וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוות התלמידים: כפתורים לזכר ילדי השואה

יהושע בריינר

12.4.2010 / 12:24

תלמידים מבית ספר בגוש עציון אספו מיליון וחצי כפתורים מכל רחבי העולם על מנת להמחיש את מספר הילדים שנרצחו במהלך השואה. בין התורמים: חנן יובל, דורין פרקפורט ושבח וייס

לזכר הילדים: ביוזמה יוצאת דופן אספו תלמידים מבית הספר היסודי 'עשה חיל' באפרת שבגוש עציון מיליון וחצי כפתורים מכל רחבי העולם, וזאת על מנת להמחיש את מספר הילדים שנרצחו על ידי הנאצים במהלך השואה. לצד הכפתורים החל בית הספר לאסוף עדויות של ילדים שניצלו מאימת הנאצים.

"הבחירה דווקא בכפתורים נבעה מכך שהכפתור הוא אביזר בסיסי בפרטי הלבוש השונים של כל אדם", מספרות המורות סוזן ויס ותלי סמואל שיזמו את המיזם הייחודי. "לכל כפתור צורה וצבע ייחודיים, דבר הממחיש את השוני והייחוד שהיה לכל אחד ואחד מהנספים", אמרו.

לצורך ריכוז הכפתורים הרבים שהגיעו לצד העדויות, הקים בית הספר ארכיון מיוחד, כאשר הכפתורים הונחו בתשעה מכלים שקופים. בין היתר תרמו כפתורים לצורך המיזם הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו, הזמר והמלחין חנן יובל, מעצבות האופנה דורית פרנקפורט ונעמה בצלאל, וכן יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס. כמו כן, נתרם גם כפתור צבאי שנמסר על ידי אמו של סרן חגי לב, שנהרג ברצועת עזה במהלך מבצע לחשיפת מנהרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיליון וחצי כפתורים ב-9 מכלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרויקט דומה נעשה בבית ספר יסודי בטנסי שבארה"ב, שם אספו התלמידים 6 מיליון מהדקי נייר על מנת להמחיש את מספר הנרצחים בשואה.

בין הסיפורים שאספו התלמידים מניצולי שואה הגיעה עדות הממחישה את חשיבות הכפתורים ליהודים: "חורף 1940 היה חורף קשה במיוחד וכולנו סבלנו מקור ומרעב. כיוון שלא הבאנו מעילים, אימי החליטה לתפור מעילים לי ולאחותי מאחת השמיכות שהבאנו. בסבלנות ללא קץ התחלנו לפרום את התפרים בבגדים על מנת שיהיו חוטים. ערכם של הכפתורים היה רב, יותר מאשר תכשיט בעל ערך. כל כפתור נשמר כאוצר. אלה שהיו ברשותם כפתורים נחשבו לעשירים וניתן היה להחליף כפתור בפיסת לחם. בסופו של דבר החליפה אימי אצבעון מכסף שקיבלה מאמה תמורת כפתורים ואת המעילים לבשנו כשהמחנה שוחרר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully