וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו טס לארה"ב במיליון דולר - ללא מכרז

מאת זוהר בלומנקרנץ

1.4.2010 / 8:20

נתניהו טס במטוס חכור של חברת אל על. לפי תקנון שירות המדינה (תקשי"ר) יש לקיים מכרז לקבלת הצעות מחיר עבור טיסות מיוחדות לחו"ל של ראש הממשלה והשרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו טס לארה"ב במטוס חכור של חברת אל על, מבלי שהתקיים על הטיסה מכרז בין חברות התעופה הישראליות - כך נודע ל-TheMarker. לפי תקנון שירות המדינה (תקשי"ר) יש לקיים מכרז לקבלת הצעות מחיר עבור טיסות מיוחדות לחו"ל של ראש הממשלה והשרים. עלות טיסתו של נתניהו נאמדת במיליון דולר.

ראשי ממשלה קודמים, וכן נתניהו בטיסתו הקודמת לארה"ב, טסו מישראל עם חניית ביניים באירופה כדי להפחית את עלויות הטיסה, לאחר שהתבצעו מכרזים לטיסות בין חברות התעופה הישראליות. בעבר אף היו מקרים שבהם ראש ממשלה ונשיא מכהן, בהם אריאל שרון ומשה קצב טסו לארה"ב עם משלחת מצומצמת בטיסה מסחרית. בביקורו האחרון של נתניהו בארה"ב, שבו נפגש עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, ועם מזכירת המדינה הילרי קלינטון, טס ראש הממשלה במטוס מדגם בואינג 767 של חברת אל על, שטס מנתב"ג ישירות לוושינגטון. גם בספטמבר 2009 הגיע נתניהו לארה"ב במטוס חכור של אל על מאותו דגם, ואז מחיר הטיסה הסתכם ב-1.3 מיליון דולר. באותו מועד זכתה אל על במכרז להפעלת הטיסה.

החשיפה ב-TheMarker של עלות הטיסה הקודמת של נתניהו, בנוסף לעובדה שלראש הממשלה הוצעו חלופות זולות יותר, עוררה ביקורת ציבורית חריפה ובעקבותיה נערך דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנוגע לאפשרות לרכוש מטוס ממלכתי שישרת את ראש הממשלה ואת נשיא המדינה בנסיעותיהם הרשמיות.

טיסות ב-17 מיליון שקל בשנה

לפי נתונים שהציג השר לביטחון הפנים לשעבר אבי דיכטר, שיזם את הדיון בוועדת הכספים, עלות הטיסות של ראש הממשלה לחו"ל (טיסות בלבד) מסתכמת ב-17 מיליון שקל בשנה; עלות המטוס (המשומש) שיירכש תהיה 70-100 מיליון שקל; עלויות ההפעלה והתחזוקה של המטוס יסתכמו ב-5 מיליון שקל בשנה; ולפיכך החיסכון הצפוי בשנה יסתכם בכ-12 מיליון שקל. בעקבות הדיון בכנסת הועבר הנושא לבדיקה במשרד האוצר. עד אז ימשיכו ראשי המדינה לטוס במטוסים חכורים.

כמו כן נבדקה בעבר אפשרות להטיס את ראש הממשלה לארה"ב בטיסות מיוחדות של חברות תעופה זרות, כמו סוויס וקונטיננטל איירליינס, אך השב"כ לא אישר את ביצוען של טיסות כאלה, אף שהצעותיהן של החברות כללו לעתים מחירים נמוכים יותר מאלה של החברות הישראליות.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "נוהל טיסות ראש הממשלה לפגישות מדיניות בחו"ל לא השתנה והוא זהה לזה שהיה נהוג בעבר. לפי הנחיות גורמי הביטחון, ראש הממשלה טס לחו"ל אך ורק בחברות תעופה ישראליות. את ההתקשרות עם חברות התעופה מבצעת חברת נסיעות שנבחרה במכרז וכפופה לחשב הכללי במשרד האוצר.

"הצורך בטיסה ישירה נבע בין היתר מכך שראש הממשלה טס לארה"ב כל הלילה אחרי ישיבת ממשלה ביום ראשון; נחת בוושינגטון בבוקר יום שני ועוד באותו יום נפגש עם מזכירת המדינה קלינטון, סגן הנשיא ביידן ונאם בפני 8,000 באי ועידת אייפאק שבהם כ-300 חברי קונגרס.

"אל על היא חברת התעופה הישראלית היחידה שטסה לארה"ב ללא חניית ביניים. בטיסות ליעדים קרובים יותר מתבצע מכרז בין כל חברות התעופה הישראליות שיכולות לטוס ישירות ליעדים הרלוונטיים. כדי לחסוך בהוצאות טיסותיהם של ראשי המדינה בעתיד, הנחה ראש הממשלה את מנכ"ל משרדו לבצע עבודת מטה לבחינת הכדאיות הכלכלית של רכישת מטוס על ידי המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully