וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר העלה את הריבית ל-1.5%

28.3.2010 / 17:30

החלטתו של בנק ישראל מגיעה לאחר שנודע כי מדד המחירים לצרכן ירד בחודש פברואר ב-0.3%, ובסך הכל ירד המדד ב-1% מתחילת 2010

בנק ישראל החליט להעלות את הריבית ב-0.25% ל-1.5% כך הודיע הבנק המרכזי. דעות הכלכלנים באשר לריבית היו חלוקות: 8 מתוך 14 כלכלנים שהשתתפו בסקר שערכה ספקית המידע הפיננסי בלומברג סבורים שנגיד בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 1.25%.

החלטתו של בנק ישראל מגיעה לאחר שנודע כי מדד המחירים לצרכן ירד בחודש פברואר ב-0.3%, ובסך הכל ירד המדד ב-1% מתחילת 2010. הירידה תומכת בהותרת הריבית ללא שינוי, שכן העלאת ריבית נחשבת לצעד שמטרתו לרסן אינפלציה. מצד שני, העלאת הריבית צפויה לחזק את השקל ולפגוע ביצואנים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה היום לקט אינדיקטורים כלכליים המצביעים על התאוששות בפעילות המשק הישראלי: יצוא הסחורות עלה בין דצמבר 2009 לפברואר 2010 ב-8.8% בחישוב שנתי, רכישות כרטיסי האשראי עלו ב-4.6%, ומספר לינות התיירים גדל ב-8.4%.

הסיבות: עלייה במחירי הנכסים ובהנפקות לא איכותיות

בבנק ישראל מנמקים את ההחלטה להעלות את הריבית בכך שמדובר בתהליך הדרגתי של החזרת הריבית לרמה "נורמאלית", שנועד להחזיר את האינפלציה ולשמור אותה בתוך תחום היעד. כמוכן היא נועדה לתרום להמשך ההתאוששות בפעילות המשק, תוך תמיכה ביציבות הפיננסית. עם זאת, בבנק מציינים כי הריבית במשק עדיין נמוכה, כך שהמדיניות המוניטרית ממשיכה להיות מרחיבה.

בנקים מרכזיים וממשלות בעולם מתחבטים מול הצורך להמשיך בתמריצים המוניטאריים והפיסקליים, ומהצד השני מול הגרעונות ושיעורי החוב ביחס לתוצר שהולכים ותופחים. בישראל, מרבית האינדיקאטורים - ובכלל זה ממצאים ראשונים מסקר החברות של בנק ישראל - מצביעים על כך שהפעילות הריאלית במשק ממשיכה לגדול גם ברביע הראשון של 2010, עם זאת, עדיין שוררת אי ודאות לגבי עוצמת ההתרחבות.

גורמים נוספים שתמכו בהעלאת הריבית היא עלייה במחירי הנכסים, ובכללם המניות, וכן נכסי הנדל"ן ומחירי הדירות. בבנק ישראל מוטרדים גם מעלייה מהירה בכמות ההנפקות של אג"ח חברות באיכות נמוכה יחסית. יצויין כי ברבעון הראשון של 2010 לא הונפקו איגרות חוב בדירוג גבוה מ-A וגם ברבעון הרביעי של 2009 נרשמו מעט מאד הנפקות בדירוג שכזה. הדירוג הנפוץ ביותר הוא דירוג A, בלבד כאשר לא מעט הנפקות הן בדירוג BBB ואיגרות אחרות מונפקות ללא דירוג כלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully