וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמונות שאמריקה של אובמה לא מבינה

דן מרגלית

31.3.2010 / 7:34

חג שמח היה אתמול לבעל הטור ב"ניו יורק טיימס" רוג'ר כהן, מי שמחזיק בשיא של היותו עוכר מדינת ישראל בתקשורת האמריקנית הלגיטימית. בבריסל חגג את הכתף הקרה שהפגין ברק אובאמה כלפי בנימין נתניהו. נתנו בראש לראש מדינת היהודים, וזה טוב - זו תמצית מאמרו בחשוב שבעיתוני העולם.

זו אינה דעת יחיד. מחלוקת חריפה פוקדת את התקשורת האמריקנית. אליוט אברהמס, שמילא תפקיד מרכזי בממשל הקודם, מנה במאמר ארוך ב"וויקלי סטנדרד" את כל משגי אובאמה. כדי להביא את מנהיגי ישראל לוויתורים, כתב, צריך הנשיא האמריקני לכבדם, לא להשפילם כפי שנהג בנתניהו.

הילארי קלינטון הבטיחה לשדולה הפרו?ישראלית בוושינגטון כי הממשל לא יהסס לגנות צד בסכסוך הישראלי?פלשתיני שסרח. יפה. לדבריה, גם הפלשתינים סטו מדרך המשא ומתן. גם יפה. אך היכן שיחת 43 הדקות הנוזפות שלה באבו מאזן במקביל לזו שהתקיימה עם נתניהו?

תמונת המצב ביחסי היהודים?פלשתינים נעלמה מעיני האמריקנים. אתמול היא בלטה על אדמת ישראל. אזרחים ערבים שהשתתפו בהפגנה בסכנין נשאו את תצלומיהם של גדולי הטרוריסטים חסן נסראללה ועימאד מורנייה, ואמריקה אינה מבינה? הכתף הקרה של אובאמה מחריפה את עמדת הפלשתינים ותומכיהם, ומכבידה על ההתקדמות להסדר מדיני.

גם שגריר ארה"ב באו"ם בדימוס, ג'ון בולטון, ביקש להסביר כמה דברים לאובאמה. העיקרי שבהם הוא כי ממשלות ערביות שאינן רוחשות אהדה לישראל מצפות ממנו יותר מכל, וקודם כל, לבלום את הגרעין האיראני. היכן הוא? בפיו מילים תקיפות בלי סנקציות.

כהן, שהפך ממש עוין לישראל, טוען כי הכפשתו אינה משפיעה עוד עליו ועל שכמותו. ייתכן. שכן הוא חלק מהתרת דמה של ישראל, שהפכה לבון טון במערב. הממשל האמריקני הפנה עורף לישראל בממדים שיצאו, כנראה, מכלל שליטה. כשגורם אלמוני בוושינגטון מאיים שלא להטיל וטו על הצעת החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון - עמדה שלאחר מכן הוכחשה - הוא גורם לשמאל הקיצוני בבריטניה, שמחזר אחרי 3 מיליון קולות של מוסלמים, לדרוש מן הממשלה בלונדון לחדול מלספק לישראל נשק הנחוץ לה להגנתה. אנגליה היא רק הד מוקדם למה שאמריקה עלולה לעשות.

נתניהו מבין את חומרת ההתפתחות בזירה הבינלאומית. הוא נקלע למצב קשה, בעיקר מפני שהקואליציה שלו אינה מניחה לו לתמרן כמיטב יכולתו. ההכרעה בידיו: לנסות להרחיב את הממשלה על ידי פנייה לקדימה להצטרף לקואליציה בשל מצב החירום המדיני - וזו נראית אופציה עדינה, או לנסות לצלוח את המשבר עם אמריקה בכוחות עצמו כדרך שישראל כבר עשתה במצבים דומים בעבר, ונשכחו.

מחרתיים אחזור אליהם בטורי. ההקבלה מדהימה.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully