וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב טוענים: ישראל מעצמת גז טבעי

ליאור זנו

11.4.2010 / 15:04

המכון הגיאולוגי האמריקאי פרסם דו"ח לפיו 112 טריליון טונות גז טבעי מצוי במזרח הים התיכון - בעיקר באזור ישראל, סוריה ולבנון. מניות סקטור הגז מזנקות בבורסה על רקע הדברים

המכון הגיאולוגי האמריקאי (USGS) מעריך כי 112 טריליון טונות של גז טבעי מצוי באזור הלבנט, בפרט בישראל, סוריה ולבנון. לפי הדו"ח, האזור מכיל אזורי חוף אשר בתוכם מאגרי גז טבעי שניתן לקידוח באמצעות הטכנולוגיה הקיימת היום.

זוהי הפעם הראשונה שהמכון הגיאולוגי האמריקאי מעניק הערכה לגז טבעי הניתן לקידוח באזור. "משאבי הגז הטבעי של אזור הלבנט עשויים להיות גדולים יותר מכל מה שהערכנו בארה"ב", אמרה ברנדה פירס מהמכון הגיאולוגי האמריקאי.

"אותו הדו"ח יכול היה לצאת לפני שנה או שנתיים. לפי מקורות המידע המופיעים בדו"ח, נראה כי הוא לא מתבסס על נתונים חדשים, אך הוא יצא בעיתוי כל כך טוב מבחינת השוק, ערב פרסום תוצאות הסקרים של לויתן", מסביר ירון זר מכלל פיננסים ומוסיף כי "רוב השוק לא מכיר את הנושא. ברגע שזה בא מגורם אמריקאי מוסמך ואמין, ניתן לייחס פוטנציאל גבוה".

זר מסביר כי בדו"ח ישנו מיקוד בשכבת המלח הנמצאת מעל המאגרים. רוב פונציאל הגז שמוערך בדו"ח נמצא מתחת לשכבת מלח זו: "ישנם מספר תנאים לקיום תגלית. אחד התנאים זה סלע כיסוי. שכבת הסלע מתחתיה שוכן הגז בתמר היא בת 25 מיליון שנים. צריך היה לוודא שהגז לא ברח משם, במידה והיה קיים, ושכבת המלח עשויה לשמש כסלע כיסוי השומר על הגז".

גיאולוגים טוענים כי באזור המים העמוקים בשטחה של ישראל אמורה להיות שכבת מלח דומה. יחד עם זאת, אומר זר כי "הימצאות שכבת מלח מעל המאגר לא אומרת בהכרח שיימצא בו גז טבעי. זאת אפשר יהיה לדעת רק לאחר הקידוח".

"נובל ודלק חזרו ואמרו שיש מספר פרוספקטים פוטנציאלים שעשויים להיות גדולים מתמר, לא רק אחד. המשקיעים ממוקדים בלויתן, בעוד שבשטח שבידי דלק ברובו, עשויים להימצא מבנים נוספים. ביוני, עם פרסום הסקרים, נהיה חכמים יותר", אמר זר.

החברה לישראל אישרה בימים האחרונים שחברות מקבוצתה מנהלות מו"מ לרכישת גז טבעי. החברה לישראל צפויה להיות הצרכנית השנייה בגודלה של גז טבעי ולצרוך מעל BCM 2 בשנה. להערכת ירון זר מכלל פיננסים, "'תמר' תזכה לספק לפחות שני שליש מתצרוכת הגז הטבעי של החברה לישראל כשלצורך גיוון, היתרה תגיע מגז מצרי. נזכיר כי מדצמבר 2009 ים תטיס מספקת גז טבעי לכיל בהיקף של כ-BCM 0.4 לשנה, למשך 5 שנים. בהקשר זה, החלטה לפיתוח 'נועה' תרמוז על התקרבות חתימת מזכרי הבנות/הסכמים עם החברה לישראל".

"אנו חוזרים על הערכתנו כי בשל שיקול אסטרטגי לרכישת לקוחות למאגר תמר, השותפות תפתחנה את מאגר "נועה" בכדי להבטיח רציפות אספקת גז בתרחיש דחייה בתמר". כותב זר, בעקבות רמיזתו של גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה ביום חמישי האחרון כי ייתכן והשותפות ייגשו לפיתוח "נועה".

מאגר נועה הוא מאגר שאינו מפותח, בעל רזרבה מוכחת 1P בהיקף BCM 6.2 ורזרבת 2P בהיקף BCM 7.6. עלות פיתוח מאגר נועה מוערכת בכ-200 מיליון דולר.

עוד מוסיף זר להתפתחויות החיוביות כי "תמר" כנראה תחובר בצינור כפול תת קרקעי לחוף, בתמורה ל-110 מיליון דולר. ההזמנה היא לצינור פלדה תת-קרקעי להולכת גז באורך של 240 ק"מ.

בכלל פיננסים חוזרים על ההמלצה להחזיק בסקטור הגז מעל למשקלו, ולהחזיק במניות ישראמקו, אבנר ודלק קידוחים מעל משקלן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully