וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הטרדה מינית צריך לשלם. בכסף

דורית אברמוביץ'

13.4.2010 / 6:50

רבות מדובר על ההשלכות הנפשיות הקשות של אלימות מינית, אבל כמעט אף אחד לא מבהיר שבכל סיפור כזה נוצרת גם פגיעה כלכלית, שגם אותה יש לתבוע מהמטרידנים והתוקפים

לפני ימים אחדים הגישו ארגוני נשים בקשה להצטרף כידידות בית משפט לתביעה נזיקית על סך 2.5 מיליון שקלים נגד עופר גלזר, שהורשע בפלילים על הטרדה מינית. בכך שוב הציפו מעלה הארגונים- איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, הארגון הפמיניסטי כיאן, ומרכז תמורה- המרכז המשפטי למניעת אפליה, את הטענה, כי להטרדה מינית, וודאי זו שמתקיימת במרחב של תעסוקה, יש לא רק מחיר נפשי בלתי נסבל על זו שנפגעה, אלא יש גם מחירים כלכליים שאותם יש להטיל על המטרידן.

הפרנסה נפגעת אנושות

רבות מדובר על הנזקים החמורים המוטלים על מי שהופנתה כלפיה אלימות מינית, אין סוף נאמר על ההשלכות הרגשיות שמוטלות אל חייה, גופה ונפשה של מי שהוקרבה תחת התעמרות ושליטה מינית על ידי התוקפן, אך יש ללוות זאת גם באמירה נחרצת וברורה- ישנם מחירים כלכליים רבים שלא יעלה על הדעת שמי שנפגעה היא זו שתשלמם. כך נכון לגבי כל אלימות מינית וכך נכון שייעשה כלפי כל תוקפן, וודאי במידה שההטרדה המינית מתקיימת בעבודה, ואם ההתנכלות מתקיימת במרחב בו האשה עובדת לפרנסתה.

בארגוני נשים, ובהם נשות מרכז מהות שמומחיות במחירים שמטיל שוק תעסוקה פוגעני ומעורער על נשים, יודעים לספר על נשים רבות שפרנסתן נפגעת אנושות כתוצאה מהטרדה מינית של קולגה, מעסיק או מנהל ישיר במקום עבודתן. הפחד לספר החוצה את ההטרדה המינית המוטלת עליהן בעת עבודתן, החשש שמא יאשימו אותן, שמא יבודדו אותן, שמא יטענו להגזמה מצידן, שמא יפטרו אותן, שמא ייחשפו להתנכלות מצד זה שהטריד אותן וחבריו, כל אלה גורמים לנשים רבות לבלוע אל תוכן את האלימות שמופנית נגדן ולהיחלש מההשתקה החברתית ביחס לכך. יש כאלה שמנסות להימנע במהלך יום העבודה ממפגש תדיר עם המטריד, יש כאלה שלוקחות עוד ימי מחלה כדי לאזור כוחות כל פעם אחרי הטרדה, יש כאלה שמבקשות עוד כמה ימי חופשה, ישנן נשים שמתקשות כתוצאה מההטרדה להתרכז באותה מידה בעבודתן, וישנן גם כאלה שמתוך ייאוש מוצדק, עוזבות את מקום עבודתן ומתקשות להשתלב חזרה בשוק התעסוקה. רק מעטות וספורות מדווחות ומתלוננות על ההטרדה המינית נגדן, כי לעתים מחירי הדיווח והתלונה הם בלתי נסבלים או בלתי אפשריים לעובדת שגם כך מוחלשת על ידי בעל כוח ושררה.

מרחב תעסוקתי הוא מרחב כלכלי, הטרדה מינית בעבודה נובעת רבות ממעמד כלכלי מורם של התוקפן, תעסוקה היא מקור פרנסה ואובדנה טעונה במחירים לא רק נפשיים, אלא גם כלכליים שניתן לנקוב ברורות במספרם. על כן הגיע הזמן שיידעו מטרידים מינית כי במידה שתוכח אשמתם, הם לא רק ישלמו בפלילים, כי אם גם ישלמו מתוך כיסם על המחירים הכלכליים הקשים שהטילו על זו שנפגעה מנחת אונם.

וככל שמעמדו הכלכלי-חברתי של התוקפן הוא מורם וניכר, ככל שעשה הוא שימוש במעמדו הנישא על מנת להטיל את חיתתו על זו שהייתה לו כפופה, כך נכון כי המחיר הכלכלי אותו הוא ישלם יהא רב, כי בדיוק מעמד נישא זה הוא שאפשר לו להטיל חיתתו על זו שלעתים נותרה ללא פרנסה וללא יכולת להשתכר בכבוד למחייתה. במידה שיורשע הנשיא לשעבר משה קצב, יש לקוות כי גם בעניינו תוגש תביעה נזיקית גם על המחירים הכלכליים אותם, בשלב זה לכאורה, שילמו נפגעותיו.

תחת כותרת המהלך- יצירת סביבת עבודה בטוחה מפני הטרדה מינית- מטעם שתיל, טוענים ארגוני נשים, הגיע העת והגיע הזמן להודיע ולהכריז קבל עם וחברה, כי להטרדה מינית בעבודה יש מחירים כלכליים בלתי נסבלים, וזהו זמן לחבור יחדיו למשרד התמ"ת ולמעסיקים הוגנים, ויחד להוביל מהלך כלל ארצי, של ניקיון המרחב הכלכלי-תעסוקתי - הציבורי והפרטי, מהטרדה מינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully