וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו חדש יאפשר גירוש אלפי פלסטינים מהגדה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

11.4.2010 / 11:02

צווים צבאיים חדשים, שייכנסו לתוקף השבוע, מגדירים עשרות אלפי פלסטינים בגדה כעבריינים ויאפשרו את גירושם. צה"ל: אנו ערוכים ליישומם

שני צווים צבאיים חדשים, שצפויים להיכנס לתוקפם ביום שלישי השבוע, יגדירו עשרות אלפי פלסטינים תושבי הגדה המערבית כעבריינים ויאפשרו לצה"ל לגרש אותם מהגדה. עשרה ארגוני זכויות אדם פנו הבוקר (ראשון) לשר הביטחון אהוד ברק בדרישה לעכב את כניסת הצווים לתוקפם עד לקיום דיון רציני ומקיף בעניינם, והודיעו כי ייאבקו בכל דרך "בחקיקה הדרקונית".

ביום שלישי אמורים להיכנס לתוקפם הצו בדבר מניעת הסתננות (תיקון מס' 2) והצו בדבר הוראות ביטחון (תיקון מס' 112). הצווים, שנחתמו על ידי אלוף פיקוד המרכז הקודם גדי שמני באוקטובר שעבר, מנוסחים באופן עמום וגורף, כשהם מאפשרים לצבא תיאורטית לרוקן את הגדה כמעט מכל יושביה הפלסטינים. ארגוני זכויות האדם ציינו כי על אף השלכותיהם של הצווים, הרשויות לא פרסמו את עצם קיומם בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, מה שמעורר חשד כבד שכוונתן הייתה להעבירם בחשאי, ללא דיון ציבורי וביקורת שיפוטית.

הצווים משנים מהותית את ההגדרה של המונח "מסתנן", ולמעשה מחילים אותה על כל מי שנמצא בגדה ללא היתר ישראלי בידיו. הצווים לא מגדירים מה ייחשב על ידי ישראל להיתר תקף. יצוין כי הרוב המכריע של האנשים המתגוררים כיום בגדה מעולם לא נדרשו להחזיק בכל היתר על מנת לחיות בארצם ולגור בביתם.

הצבא יוכל להעמיד לדין ולגרש כל פלסטיני המוגדר כמסתנן, בניגוד מוחלט לאמנת ז'נבה. קיימת אפשרות שחלק מהמגורשים לא יזכו כלל לשימוע לפני שיורחקו מהגדה, כיוון שעל פי הצווים ניתן לבצע את הגירוש בתוך 72 שעות, אולם ניתן לעכב את הבאתו של אדם לוועדת הערעור עד שמונה ימים מיום הוצאת צו הגירוש.

במכתבם לשר הביטחון טענו הארגונים כי "בהתבסס על מדיניותה הנוכחית של ישראל, צפוי שהצווים ישמשו בשלב הראשון נגד פלסטינים תושבי הגדה שישראל מעוניינת להעביר לרצועת עזה, למרות שכולם נולדו בגדה המערבית או עברו להתגורר בה כחוק. עוד צפויה ישראל לנצל את הצווים לגרש לחוץ לארץ בני זוג בעלי דרכונים זרים של תושבי גדה. עשרות אלפי בני אדם נופלים תחת הקטגוריה הזו. עם זאת, ההגדרה 'מסתנן', החושפת אדם לעונש מאסר של שלוש עד שבע שנים, יכולה עקרונית לחול על כל אדם שהמפקד הצבאי אינו חפץ ביקרו, כולל אזרחים ישראלים ובינלאומיים השוהים בגדה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "התיקונים לצו בדבר מניעת הסתננות ולצו בדבר הוראות ביטחון אשר נחתמו על ידי מפקד פיקוד המרכז עתידים להיכנס לתוקפם ביום 13.04.10. הצו תקף על אלו המוגדרים כ"שוהים בלתי חוקיים" באזור יהודה ושומרון. תיקוני החקיקה פורסמו בקובץ המנשרים, הצווים והמינויים של איזור יהודה ושומרון, בעברית ובערבית כנדרש וכן יפורסמו בנציגויות המנהל האזרחי באיזור יהודה ושומרון ובחדרי הסניגורים בבתי המשפט הצבאיים באיו"ש. צה"ל ערוך ליישום הצו, אשר אינו עתיד לחול על ישראלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully