וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ברק: "רק אנחנו נכריע על גורלנו"

28.3.2010 / 17:40

שר הביטחון אהוד ברק התייחס למשבר עם ארצות הברית על רקע הפגישה עם הנשיא אובמה. שר הביטחון אמר כי "רק לנו יש אחריות בלעדית על ביטחונה של מדינת ישראל, אך אסור לאבד קשר עין עם ארה"ב ויש לפעול בתיאום ובהבנה"

עוז מרון

( צילום: עוז מרון, עריכת וידאו: עידן גוראל)

שר הביטחון אהוד ברק התייחס היום (ראשון) בשיחה עם כתבים צבאיים למשבר ביחסים עם ארצות הברית. לדברי ברק "הקשר בין ישראל וארה"ב הוא עמוד תווך ואבן יסוד בביטחון המדינה. רק לנו יש אחריות בלעדית על ביטחונה של מדינת ישראל. רק אנחנו נכריע בעניינים הגורליים והלאומיים הקשורים לישראל, אך אסור לאבד קשר עין עם ארה"ב ויש לפעול בתיאום ובהבנה"

ברק התייחס במרומז ליחס שקיבלה המשלחת הישראלית במהלך ביקורה לארצות הברית. "הממשל האמריקאי ובראשו הנשיא אובמה נותנים גיבוי רחב לביטחונה של ישראל. ארה"ב היא מקור מרכזי לעליונות של ישראל, בסיוע כספי בגובה של 3 מיליארד דולר, במערכות נשק מתקדמות, בתחמושת בחלקי חילוף שמאוחסנים במחסנים אמריקאים בישראל. גם כשיש מחלוקת בין ידידים, אנו חייבים לזכור שארה"ב היא ידידותית לישראל ואליה אנו פונים כשנדרשת התערבות, ואנו מקבלים גיבוי ותמיכה בכל משבר מאז מלחמת העצמאות ועד היום".

ברק הוסיף ואמר כי "הממשל האמריקאי מחפש היום תשובה לשאלה: 'האם ישראל הולכת ברצינות על הבנות רחבות בתהליך המדיני?'. המצב המדיני הוא עדין וטעון ודורש יוזמה, כושר החלטה ופעולה. ההכרעות הנדרשות משני הצדדים הן קשות אך מחובתנו לחתור להסדר שמעביר גבול ברור על בסיס שיקולים ביטחוניים ודמוגרפיים עם מדינה פלסטינית לצד ישראל. סוגיה זו תדרוש הכרעה בשבועות הקרובים. בעיית ההתנחלויות תיפתר במשא ומתן, ועניין ירושלים יעלה על השולחן כמו יתר נושאי הליבה. על ההסכם לקבוע את סיום הסכסוך בגישה אחראית. ניתן להתקדם עם ממשל אובמה ולא להיגרר לפינות מזיקות".

חילוקי דעות בין ידידים

מסר מרגיע מגיע אחר הצהריים גם מיועצו של הנשיא אובמה. דייוויד אקסלרוד, יועצו הבכיר של אובמה, אמר בראיון לרשת CNN, כי נשיא ארצות הברית לא הפגין יחס צונן כלפי ראש הממשלה הישראלי בעת הפגישה בין השניים בבית הלבן בשבוע שעבר.

"זאת היתה פגישת עבודה של חברים. אז לא היתה שום כוונה לנפנף אותו", אמר אקסלרוד. היועץ ציין כי שני המנהיגים נועדו למשך שעתיים, והיו להם דברים חשובים יותר מאשר לדאוג לגינוני פרוטוקול. לדברי אקסלרוד, "הפגישה לא היתה סביב עניינים של פורמליות. זאת לא היתה פגישה טקסית. יש לנו אינטרס עמוק ומחייב לביטחון ישראל, ואנו מאמינים שתהליך השלום חיוני לכך. אנו עושים הכל כדי לקדם את התהליך הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה השבועית לביקורו בארצות הברית. נתניהו אמר כי "בפגישותיי במהלך ביקורי בארה"ב היתה תמיכה איתנה בעמדותיה של ישראל וביטוי לכך שהיחסים יישארו, כך שגם חילוקי דעות יוסדרו כיאה ליחסים בין ידידים. בפגישתי עם הנשיא ברק אובמה, דנו בשורת נושאים ובראשם השאיפה המשותפת לחדש את תהליך השלום. אמרתי לנשיא אובמה כי אנחנו מייצגים אינטרסים רבי שנים של מדינת ישראל בנושאים שעלו על הפרק".

נתניהו הוסיף כי "היו תחומים שבהם היתה הסכמה מלאה ותחומים אחרים שלא היתה הסכמה לגביהם. ניסינו לעשות צעדים לצמצם פערים. בימים האחרונים שמעתי התבטאויות אנונימיות ביחס לממשל האמריקאי. אני רוצה להבהיר בצורה חד משמעית: האמירות הללו אינן מקובלות עליי ולא באות מאיש מטעמי. זו מערכת יחסים בין בעלות ברית וידידות המבוססת על מסורת רבת שנים, כך שגם כשיש חילוקי דעות, הם חילוקי דעות בין ידידים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully