וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית מדינית: מה מתבשל בוושינגטון?

זלמן שובל

14.4.2010 / 7:40

האדונים סקוקרופט, בז'ז'ינסקי, ברגר, פאוול, קרלוצ'י, ומקפרליין - כולם יועצים לביטחון לאומי בממשלים קודמים - אינם בדיוק "מועצת גדולי התורה" של הנשיא אובמה, אבל הם גם אינם גרסה וושינגטונית של "הפרלמנט של שדרות רוטשילד".

הגנרל ג'ים ג'ונס, היועץ הנוכחי, נוהג לכנס את השישייה הנ"ל מדי כמה שבועות כדי להיוועץ בה בנושאים מדיניים, אך אולי גם מפני שהוא סבור שבעזרת החבורה הזאת יזכו עמדותיו ודעותיו למשקל גדול יותר בעיני הנשיא. מכל מקום, בסוף החודש שעבר כינס ג'ונס את "השישייה" במשרדו שבבית הלבן כדי לדון עימה בעניינים שונים, ובפרט בנושאי המזרח התיכון. מי שהובילו את הדיון היו ברנט סקוקרופט, יועצם של הנשיאים בוש (האב) ופורד, וזביגנייב בז'ז'ינסקי יועצו של הנשיא קרטר - שניהם בעלי היסטוריה לעומתית למדי עם ישראל. כנראה הם גם סיכמו ביניהם מראש את הפרמטרים לדיון ואת ההצעות שיעלו בו. לדעתם, ורוב המשתתפים האחרים בפורום הצטרפו אליהם במידה כזאת או אחרת, הניסיונות האמריקניים הנוכחיים לקדם הסדר מדיני בין ישראל לפלשתינים נידונו לכישלון. לכן צריך הממשל לצאת בתוכנית משלו, שתתבסס על הנקודות שהיו כביכול מוסכמות בעבר - לרבות הפליטים, הגבולות וירושלים - ולהגישה לצדדים כתכתיב.

ההגדרה "נקודות מוסכמות בעבר" התעלמה, כמובן, מהעובדה כי אף שהיו הצעות גישור, הסכמה של ממש לא היתה באף לא אחד מהסעיפים השנויים במחלוקת. לא בעניין ירושלים, לא בעניין הפליטים ולא בעניין האפשרות הקונקרטית לתיקוני גבול ולחילופי שטחים (בנקודה האחרונה, אגב, התבטא אחד המשתתפים בדיון כי לדעתו מדובר בלא יותר מ"כמה מאות מטרים לכאן ולכאן").

נקודת המוצא של רוב המשתתפים בדיון היתה שקיימת זיקה בין הסכסוך הישראלי?פלסטיני לבין כל יתר הבעיות של ארה"ב באזור, כולל אירן, הפונדמנטליזם האיסלאמי וכיוצא בזה. הטענה הזאת אינה חדשה. "מומחים", כמו אותו בז'ז'ינסקי, למשל, קושרים את צרותיה של ארה"ב עם העולם האיסלמי בבעיה שלנו, בעיה שלדעתם ניתן וצריך לפתור בעיקר על ידי ויתורים מרחיקי לכת מצד ישראל.

תהודה מוגברת מכיוונים שונים

טענות כאלה, שבעבר זכו למעט תמיכה, מקבלות לאחרונה תהודה מוגברת מכיוונים שונים. ניתן היה להיווכח בכך גם בהתבטאויות הנואלות בדבר ה"סיכון" שעמדות ישראל מסבות כביכול לחייהם של החיילים האמריקנים בעירק ובאפגניסטן.

באמצע הדיון של היועצים נכנס לחדר הנשיא אובמה בעצמו. יש להניח שלא במקרה. הוא הקשיב קשב רב, אבל לא נתן שום רמז לשאלה אם הדברים מקובלים עליו או לא. מישהו ממשתתפי הפגישה דאג לכך שהידיעות על מה שהועלה בה יודלפו לתקשורת האמריקנית, ואפשר שהדבר היה למורת רוחם של הנשיא ויועציו בבית הלבן. הרי בשלב זה הממשל עדיין דבק במאמצים להביא למשא ומתן בין הצדדים בתיווך ובגישור אמריקניים, ולכן העלאת אפשרות של תוכנית אמריקנית אחרת עלולה לחבל בשארית הסיכויים של שליחות מיטשל. מדוע שאבו מאזן יוותר על תנאיו הקיצוניים אם, כפי שהוא מקווה, ממילא האמריקנים יעשו בשבילו את המלאכה?

בכל אופן, כבר למחרת הפרסום "התבקש" הגנרל ג'ונס להודיע מ"מטוסו של הנשיא" כי "אין לממשל כוונה לגבש תוכנית משלו", ושבכל מקרה הוא "לא יפתיע את הצדדים". ייתכן שכן וייתכן שלא, וממילא לא סביר שתוכנית אמריקנית תועלה לפני נובמבר, שהוא, כזכור, גם מועד הבחירות לקונגרס. ואולם, נובמבר איננו רחוק. מאחר שכרגע לא נראה שמשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, בין ישיר ובין עקיף, עומד להיפתח בקרוב, לא מן הנמנע שהממשל יציע הסדר כפוי. זאת, חרף העובדה שבעבר הצהיר הנשיא שרק הצדדים עצמם יוכלו להגיע לשלום ביניהם.

בכל אופן, בינתיים נודע כי "שישיית" היועצים בראשות גנרל ג'ונס עוסקת, בין כ"יוזמה פרטית" ובין בהשראת הנשיא, בגיבוש תוכנית אלטרנטיבית, ולשם מטרה זו היא מסתייעת ביועץ חיצוני בעל ותק בענייני הסכסוך הישראלי?ערבי, איש שאיננו נמנה עם חובבי ציון. בין שיהיו לתוכנית הזאת סיכויים ובין שלאו, היא בוודאי תציב בפני ישראל בעיות לא פשוטות.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully