וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שנות מאסר לעובד מדינה שגנב 300 אלף שקל

קובי מנדל

14.4.2010 / 17:27

גזבר בית משפט השלום בצפת לשעבר הורשע בעבירות גניבה בידי עובד ציבור של למעלה מ-300 אלף שקלים. בכסף הזה רכש דיר ת יוקרה וכיסה את המשכנתא

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (רביעי) שלוש שנות מאסר על דניאל סיני, בן 47 מצפת, לשעבר גזבר בית משפט השלום בצפת. סיני הורשע לפי הודאתו בעשרות עבירות גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ואיסור הלבנת הון. בנוסף לעונש המאסר בפועל נגזרו עליו שנת מאסר על תנאי, קנס בסך 70,000 שקלים וחילוט כספי פיקדון בביהמ"ש ורכוש הכולל קרנות כספיות וקופות גמל.

סיני עבד משנת 1985 ואילך בשירות המדינה בהנהלת בתי המשפט, ובבית משפט השלום בצפת בתפקידים שונים. ב-13 השנים האחרונות ובזמנים הרלבנטיים, שימש כגזבר בית המשפט. במסגרת תפקידו היה אחראי על קבלת כספי ההפקדות בתיקי הוצאה לפועל ובתיקי בית המשפט, ועל הפקדתם בחשבונות ההוצאה לפועל והנהלת בתי המשפט, בבנק הדואר.

מכתב האישום המתוקן עולה כי בסביבות שנת 2000, הנאשם החליט לשלשל לכיסו כספי הפקדות מזומנים שהופקדו בלשכת ההוצאה לפעול ועשה כן בכמאה הזדמנויות, בהן גנב סכום של 391,423 שקלים מכספי ההוצאה לפועל. כדי להסוות את מעשיו, בין היתר, טען בפני המאבטח שתפקידו היה להפקיד את הכספים, ונהג לרשום מצג כוזב ברישומים אצלו, כאילו הכספים שהתקבלו הופקדו בחשבון ההוצאה לפועל בבנק הדואר.

כמו כן נהג לשים בצד חלק מהשוברים שהכין ולהסתירם, על מנת שלא ייווצר פער גדול מדי בין נתונים שהוזנו על ידו למחשב לבין רישום סכומים שאכן הופקדו בבנק הדואר. על ידי הפקדת חלק מהכספים בחזרה לחשבון ההוצאה לפועל היקשה הנאשם על חשיפת מעשיו וניסה לטשטשם, והמשיך במעלליו באין מפריע עד לחודש אוקטובר בשנת 2007. במועד זה, התגלו מעשיו בביקורת חשבונות. בסופו של דבר הסכום שנגרע מקופת המדינה בערכים נומינליים היה סך 328,684 ¤.

בכספים אלה רכש סיני דירת יוקרה, ביצע תשלומים שונים, רכש מוצרים, פרע הלוואות, סילק את המשכנתא על דירת מגוריו, הפקיד כספים לחשבונות הבנק שלו ופרע שוברים בגין כספים אותם גנב קודם לכן. הוא עשה זאת תוך ערבוב הכסף הגנוב עם כספים אותם קיבל ממקורות חוקיים.

"פגיעה בטוהר המידות"

הנאשם הסביר את ביצוע העבירות "בלחצים כספיים רבים בהם היה שרוי בעקבות רכישת בית חדש וצורך לעמוד בתשלומי המשכנתא". לדבריו הכסף במסגרת העבודה היה זמין מאוד, הפיתוי היה גדול והוא התקשה לעמוד בדחף להשתמש בו, תוך שהוא משכנע את עצמו כי יחזיר את הכסף. לדבריו "הפיקוח על עבודתו היה דל...והעדר הפיקוח עליו הגביר ואפשר חופש לפעולה והתנהלות מעוותת". לדבריו מאז שקנה בית גדול יותר בשנת 2000 ועד שנתפס, הגדיל את היקף משכורתו בכ-30% באמצעות כספי הגניבה.


השופטת חני הורוביץ ציינה בגזר הדין, כי מעשיו של הנאשם חמורים מאד וכי עבירה של מעילה בכספי ציבור על ידי עובד ציבור, יש בה בנוסף לנזק הכספי הישיר, פגיעה בטוהר המידות ובמערכת הציבורית כולה, ואין צורך להכביר מילים על חומרתה. היא הוסיפה כי הפגיעה קשה עוד יותר כשמדובר בעובד שעבד במערכת בתי המשפט, שאמונה על אכיפת שלטון החוק. "ניקיון כפיים של עובד הציבור עומד בבסיס השירות הציבורי. סדרי מנהל ושלטון תקינים נבנים על אמון הציבור. כשעובד ציבור מבצע עבירות, נגרמת פגיעה ממשית באמון הציבור. לפיכך נקבע לא אחת, כי עבירות גניבה בידי עובד ציבור ומעילה באמון, מצדיקות ענישה מחמירה, שיהא בה מסר חד משמעי ומרתיע וכי לנסיבות האישיות משקל דל והן נסוגות בפני צורך זה", ציינה השופטת הורוביץ.

השופטת הוסיפה כי קשיים כלכליים, בפרט בעקבות רכישת בית גדול יותר, אין בהם שום צידוק או נסיבה מקילה. גם העובדה שהפיקוח על הנאשם לא היה רב, אין בה כדי להקל עמו, שכן היא מלמדת על האמון הרב שניתן בו במסגרת תפקידו ועל הצורך להרתיע אחרים במערכת הציבורית, לבל ימעלו.

בגזר הדין התייחסה השופטת להמלצת שירות המבחן להטיל על הנאשם צו מבחן בן 24 חודשים וכן מאסר בעבודת שרות, כדי למצות את ההזדמנות הטיפולית ולהשיב את יתרת הכספים. היא ציינה כי אין לקבלת את ההמלצה שכן קשייו של סיני אינם קשיים יוצאי דופן. "עם כל הצער על משפחת הנאשם וילדיו הקטינים, אין בהם כדי לגבור על האינטרס הציבורי", נימקה השופטת את החלטתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully