וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשליית חלוקתה - של ירושלים

דורי גולד

9.4.2010 / 7:38

אחד התחומים המדיניים שבהם כשלו ממשלות ישראל בעשור האחרון הוא חיזוי "היום שאחרי". יש להניח כי הגורמים שיעצו לאריאל שרון לאמץ את תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה לא ציפו שלאחר הנסיגה, שיעור ירי הרקטות לעבר ישראל מצד חמאס וארגונים אחרים יגדל ב?500 אחוזים (מ?179 מתקפות בשנת 2005 ל?946 מתקפות ב?2006).

לנוכח המחלוקות בין ארה"ב לישראל סביב עתידה של ירושלים, חשוב לדון בשאלת "היום שאחרי" גם בנושא רגיש זה. אין ספק שחלוקת ירושלים תגביר באופן דרמטי את פגיעותן של שכונותיה היהודיות. בהסתמך על ניסיון העבר, קרוב לוודאי שארגוני הטרור הפלסטינים ינצלו את הפגיעות המוגברת לתקיפת תושבי ירושלים בכל דרך, כפי שעשו מעזה.

מידת הפגיעות של השכונות היהודיות בירושלים היא רבה. הכפר שועפט, למשל, נמצא כ?300 מטרים מהגבעה הצרפתית וכ?100 מטרים מפסגת זאב, שבה חיים 42 אלף ישראלים. כפי שציין החוקר נדב שרגאי, תושבי הכפר עיסאוויה, המרוחק 74 מטרים בלבד מקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים, יוכלו בעתיד להשתלט על השטח האסטרטגי החולש על כביש ירושלים?מעלה אדומים מכיוון צפון.

יש הטוענים כי אם ישראל תבצע אי פעם נסיגות בתוך ירושלים, הדבר יקרה אך ורק במסגרת הסכם שלום שימנע את חזרתו של התרחיש העזתי. אולם, ישראל החזיקה בהסכם ביניים עם הרשות הפלסטינית לפני האינתיפאדה השנייה, דבר שלא מנע את הפיכתה של ירושלים למוקד מרכזי לפעולות טרור. צלפים פלסטינים ירו באופן קבוע מהכפר בית ג'אלה, שהיה נתון תחת שליטה פלסטינית מלאה בשנת 2000, לעבר שכונת גילה הסמוכה, שבה חיים 27 אלף ישראלים.

במהלך הרצאה שנשא בספטמבר 2005, טען אבי דיכטר, מי שסיים אז את תפקידו כראש השב"כ, כי מאז שנת 2000 הרשות הפלסטינית לא עמדה באף התחייבות ביטחונית כלפי ישראל. דיכטר נקב במפורש בשמותיהם של סאיב עריקאת ויאסר עבד רבו כדוגמה למנהיגים פלסטינים אשר הטעו את גורמי הביטחון הישראליים, המצריים והאמריקניים.

הנחה מוטעית

מדוע צריכה ישראל לקחת בחשבון את האפשרות הממשית שייתכנו מתקפות נוספות, אפילו אחרי שיושג הסכם רשמי? ראשית, יש להניח כי כל הסכם עם הפלסטינים יעורר מידה של חוסר שביעות רצון, וזאת מכיוון שלא יממש את כל מטרותיהם. אם תוענק לישראל ריבונות על הכותל המערבי במסגרת הסכם, יטענו מנהיגי דת מוסלמים בולטים כי האזור שייך לוואקף משום ששם קשר מוחמד את סוסו המכונף על פי המסורת המוסלמית.

שנית, קשה להעריך מה יהיה יחסה של ממשלה פלסטינית עתידית כלפי ארגוני הטרור. כיום, כוחות דייטון של סלאם פיאד נראים כמתפקדים היטב משום שמרבית ההגנה האמיתית בגדה המערבית מסופקת על ידי צה"ל. לפיאד יש מטרה - הוא רוצה להכריז על מדינה פלסטינית . אולם במקרה שצה"ל ייסוג מהשטח, האם כוחות דייטון יילחמו בחמאס או ישתפו עימו פעולה כפי שעשו אנשי פתח במהלך האינתיפאדה השנייה במסגרת "הכוחות הלאומניים האיסלאמיים" תחת מרואן ברגותי?

בקרב רבים התומכים בחלוקת ירושלים יש הנחה מוטעית לחלוטין כי ירושלים המערבית היא כולה יהודית וירושלים המזרחית היא כולה ערבית והחלוקה ביניהן פשוטה. בשנת 2000 הציע הנשיא קלינטון שכל שכונה יהודית בירושלים תהפוך לישראלית, וכל שכונה ערבית תהפוך לחלק מהמדינה הפלסטינית . נוסחה זו נשמעת לכאורה הוגנת, אולם בפועל היא תוביל אך ורק להידרדרות המצב הביטחוני בירושלים. לא ניתן לקחת עיר שנראית כמו לוח שחמט אתני ולחלק את הריבונות בין המשבצות האדומות לשחורות.

ישראל חייבת להבהיר את המציאות המורכבת בשטח ולשלול את ההצעות המחודשות לחלוקה של בירתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully