי הכלא הפרטיים.

"לבית המשפט העליון תפקיד חשוב בחברה שלנו", אמרה ביניש. המאפיינים הייחודיים של החברה הישראלית: המאבק המתמשך נגד הטרור, הצורך לאזן בין ביטחון לזכויות אזרח, בעיות דת ומדינה, זכויות מיעוטים ונושאים רבים אחרים מציבים את בית המשפט במרכז ויכוחים פוליטיים וחברתיים" .

לדבריה, היכולת של בית המשפט לבצע ביקורת משפטית על חקיקה של הכנסת היא אחת ההתפתחויות המשמעותיות ביותר במשפט הישראלי. אולם, זהו תהליך שגרם למתח בין בית המשפט לבין המחוקק.

ביניש סיפרה שהיא עצמה, בזמן שייצגה את הכנסת בעבר כאשר עבדה בפרקליטות, טענה בפני בית המשפט שלא ניתן לבצע ביקורת משפטית לתהליכי החקיקה של הכנסת. אולם הנוהל הזה השתנה מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת.

נשיאת בית המשפט העליון הבהירה שלבית המשפט זכות לבקר ולפסול הליכי חקיקה, אולם הוא מגביל זאת למקרים בהם נמצא פגם "בלבו של ההליך". "הביקורת שלנו סייעה לחזק את חוקי הכנסת", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully