וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה לח"כים: להציע לאירן תמריצים כספיים

פנחס וולף

11.4.2010 / 14:01

חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנו עם בכירים במוסקבה באיום האירני. הם הסכימו כי יש להטיל סנקציות על טהרן, אולם לדברי הרוסים יש להציע לה גם תמריצים כלכליים בתמורה לעצירת תוכנית הגרעין

משלחת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ צחי הנגבי (קדימה), ששבה היום ממוסקבה, חתמה ברוסיה על הסכם לקיום דיאלוג קבוע בין בתי הנבחרים של המדינות בתחומי החוץ והביטחון. לפי ההסכם, מדי שנה יתקיימו שני מפגשים אסטרטגיים, אחד בכל מדינה, ובהם יידונו סוגיות בילטרליות בתחומי הביטחון, המודיעין, המאבק בטרור, יחסי החוץ ושיתוף פעולה טכנולוגי בין שתי המדינות. ההסכם דומה לדיאלוג הבין – פרלמנטרי שקיים בין הכנסת לבין הקונגרס האמריקאי בשש השנים האחרונות. בימים אלה נבחנת יוזמה ישראלית לכונן מסגרת זהה לשיתוף פעולה בסין.

במוקד השיחות של המשלחת עמדה חתירתה של אירן להשגת נשק גרעיני. חברי המשלחת חזרו בפני הרוסים על העמדות שהציג בעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיהן "ההחלטה המתגבשת בימים אלה בדבר החרפת הסנקציות המוטלות על אירן, חייבת לכלול צעדים תקיפים בשני תחומים מרכזיים: מניעת יבוא תזקיקי נפט לאירן ופגיעה ממשית במערך הבנקאות האירני. ללא סנקציות בתחומים אלה, אין, לדעת ישראל, כל סיכוי כי ההנהגה האירנית תעצור את תכנית הגרעין הצבאית שלה מרצונה החופשי".

לדברי מקורות ישראליים, הרוסים מצדם חזרו על החלטתם לעכב את אספקת טילי הנ"ט מסוג אס-300 לאירן. הם גם מתחו ביקורת חריפה על ההנהגה האירנית שסירבה להצעת הפשרה של רוסיה ולפיה אורניום המועשר בדרגה נמוכה יועבר מאירן לרוסיה, ובתמורה אירן תקבל מוטות דלק להפעלת כור המחקר בטהרן. דחיית עסקת הנשק מטילה צל כבד על טענת אירן בדבר אופייה האזרחי של תוכניתה הגרעינית, הוסיפו הרוסים. עם זאת, גורמי ממשל רוסיים הבהירו כי במקביל לסנקציות נגד אירן, יש להציע לה גם תמריצים כלכליים אם זו תעצור את תוכנית הגרעין שלה.

יו"ר הוועדה הנגבי אמר לאחר שובו לארץ כי, "לקונצנזוס המובהק שקיים בישראל בנושא האירני, כפי שהוגש בדברי הח"כים מן הקואליציה והאופוזיציה כאחד, עשויה להיות השפעה חשובה ביותר על העמדה הרוסית בעניין זה". מלבדו, השתתפו במשלחת גם חברי הכנסת עמיר פרץ (העבודה), זאב אלקין (ליכוד), מירי רגב (ליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully