וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30% מניצולי השואה לא מודעים לזכויותיהם

עומר רבין

11.4.2010 / 12:18

ערב יום השואה, מפרסמת עמותת אביב הפועלת בתחום מיצוי זכויות ניצולי השואה נתונים מדאיגים לפיהם רבים מהניצולים לא מודעים לזכאותם לפיצויים ולשילומים, זאת על אף כי רבים מהם סובלים ממחסור ועוני

מדינת ישראל נערכת כולה להתייחד עם זכר מילוני הנספים בשואה, שיצויין השנה בסימן חיזוק ניצולי המלחמה והרדיפות – אך דווקא השנה עושה רושם כי יש סיבה גדולה לדאגה עבור אותם הניצולים: נתונים שמפרסמת הבוקר עמותת אביב הפועלת בתחום מיצוי זכויות ניצולי השואה מגלה כי כ-30% מתוך כרבע מיליון ניצולי השואה החיים כיום בישראל, אינם מודעים לזכויותיהם ובהן הטבות, פטורים, הנחות, קצבאות ושירותים שונים. נתונים אלה מצטרפים לנתונים מדאיגים אחרים שפורסמו לאחרונה ומצביעים על עוני הולך וגובר בקרב ניצולי השואה החיים בתנאי נזקקות ומחזור.

"חלק מניצולי השואה אינו מקבל כל סיוע ורבים מהניצולים מקבלים רנטה חודשית בסיסית וכלל אינם מודעים להטבות הנוספות המגיעות להם", אומרת עו"ד חגית גרובשטיין, המטפלת בנושא במסגרת העמותה. " גם אם הם מנסים להתיר את הסבך הם נותרים מבולבלים ועייפים מעשרות סוגי טפסים בשפות השונות. חמור מכך, גם אנשי המקצוע המטפלים הבאים עימם במגע אינם מודעים לזכויות הניצולים ואינם יכולים לעזור להם במימוש זכויותיהם.הגורמים המשלמים את הרנטות והמענקים מכירים רק את הנעשה בתחומם ואינם יכולים לספק לניצולי השואה תמונה כוללת של זכויותיהם".

לדבריה, כתוצאה מריבוי הגורמים העוסקים בנושא, השפות השונות והעומס הרב המאפיין את הטיפול בתחום זה, נותר הקשיש ניצול השואה "עם הרבה שאלות, מעט תשובות ובעיקר ללא מיצוי מלא של זכויותיו".

בעמותה מדגישים כי הזכויות השונות והמענקים מתעדכנים כל העת כתוצאה מפסיקות ודיונים שונים המתקיימים הן בארץ והן במדינות אירופה. כך למשל מלבד הרנטה (הקצבה החודשית) המוענקת ע"י האוצר בהתאם לחוק נכי רדיפות הנאצים, ישנה גם אפשרות חלופית לקבלת רנטת בריאות מממשלת גרמניה או קצבה המשולמת על פי חוק הסיוע לניצולי שואה יוצאי מחנות וגטאות.

תשלומים נוספים אותם זכאים לקבל הניצולים, מלבד הרנטה, כוללים מענקים והחזרים כספיים בשווי אלפי שקלים על הוצאות רפואיות ותרופות, לחצני מצוקה ללא תשלום, סיוע בעלויות סיעוד, עזרה במימון טיפולי שיניים, פיצויים מיוחדים חד-פעמיים ממשלת גרמניה עבור עבודה בגטו בתקופת המלחמה, סיוע בתשלום שכר הדירה, פטור מאגרת טלוויזיה ועוד. הטבות נוספות ניתנות לאוכלוסיות ספציפיות, כמו למשל יתומים מצרפת או יהודים שלחמו נגד הנאצים במסגרת כוחות הפרטיזנים או צבא כוחות הברית.

במספר יישובים ברחבי הארץ יזמו בעת האחרונה תכניות מיוחדות שמטרתן העלאת המודעות בקרב השכבה המבוגרת לזכויות ולהטבות המגיעות לניצולי השואה וכן החלו בהכשרת מתנדבים צעירים מקרב תלמידי התיכון והסטודנטים שיסייעו במאמצים להגיע לאוכלוסיית היעד. בתנועה הקיבוצית, למשל, מדווחים הבוקר כי כ-1,000 ניצולי שואה טופלו בשנתיים האחרונות במסגרת הפרוייקט שמקיימת התנועה בנושא, גם כן בשיתוף עמותת אביב. בימים אלה מנסים בתנועה הקיבוצית לאתר מקור מימון שיסייע בקיום קורס מיוחד שיכשיר מתנדבים מקרב חברי הקיבוצים לסייע לניצולים במימוש זכאותם.

ניתן לקרוא על כל ההטבות להן זכאים ניצולי השואה באתר עמותת אביב (קישור כאן מטה) וכן ליצור קשר עם עורכי הדין של העמותה באמצעות אתר האינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully