וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוב מקבלי דמי האבטלה חזרו לעבוד"

חיים ביאור

12.4.2010 / 17:00

ממעקב שביצע הביטוח הלאומי, עולה כי רוב המובטלים במהלך שנת 2009 יצאו ממעגל מקבלי דמי האבטלה לאחר תקופה קצרה ולפני סיום תקופת הזכאות

רק 32% מהמובטלים ב-2009 פנו לשירות התעסוקה כדי לקבל דמי אבטלה, לעומת 25% שפנו ב-2008. זאת למרות העלייה בשיעור האבטלה במהלך 2009 ולמרות ההקלות בתנאי הזכאות לדמי אבטלה עליהן סוכם בעסקת החבילה בין הממשלה להסתדרות. מבין המקבלים דמי אבטלה רק מחצית מיצו את מלוא זכאותם לדמי אבטלה. כך עולה מנתונים של המוסד לביטוח לאומי.

המשבר הכלכלי שהחל בסוף 2008 ואשר שיאו חל במהלך המחצית הראשונה של 2009 היה מלווה בגלי פיטורים של כ-15 אלף עובדים בממוצע מידי חודש. באוגוסט 2009 התהפכה המגמה והחלה ירידה בשיעור האבטלה במשק. בסך הכל נרשמו 73 אלף איש שקיבלו דמי אבטלה בממוצע לחודש במהלך 2009. ואולם ממעקב שביצע מינהל המחקר והתכנון של הביטוח הלאומי מעלה כי רוב המובטלים יצאו ממעגל מקבלי דמי האטלה לפני סיום תקופת הזכאות. זאת, מכיוון שהם חזרו למעגל העבודה לאחר תקופה קצרה של קבלת דמי אבטלה.

כיום התקופה המקסימלית שבה ניתן לקבל דמי אבטלה היא 175 ימים למובטל בן 45 ומעלה או למובטל בן 35 ומעלה שלו 3 ילדים לפחות התלויים בו כלכלית. התקופה הקצרה ביותר לשתלום דמי אבטלה היא בת 50 ימים והיא נוגעת למי שגילו פחות מ-25 שנה שאין לו 3 ילדים תלויים. דמי האבטלה נמוכים יותר מהשכר שהמובטל קיבל בעת שעבד: הם נעים בין 60% לבעלי שכר נמוך של 4,000 שקלים או פחות ועד 25% בלבד מהשכר למי שהשתכר בעת שעבד 25 אלף שקלים ומעלה.

מנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני, אמרה שתוצאות הסקר מצביעות על כך שהטענות על ניצול לרעה של מערכת ביטוח אבטלה על ידי גורמים המתחזים למובטלים, אינן מבוססות. "אם אכן התופעה קיימת, היא בהיקף זניח", היא אמרה. לדבריה, הממצאים מלמדים שהמובטלים מעוניינים לקבל דמי אבטלה במשך כמה שפחות ימים ולהשתלב בחזרה בשוק העבודה בתוך הזמן הקצר ביותר האפשרי. עוד היא אמרה כי היציאה מהמשבר כלכלי האחרון היתה מהירה יחסית, מה שהשפיע על קיצור משך זמן חיפוש העבודה של אלו שפוטרו ממשרותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully