וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנקנר על שכר המנהלים: "רמות שכר מופרזות"

מיכאל רוכוורגר

29.3.2010 / 8:30

על פי דו"חות החברות שמתפרסמות בימים אלה, מנהלים רבים בחברות הציבוריות בשוק ההון הישראלי לא יזדקקו השנה לשי לרגל החג. נוחי דנקנר טוען כי חגיגות השכר מוגזמות

על פי דו"חות החברות שמתפרסמים בימים אלה, מנהלים רבים בחברות הציבוריות בשוק ההון הישראלי לא יזדקקו השנה לשי שמחלקים מקומות העבודה שלהם לרגל חג הפסח. חגיגת השכר השנה שוברת גם את השיאים של שנות הגיאות 2006-2007, ועלויות שכר של 8-10 מיליון שקל בשנה הן נפוצות.

כוכבי טבלאות השכר השנה הם חיים כצמן, הבעלים והיו"ר של גזית גלוב, עם עלות שכר של 18.8 מיליון שקל; אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, עם עלות שכר של 18.6 מיליון שקל; והמנכ"ל הנוכחי של הפניקס ולשעבר מנכ"ל דלק ישראל, אייל לפידות, עם עלות שכר של כ-18 מיליון שקל. קבוצת אי.די.בי אינה חריגה בנוף הזה. נוחי דנקנר ידוע כאחד המתגמלים הגדולים במשק - למנהליו. הדו"חות שפירסמו עד היום החברות שבשליטת דנקנר חשפו סדרה של מנהלים המשתייכים לפסגת המתוגמלים בחברות הציבוריות בשוק ההון הישראלי.

התגמול של רונן ויסברג, השותף בחברת כלל פיננסים ברוקראז', הסתכם ב-2009 ב-15.7 מיליון שקל; שותפיו יובל בן זאב ונאור אל-חי נהנו מעלות שכר של 8.2 מיליון שקל כל אחד; ואילו יו"ר מכתשים אגן אברהם ביגר, נשיא דיסקונט השקעות עמי אראל ומנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז נהנים מעלות שכר של 9 מיליון שקל או יותר.

עם זאת, מדו"חות אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פיתוח שפורסמו אתמול עולה כי שכרם של שלושת בעלי השליטה המכהנים במשרות בקבוצה - היו"ר נוחי דנקנר והמשנים למנכ"לים אבי פישר וצביקה לבנת היתה נמוכה יותר. עלות השכר של שלושתם יחד הסתכמה ב-2009 בכ-6 מיליון שקל. עלות שכרו של דנקנר הסתכמה ב-2009 בכ-2.2 מיליון שקל, וזו של לבנת ושל פישר הסתכמה בכ-1.9 מיליון שקל כל אחד.

העלות הלא גבוהה, יחסית לנורמות המופרזות שרווחו בשוק ההון בשנים האחרונות, נובעת מכך שדנקנר, פישר ולבנת החליטו שלא להאריך את המנגנון שהיה קיים בחוזה שלהם מ-2004 ועד 2008, ואשר בגינו היה זכאי דנקנר לגמול מותנה של מענק בשיעור של 1% מהרווח הנקי של אי.די.בי פיתוח, בעוד שלפישר ולבנת הובטח מענק של חצי אחוז מרווחי אי.די.בי פיתוח. משמעות הדבר היא שדנקנר ויתר על מענק של 9.7 מיליון שקל, ואילו פישר ולבנת על 4.85 מיליון שקל כל אחד.

ההחלטה לוותר על המענק, לדברי מקורבים, נבעה מרצון להעביר מסר לגבי ההשתוללות חסרת המעצורים בשכר של הבעלים ומנהלי החברות במשק.

"יש לא מעט מנהלים מוכשרים במשק הראויים לשכר נאות בגין עבודתם, אך באופן כללי המנהלים לא צריכים להשתכר עשרות מיליוני שקלים בשנה, שכן מדובר ברמות שכר פשוט מופרזות" - כך אמר אתמול דנקנר בישיבת דירקטוריון אי.די.בי לאישור התוצאות הכספיות ל-2009.

לא רוצים להיות מחוץ למשחק

דנקנר סיפר עוד בישיבת הדירקטוריון כי "הדרישה של רשות ניירות ערך לפרסם רשימה שמית של שכר המנהלים הבכירים, וכנגזר מכך הפרסומים הללו בתקשורת, לא משיגים את המטרה שלשמה זה מתבצע". לדבריו, הדבר גרם לכך שהמנהלים במשק נלחמים בכל כוחם כדי לשפר את תנאי שכרם ולהופיע ברשימה המכובדת, אחרת הם פשוט מרגישים שהם מחוץ למשחק. בעקבות כך ציין דנקנר בפני הדירקטוריון כי לדעתו צריך לאמץ את שיטת הדיווח האמריקאית, שבה לא מפרסמים את שמות המשתכרים".

באי.די.בי, אגב, לא רואים בשלושת הברוקרים של כלל פיננסים מנהלים שכירים, אלא שותפים שכלל פיננסים חתמה עמם על הסכמים. עם זאת, החברה הציגה עוד סדרה של מנהלים הזוכים למשכורות גבוהות במיוחד: ליאור חנס, משנה למנכ"ל אי.די.בי פיתוח, הרוויח ב-2009 כ-7.5 מיליון שקל - מתוכם שכר של 3.86 מיליון שקל ומענק של 3.6 מיליון שקל בגין ההובלה המוצלחת של ההשקעה במניות בנק ההשקעות קרדיט סוויס, שתרמה ב-2009 כ-1.6 מיליארד שקל לרווחי אי.די.בי; חיים גבריאלי, מנכ"ל אי.די.בי אחזקות, גם הוא הרוויח יותר מדנקנר ב-2009 (כ-4.05 מיליון שקל), ואילו אייל סולגניק, המשנה למנכ"ל אי.די.בי פיתוח, הרוויח ב-2009 כ-3.46 מיליון שקל.

שלושת הבכירים באי.די.בי גם הרוויחו פחות ממנכ"ל סלקום עמוס שפירא, שעלות שכרו בארבע השנים האחרונות הסתכמה ב-25 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully