וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האדמה: "ישראל לא נאמנה לאזרחיה הערבים"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.3.2010 / 16:33

כעשרת אלפים מפגינים הגיעו לעצרת המרכזית בסכנין לציון יום האדמה ה-34. ח"כ טיבי: "ישראל נוהגת בחוסר נאמנות מוחלט כלפי אזרחיה הערבים ומעדיפה את המתנחלים". במהלך העצרת נישאו גם תמונות של נסראללה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: לירז ליבנה)

במקביל לציון חג הפסח בקרב היהודים, מציינים היום (שלישי) ערביי ישראל והציבור הפלסטיני את יום האדמה ה-34 בהפגנות ועצרות ברחבי הארץ והשטחים הפלסטינים. בעצרת המרכזית בסכנין השתתפו עשרת אלפים מפגינים, וכמה מהם אף נשאו תמונות של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ושל עימאד מורנייה, קצין המבצעים של הארגון שחוסל כמעט לפני שנתיים.

מוחמד זיידן, יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, אמר בעצרת, כי "הציבור הערבי בארץ לעולם לא יכבד את החוקים נגד הציבור הערבי, בהם חוק הנאכבה, חוק הנאמנות והחוק הקובע שישראל היא מדינה יהודית".

לדברי חבר הכנסת אחמד טיבי, שנטל חלק באירוע, "מדינת ישראל ב-2010 יותר גזענית כלפי האזרחים הערבים. כיום יש בספר החוקים כ-40 חוקים המפלים נגד ערבים, והגזענות הפכה להיות זרם מרכזי בחברה הישראלית. מדינת ישראל מגלה חוסר נאמנות מוחלט כלפי אזרחיה הערבים ומעדיפה מתנחלים על אזרחים".

גם ח"כ טאלב א-סאנע (רע"ם תע"ל) נשא נגד ישראל במהלך אירוע ביישוב הלא מוכר אל-עראקיב שבדרום אחר הצהריים. "מדיניות ממשלת ישראל כלפי הציבור הערבי מטופשת, מרושעת ומעמידה בפני הציבור הערבי כניעה לתכתיבים הציוניים או עימות. לרגל יום האדמה אנו אומרים שלא ניכנע. המלה הזאת לא קיימת בלקסיקון שלנו. או שנחיה בכבוד או שנמות בכבוד", דברי ח"כ א סאנע.

במהלך השבוע האחרון נערכו מספר הפגנות קטנות יותר לציון יום האדמה ולהבעת מחאה על מדיניות ישראל בנושאים שונים, החל מהרס הבתים בטייבה וכלה במדיניות הבנייה במזרח ירושלים. לעצרות ולהפגנות צפויים להגיע ראשי הציבור הערבי, ביניהם חברי כנסת, ראשי ערים ובכירי ועדת המעקב.

גם ברחבי הרשות הפלסטינית מציינים היום את יום האדמה במספר אירועים, עצרות והפגנות מחאה. 200 מפגינים, ביניהם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, מציינים את יום האדמה ה-34 בכפר קראוות בני חסן. המפגינים מעבדים אדמות בשטח C, אליו נמנעת לרוב כניסת פלסטינים על ידי הצבא. בכיכר אל-מנארה ברמאללה תיערך עצרת מרכזית בשעה 1. גם ברצועת עזה ובמחנות הפליטים בלבנון יציינו את יום האדמה בהפגנות ועצרות.

יום האדמה הראשון התקיים ב-30 במרץ 1976 במחאה על החלטת הממשלה להפקיע 20 אלף דונם באזור סכנין. מנהיגי הציבור הערבי קראו אז לקיים שביתה כללית והפגנות מחאה. ההפגנות הפכו לאלימות מאד, והן כללו חסימת כבישים והשלכת אבנים. בהפגנות נהרגו שישה מפגינים. מאז הפך 30 במרץ ליום מחאה שמציין הציבור הערבי נגד קיפוחו, לציון זהותו הלאומית ולהעלאת דרישתו לשוויון זכויות מלא במדינה.

עדכון ראשון: 11:36

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully