וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעוטה מבני ברק ניצלה ממוות מחיידק טורף

קובי מנדל

12.4.2010 / 23:28

חיידק אלים התגלה אצל פעוטה כבת שנה מבני ברק. היא טופלה בבית החולים כרמל בחיפה, וחייה ניצלו. כל מי שבא במגע עם התינוקת אותר וקיבל טיפול מונע

הסיוט של כל זוג הורים צעיר: חיידק טורף מסוג "מנינגוקוק" תקף פעוטה בת שנה ושלושה חודשים מבני ברק. הדבר אירע במהלך טיול עם בני משפחתה בחיפה וכמעט גרם למותה. בבית החולים כרמל בחיפה הצליחו להשתלט על החיידק והצילו את חיי הילדה.

ההורים הצעירים של שיר בת השנה ושלושה חודשים לא חשבו שכך תעבור עליהם החופשה. המשפחה יצאה לחופשה קצרה בחיפה בליווי כמה מבני המשפחה כדי לנשום קצת אוויר בצפון, ובילו את הימים האחרונים במחלקת הילדים בבית החולים כרמל, כשבתם בסכנת חיים.

"מה שקרה לנו כאן זה פשוט נס ענק", אמרו בהתרגשות ההורים החרדים שבתם הקטנה קיבלה את חייה בחזרה בבית החולים כרמל. "שמנו לב שהילדה לא מתנהגת כרגיל", סיפר האב. אמה של שיר, שנמצאת בחודשים מתקדמים להריונה, אמרה לוואלה! חדשות: "שיר היא בדרך כלל ילדה בריאה, ולא חששנו למשהו מיוחד. אבל האפתיות שלה, עם קצת חום, הדליקו לנו נורה אדומה, וכשראינו שפתאום יוצא לה גם קצף מוזר מהפה הזעקנו מיד אמבולנס וטסנו לחדר המיון של בית החולים כרמל".

בחדר המיון התקבלה שיר עם פרכוסים של חום גבוה עד 40.2 והחלו בדיקות מקיפות תוך כדי טיפול אנטיביוטי כדי למצוא את המקור לחום הגובה והפרכוסים.

"כדי לשלול את כל הכיוונים לקחנו גם דגימה של נוזל חוט השידרה של שיר ושלחנו אותו לתרבית כדי לזהות את החיידק", הסביר פרופ' חיים ביבי, מנהל מיון ומחלקת ילדים בכרמל. התשובות היו מפתיעות: בנוזל עמוד השדרה זוהה בתרבית חיידק המנינגוקוק המסוכן, המכונה גם החיידק האלים. "מדובר בחיידק מסוכן ביותר שאינו מבחין בין ילדים למבוגרים ומסוגל לגרום למוות גם תוך מספר שעות" אמר פרופ' ביבי. חיידק המנינגוקוק הינו חיידק שעד היום לא נתגלה לו חיסון מלא, וכשהוא תוקף ללא טיפול מתאים הוא מסוגל לגרום לדלקת קרום המוח, אלח דם, דלקת של קרומי הלב ואפילו למוות.

חיידק מסוכן ונדיר

מיד עם קבלת התשובות החיוביות עודכנו אנשי היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים, והחל מבצע נרחב כדי לאתר בדחיפות את כל אותם אנשים שהיו קרובים לשיר הפעוטה ועלולים להידבק מהחיידק המסוכן.

"איתרנו מיד את כל בני המשפחה שהיו סביב לשיר הקטנה את כל הצוות הרפואי רופאים ואחיות שטיפלו בה ואפילו את נהג האמבולנס שפינה אותה וכולם הוזמנו וקיבלו מיד טיפול מונע", מסרה האחות שלומית יצחקי, מהיחידה למחלות זיהומיות בבית החולים כרמל .

במקביל, לשכת הבריאות המחוזית בתל אביב פעלה לאיתור המעון בבני ברק בו מטופלת שיר. כל ילדי המעון, המטפלות והסובבים קיבלו טיפול מונע באנטיביוטיקה. בסך הכל אותרו וטופלו כ-50 איש שהיו במגע עם שיר הקטנה.

"זה חיידק מסוכן, ומאוד מפחיד מה שהוא מסוגל לעשות" אמרה יצחקי. "בכל שנת 2009 ראינו בבית החולים רק 2-3 מקרים של החיידק הטורף מסוג המנינגוקוק ולשמחתי הצלחנו לגלות לטפל ולבלום אותו בזמן".

"אצל לא מעט אנשים החיידק נמצא בגופם בצורה לא פעילה ואינו מזיק", מסביר פרופ' חיים ביבי. מסיבה שאינה ידועה החיידק פורץ פתאום ומתחיל לתקוף את הגוף.

עד כה, הימצאות החיידק וההתקפות שלו בארץ מאוד נדירות: בשנת 2004 דווח על 51 מקרים כאלה. לא קיים חיסון מסודר עבור חיידק המנינגוקוק בישראל, אולם באנגליה ובארה"ב ממליצים רשויות הבריאות לתושבים להתחסן נגדו. בישראל ממליצים למטיילים הנוסעים לאזורים מוכרים כנגועים בחיידק כמו אתיופיה, ניגריה, גינאה וצ'אד להתחסן לפני הנסיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully