וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונות דרכים: יש גם נסיגות חיוביות

אוריאל לין

1.4.2010 / 7:54

קשה מאוד לאמוד את חומרת תאונות הדרכים במונחים כלכליים. חייו של אדם לעולם אינם יכולים להימדד בערכים כספיים. המטרה המרכזית להפחתת תאונות הדרכים בישראל חייבת להיות הצבת קדושת החיים כערך לאומי עליון.

ולמרות זאת - אסור לשכוח גם את ההיבט הכלכלי של התאונות. כל תאונה מטילה עול נוסף על הביטוח הלאומי, והיא כרוכה גם בנזק לרכוש, באובדן כוח עבודה ובעומס נוסף על מערכת הרפואה בישראל, שגם כך עדיין רחוקה כיום מלתת את השירותים היעילים הנחוצים במסגרת חדרי המיון.

מסיבה זו תמוהה העובדה שאחד ההישגים החשובים ביותר של מדינת ישראל בשנת 2009 כמעט לא זכה לתשומת לב נאותה בתקשורת. במשך שנים התרגלנו לסדר גודל של כ?500 הרוגים בממוצע מדי שנה, ואפשר לומר שכמעט השלמנו עם מחיר נורא זה.

והנה הישג חסר תקדים - שנת 2009 הסתיימה עם 318 הרוגים בלבד.

אכן, 318 קורבנות מיותרים, והמילה הישג נשמעת צורמת כאשר אנו יודעים כי 318 ישראלים איבדו את חייהם, אולם בכל זאת, ובעצב רב, יש לומר כי מדובר בנסיגה חיובית.

מה שמחזק את ממדי ההישג הזה טמון בכך שבתקופה האמורה מספר כלי הרכב בישראל גדל בהתמדה. כך, בשנת 2004, למשל, שבה, בהתאם למאזן בשנים האחרונות, נהרגו 505 בני אדם בתאונות, מספר כלי הרכב בישראל היה 2,037,715 ואילו בשנת 2008 עמד מספרם על 2,390,555.

הקטל בדרכים אינו תוצאה של זדון

בהתחשב בגידול זה הרי שהירידה במספר ההרוגים בשנת 2009 לעומת שנת 2004 היא משמעותית ודרמטית אף יותר.

אמנם כאשר אנו זוכרים כי בתחילת השנה הנוכחית היינו עדים לסדרת תאונות דרכים מזעזעות, אשר חלקן מחקו משפחות שלמות מבין החיים, קשה מאוד להבליט הישג מהסוג הזה. עם זאת, אין דרך אחרת להעריך נכונה את יעילות המאבק הלאומי להפחתת מספר הקורבנות בדרכים מאשר למדוד מספרים.

ואם בהישג עסקינן, יש לחרוג מהמנהג הישראלי המקובל - רק להטיח ביקורת ולשכוח לשבח כשצריך - ולציין כי על ההישג המרשים של שנת 2009 אחראים ישירות משרד התחבורה, משרד הבינוי ומשטרת ישראל.

לכל אלה מגיעה הערכה מיוחדת, ואין להתעלם גם מהפעולה הברוכה של הארגון אור ירוק, אשר על בסיס התנדבותי דואג לפתח מודעות לחשיבות הנהיגה הזהירה.

הקטל בדרכים אינו תוצאה של זדון. הוא תוצאה של התנהגות מופקרת או רשלנית. גם אם רשת הכבישים תהיה הטובה ביותר, אין זה מספיק. תמיד יהיה צורך לפתח דפוסי נהיגה המבטיחים כי הנהגים לא יסכנו את חיי הזולת כתוצאה מנהיגה מופקרת או רשלנית.

כדי להמשיך להפחית את תאונות הדרכים יש לשלב בין כמה מישורים: לימוד נכון של תורת הנהיגה, שיפור ופיתוח תשתית הכבישים ויצירת הרתעה יעילה נגד עבריינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully