וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקח על הבנקים לא מרפה מקבוצות הרכישה

מאת אתי אפללו

7.4.2010 / 7:45

רוני חזקיהו לא נכנע ללחצים, והפיץ לבנקים הוראה מחייבת שמחמירה את הדרישות בנוגע למתן אשראי לקבוצות רכישה. חזקיהו ציין שורת סיכונים, ובהם חוסר ניסיון של היזמים

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שלח בשבוע שעבר את ההוראה הסופית והמחייבת לבנקים בעניין העמדת אשראי לקבוצות רכישה - כך נודע ל-TheMarker. על אף לחצים שהופעלו על חזקיהו מהבנקים ומקבוצות הרכישה למתן את הדרישה שהופיעה בטיוטה לכך שהבנקים ירתקו הון בהיקף של 100% להלוואה לקבוצת רכישה בשלב הבניה, הוא לא הקל בעניין, ודרישה זו נשארה גם בהוראה המחייבת.

חזקיהו קבע כי ההוראה תיכנס לתוקף בהקדם האפשרי, לא יאוחר מהדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2010 - שהוא הרבעון הנוכחי. חזקיהו ציין במסגרת ההוראה שורה של סיכונים בפעילות קבוצות הרכישה, בהם סיכון מוניטין, סכסוכים בתוך הקבוצה, אי ודאות של כללי המס החלים על הקבוצה וחוסר ניסיון של יזמים הפועלים בתחום עם תנאי שוק יורד.

למעשה, חזקיהו דורש מהבנקים לשנות את סיווג האשראי שהם מעמידים לקבוצות רכישה, דבר שישנה את ההון שהן צריכות להעמיד מולו. בנק ישראל דורש מהבנקים לרתק הון בגין שיעור מסוים מהאשראי שהם מעמידים, כך שהם אינם יכולים לעשות שימוש בהון זה למתן אשראי נוסף ("הקצאת הון"). האשראי שניתן לקבוצות רכישה סווג עד כה על ידי הבנקים כאשראי למגורים, שדורש הקצאת הון בגובה 35% מהאשראי שמעניק הבנק.

המפקח, שמזהה סיכון בפעילות קבוצות הרכישה, דורש כעת מהבנקים להפריד בין שני שלבים שונים של האשראי לאורך חיי הפרויקט: עד לגמר הבניה ומסירת המפתח לדיירים יסווג האשראי כאשראי לחברת נדל"ן, שדורש הקצאת הון בגובה 100%. לאחר סיום הבנייה יוכלו הבנקים לשוב ולסווג את האשראי שטרם נפרע כאשראי למגורים, ולהקצות מולו הון בגובה 35% בלבד.

הבנקים העריכו כי מכיוון שדרישות ההון לאשראי לקבוצות רכישה גדלות, תתייקר גם הריבית על האשראי לקבוצות אלה. עם זאת, חזקיהו קבע בהוראה שלו שקבוצת רכישה היא קבוצה שבונה 10 יחידות דיור ומעלה. התארגנות בקבוצה לשם בניית פחות מ-10 יחידות דיור לא נופלת בגדר ההוראה, והאשראי לה יכול להיות מסווג כאשראי למגורים.

מבחינת הבנקים, להוראה זו יכולה להיות משמעות נוספת מלבד הגדלת דרישות ההון על ההלוואה, והיא שינוי הסיווג. לבנקים ישנה מגבלה ענפית בגובה של כ-20% - כלומר הבנק לא יכול לחשוף יותר מ-20% מתיק האשראי שלו לענף אחד.

נדל"ן הוא ענף שצורך אשראי רב, ויש בנקים, כגון הפועלים ולאומי, שנמצאים ברף העליון של החשיפה לענף זה. חזקיהו קובע בהוראה שלו כי בנקים שחורגים מההגבלה הענפית בעקבות ההוראה נדרשים לפנות אליו לקבלת הנחיות נוספות.

אחד השחקנים הוותיקים בתחום קבוצות הרכישה הוא מזרחי טפחות, שהחל ללוות פרויקטים דרך בנק אדנים שמוזג לתוכו. מזרחי טפחות צפוי להעמיד אשראי לקבוצת הרכישה של מגדלי ארלוזורוב בתל אביב. שחקן גדול נוסף בתחום הוא דיסקונט, והבנק הקטן בנק ירושלים פעיל בתחום האשראי לקבוצות הרכישה מעבר לחלקו היחסי בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully