וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשעים אידיאולוגיים - אין לנו דרך אחרת

יוסי ביילין

13.4.2010 / 7:57

מוטיבציה אידיאולוגית לעבור עבירה או לבצע פשע אינה מונעת עונש. אם פרט או קבוצת אנשים סבורים שקיים במציאות עוול קשה המצדיק פגיעה בחוק, עליהם להביא בחשבון שיהיה מחיר להחלטתם. אם מדובר באנשים בעלי מוטיבציה אידיאולוגית, הם אמורים להיות מוכנים לשלם את המחיר.

פשעים אידיאולוגיים נבחרים בדרך כלל רק לאחר שבוצעו, ואז המבחן המוסרי מתקיים מפרספקטיבה רחבה הרבה יותר. יהיו עבירות שיחלפו מן העולם וקשה יהיה להבין כיצד אנשים בכלל נאסרו בגינן, ויהיו עבירות שיישארו על כנן. אבל בכל זמן נתון יש הכרח לשמור על המערכת, כלומר על החוקים. המערכת צריכה להקפיד הקפדה יתרה על כך שחוקיה לא ייהפכו לאות מתה. נכון שהחברה צריכה להיות גמישה דייה כדי שהדין לא ייקוב את ההר. החברה - באמצעות תובעיה ושופטיה - צריכה להתחשב בנסיבות מסוימות, בהקשרים בלתי צפויים שלא נחזו בעת חקיקת החוק. אבל באותה מידה יש להבטיח כי כל עוד החוק בתוקפו - הוא לא ייעשה פלסתר.

מה שחשפה ענת קם יכול להוציא אדם מדעתו. לכאורה, מדובר היה במפקדים בכירים שציפצפו על פסיקת בג"ץ והחליטו להוציא להורג אנשים שניתן היה להסתפק במעצרם. אבל גם אם היא חשבה שהדרך הנכונה לטפל בגילוי הנורא הזה היא ליטול 2,000 מסמכים מסווגים הביתה, וגם אם היא משוכנעת כי בכך עשתה את המעשה הפטריוטי ביותר - עליה לדעת שיש לכך מחיר, והיא חייבת לתת את הדין. בית המשפט יתרשם מן הנזק שגרמה, ומנסיבות נוספות, ויחליט כפי שיחליט. אבל לא ייתכן שמעשה מסוג זה יעבור ללא העמדה למשפט.

אנו חיים במדינה שיש בה לא מעט אנשים בעלי מוטיבציות אידיאולוגיות. חלקם מהימין, חלקם מהשמאל, חלקם מצד זכויות האדם, חלקם מצד אמונתם הדתית, וחלקם מצד תפיסתם את צדקת הלאומיות הפלסטינית. רוב האנשים האלו פועלים בתוך מסגרת המערכת החוקית?דמוקרטית שלנו.

המדינה חייבת לאכוף את חוקיה

חלקם הגיעו למסקנה שהמסגרת לא דמוקרטית ולא חוקית. הם משוכנעים כי הערכים שהם מחויבים להם - או החוקים הדתיים שהם מחויבים להם - חזקים מהחוקים "הלא חוקיים" של המדינה. מצד אחד, צריכה המדינה לאפשר לאזרחיה לנסות להשפיע על סדר היום הלאומי באמצעות עיתונות חופשית, מניעת אפליה, ייצוג פוליטי מרבי, ועוד. מצד שני, היא חייבת לאכוף את חוקיה.

באמצע שנות ה?80 נחקק חוק אידיוטי שמנע מגעים עם חברי אש"ף, גם בהקשרים לא מדיניים. מרגע שנחקק החוק החל מאבק לבטלו, ואני גאה מאוד על חלקי בביטולו, בינואר 1993. אבל עד שבוטל החוק בילו אנשים כמו אייבי נתן בכלא משום שנפגשו עם אנשי הארגון הפלסטיני.

בדיעבד קשה להבין את החוק הזה, אבל ישיבתם של מפירי החוק בכלא היתה חלק מהשמירה על ישראל כמדינת חוק. המאבק שלהם למען דו?שיח עם נציגי הלאומיות הפלסטינית היה מוצדק, אבל דרך המאבק היתה בלתי חוקית, והם שילמו מחיר אשר הם ידעו אותו מראש.

זו גם הדרך לפעול כלפי מתנחלים המשתמשים באלימות כדי למנוע פינוי או הריסה, וזו גם הדרך לנהוג בה כלפי כל מי שמאמין בכל ליבו כי הוא עושה את המעשה הנכון והבלתי חוקי. אין לנו דרך אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully