וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: על ישראל להצטרף לאמנה לאי-הפצת גרעין

רועי כ"ץ, וושינגטון

14.4.2010 / 0:07

בנאומו בוועידת הגרעין קרא אובמה לישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני: "לא אתייחס לסוגיית הגרעין של ישראל, אך חשוב להיות חלק מהאמנה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא ארה"ב ברק אובמה התייחס הלילה (רביעי) לישראל כשנשאל מדוע לא חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT). "לא אגיב על סוגיית הגרעין של ישראל", אמר אובמה בוועידת הגרעין בוושינגטון. "אצביע על העובדה שאנו מפצירים בכל המדינות לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. חשוב שאלה מאתנו שיש להם נשק גרעיני יעשו מאמצים להפחית את המאגרים. בין אם ישראל או מדינה אחרת, חשוב להיות חלק מהאמנה, וזאת לא מדיניות חדשה, זו המדיניות של ארה"ב לפני שעליתי בשלטון".

בהתייחסו לאירן, אמר אובמה כי חיוני להבהיר לטהרן שישנן השלכות להפרות מתמשכות של החלטות מועצת הביטחון והמחויבויות הבינלאומיות. "חשוב לנוע במסלול שבו סנקציות מתאפשרות, ובמהירות", אמר אובמה בנאום הסיכום של ועידת הגרעין בוושינגטון.

"לפעמים אומרים לי שסנקציות לא יעבדו. הן לא מטה קסם. מה שהן משיגות הוא שינו במאזן העלות תועלת שמפעילה אירן. אם אירן תראה שיש פחות תועלת ברדיפה אחר גרעין, אם העלויות האלה יהיו גבוהות מספיק, יתכן שאירן תגיע להחלטה נכונה לעולם וגם להם".

הנשיא אובמה התייחס גם למפגש שקיים עם נשיא סין הו ג'ינטאו בנושא האירני. "הסינים שלחו משלחת רשמית לניו יורק לדון בהחלטת סנקציות. הסינים מודאגים מההשלכות לגבי הכלכלה. אירן מפיקת נפט ואני חושב שהרבה מדינות מקיימות איתה מסחר. אנו מודעים לכך אך אמרתי לנשיא הו שלמילים חייבת להיות משמעות. אם אמרנו שההסכמים חשובים אז יש לגבות זאת".

אובמה פירט את השגי הוועידה: קנדה הסכימה לוותר על אורניום מועשר, כך גם צ'ילה, אוקראינה ומקסיקו. ארגנטינה ופקיסטן הסכימו לחזק את האבטחה", אמר הנשיא. "ארגנטינה, הפיליפינים, תאילנד וויטאנם יצטרפו לבריתות הבינלאומיות. איטליה, יפן, הודו וסין יקימו מרכזים לשיפור האבטחה. רוסיה הודיעה שתסגור את כור הפקת הפלוטוניום הצבאי שלה", המשיך. "אני שמח שהסכמנו לחיסול 68 טון פלוטוניום ממאגרי הנשק שלנו. נשתמש בכך ליצור חשמל לעמנו. אלו הפעולות שהסכמנו עליהם והתקדמנו לעולם בטוח יותר. אנחנו מחזקים ביטחון במתקנים שלנו ונזמין את סבא"א לבדוק", סיכם.

בוועידה השתתפו 49 מנהיגי מדינות מרחבי העולם והיא עסקה בניסיון לאבטח את מאגרי הנשק הגרעיני ולמנוע זליגת ידע וחומרים גרעיניים לידי גורמי טרור. לדברי אובמה, סוכם כי כל מאגרי הנשק הגרעיני יאובטחו במהלך ארבע השנים הבאות. "צריך שזה יהיה מאמץ מתמשך", אמר אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully