וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עם השכר החדש קשה לגייס עובדים מצוינים"

מוטי בסוק

1.4.2010 / 8:30

מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו, על חוק בנק ישראל החדש שייכנס לתוקפו ב-1 ביוני:"מדובר מהלך היסטורי, פתיחת פרק חדש בתולדות הבנק"

"מדובר במהלך היסטורי, פתיחת פרק חדש בתולדות הבנק", אומר מנכ"ל בנק ישראל, חזי כאלו, על חוק בנק ישראל החדש שייכנס לתוקפו ב-1 ביוני.

"נעשה הכל כדי למקסם את היתרונות והתועלות שבחוק בנק ישראל החדש, כולל הגדלת עצמאות הבנק והגדלת השקיפות והדיווח לציבור ולמוסדות השלטון", אומר כאלו. "גם אם סמכויות הנגיד הוגבלו בחוק החדש על ידי הקמת הוועדה המוניטרית והמועצה המינהלית, הבנק יצא נשכר מהחוק וכך גם כלכלת המדינה".

"אני מופקד על ביצוע הצד המינהלי של החוק החדש", אומר כאלו, שהגיע לבנק ישראל לאחר תפקידים בכירים בשב"כ ובקופת חולים כללית. "אני מרכז את עבודת המטה בכל מה הקשור לסדרי העבודה של המועצה המינהלית. במועצה יהיו שבעה חברים, חמישה מהם חיצוניים, הנגיד והמשנה. בראש המועצה יעמוד נציג חיצוני. המועצה תשמש כמו דירקטוריון של חברה ציבורית. נציג לפני המועצה הצעה מגובשת לדרכי פעילותה מול הבנק ולתקציב הפעילות שלה. המועצה תהיה רשאית לקבל את הצעתנו או לדחות אותה.

"בינתיים אנחנו מתרכזים בהיערכות לוגיסטית לפעילות המועצה והוועדה המוניטרית. בוועדה יהיו שישה חברים - הנגיד, המשנה לנגיד, חבר בהנהלת הבנק וכן שלושה נציגים חיצוניים. הנגיד יעמוד בראש הוועדה והיא תקבל את כל ההחלטות הכלכליות שהבנק מקבל, כולל הריבית".

לדברי כאלו, "זה יותר משנה פועלת בבנק ועדת היגוי עליונה, בראשות הנגיד, להיערכות הבנק לחוק החדש. מתחת לוועדת ההיגוי העליונה פועלות שתי ועדות משנה - להיערכות הבנק לקליטת הוועדה המוניטרית, בראשות המשנה לנגיד, צבי אקשטיין; וועדה לקליטת המועצה המינהלית, בראשותי. הוועדה המוניטרית, מעצם תפקידה, תהיה פעילה יותר. בנוסף, תהיה ועדת ביקורת לבנק, שבה ישתתפו נציגים חיצוניים במועצה המינהלית".

"פועלים בשיתוף עם וועד העובדים"

מה תהיה העלות השנתית של פעילות הוועדה והמועצה?

"עדיין לא עשינו את האומדן. מדובר בהיערכות חד-פעמית ובהמשך הוצאות שוטפות, כולל תשלומים לחברי המועצה והוועדה ולצוות העזר הפקידותי שיעמוד לרשותם בבנק. להערכתי, נשלם לחברים החיצוניים בשני הגופים החדשים כמקובל בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות. החברים החיצוניים יקבלו את כל הסיוע הלוגיסטי למילוי תפקידם".

מה מצב היחסים בין הנהלת הבנק וועד העובדים, לאור המתיחות הקשה בין שני הגופים בתקופת הדיונים בחוק בנק ישראל בכנסת?

"אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם הוועד. בדיוני החוק הוועד עשה את שלו. הוא דאג לאינטרסים של העובדים בעיקר בכל הקשור לנושאי שכר. היו פערים ומחלוקות, וטבעי שהוועד רצה שההסתדרות תהיה לצדו במשא ומתן. הוועד השתתף בדיונים אצל הממונה על השכר באוצר ובדיון עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. אין לנו טענות לא להסתדרות ולא לוועד. הם עשו את עבודתם בצורה די הוגנת.

"התרומה הגדולה של הוועד היתה ב-2007, בחתימה על הסכם השכר החדש. ההסכם הרע במידה מסוימת את השכר ותנאי העבודה של דור א' ועוד יותר את של דור ב'. אז עוד לא הייתי בבנק. האחראים להסכם הם יו"ר הוועד דאז, יעקב אלימלך, ויו"ר משאבי אנוש בהנהלת הבנק, רפי לנקרי, שגילו אומץ ומנהיגות. בלי הסכם השכר לא היה חוק בנק ישראל".

למרות זאת, חזית השכר ביניכם לאוצר רחוקה מלהיות רגועה.

"אנחנו עובדים כיום בשיתוף פעולה מלא עם האוצר. נתוני השכר בבנק הם בבחינת ספר פתוח בפני הממונה על השכר באוצר. הסכם השכר בבנק יבוא לידי ביטוי עם הזמן כשדור ב' ייהפך למוביל בבנק. אז ייעלמו גם כל פרשיות העבר. אבל צריך לומר את האמת: כיום יש לבנק בעיות גדולות בגיוס כוח אדם מקצועי ואיכותי. מדובר בכלכלנים, רואי חשבון, משפטנים. אנחנו רוצים לשמור על מצוינות ומקצוענות. לשם כך אנחנו זקוקים לעובדים מצוינים. עם השכר של דור ב' קיים קושי בגיוס עובדים מצוינים.

"אני לא מדבר על הפרשי השכר בינינו לבנקים, אלא על מלחמה שלנו על עובדים מצוינים עם מגזרים אחרים בעולם הציבורי, שיכולים לשלם יותר. באחרונה ישבנו עם הממונה על השכר וסיכמנו על כמה מהלכים. בבנק ישראל יש חוזים אישיים רק לחברי ההנהלה. שאר העובדים כפופים להסכם קיבוצי".

מה יהיה שכרו של הנגיד? כמו של שר, כפי שהיה נהוג עד כה, או שכר גבוה יותר?

"עניין זה טרם סוכם".

"נעשה הכל כדי לא לפגוע בגמלאי הבנק"

מרוב דיבורים עדיין לא ראינו את גמלאי בנק ישראל מחזירים שקל אחד שקיבלו שלא כדין.

"את העניין הזה מוביל מטעם הממונה על השכר באוצר והמשנה לממונה. קיבלנו פניות מגמלאים שהתבקשו להחזיר כספים, ורצו יותר מידע. הדברים נעשים בתיאום בין הבנק לאוצר. עורכי הדין של הגמלאים ביקשו וקיבלו ארכה. אחרי פסח נתחיל לשלוח מכתבים לחברי הנהלה של הבנק בדימוס ובהם דרישה גם מהם להחזיר כספים (הכוונה לנגיד לשעבר דוד קליין, חברי ההנהלה לשעבר, אפרים גרוס וצבי תדמור ועשרות אחרים, מ.ב)".

גמלאי הבנק מתלוננים על התנכלות חוזרת ונשנית של הנהלת הבנק אליהם ולזכויותיהם.

"להנהלת הבנק אין כל כוונה לפגוע בגמלאים. אני עצמי גמלאי של מערכת הביטחון ויודע צדיק נפש בהמתו. ענינו על חלק מהטענות שלהם. הם דרשו משרד ושכרנו להם משרד לא רחוק מהבנק. יש להם אג'נדה משלהם. לי אין עניין לפגוע בהם. הנהלת הבנק תעשה הכל כדי לא לפגוע בהם".

מה עם תוכניות הענק לשיפוץ הבנק ולמכירת אחד משני המבנים של הבנק בתל אביב?

"2010 תוקדש להכנת כמה חלופות לשיפוץ הבנק. יש החלטה שלא נשכור מבנה חלופי בתקופת השיפוץ. המועצה המינהלית תבחן את העלויות של כל החלופות ותחליט. בניין הבנק עומד 50 שנה ומעולם לא נעשה בו שיפוץ יסודי. הכוונה היא לבצע שיפוצים בתשתיות ובמערכות החשמל, המים, המיזוג והמחשוב. נבצע גם שינויים פנימיים במבנה הבנק, כדי שיהיה פונקציונלי יותר.

"בניין הבנק מוגדר מבנה לשימור בשל המיוחדות הארכיטקטונית שלו. לפיכך מוטלים עלינו מגבלות בשיפוץ. הנגיד מעוניין במתכונת שיפוצים מצומצמת, ורק כשנסיים את הטיפול במבנה הראשי של הבנק בירושלים נעבור לבניינים בתל אביב. הרעיון בתל אביב הוא להתכנס לבניין שלנו ברחוב לילינבלום ולמכור את הבניין שברחוב יבנה, או שנמכור את שני הבניינים ונרכוש בניין אחד במקומם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully