וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לבריטים נמאס להיות פודל של ארה"ב

טליה שחר

28.3.2010 / 18:15

לא רק בישראל: ועדת החוץ של הפרלמנט הבריטי קוראת לבחון מחדש את אופי מערכת היחסים בין בריטניה לארה"ב. "צריך להיות מוכנים גם להגיד 'לא' אם האינטרסים לא תואמים"

ישראל היא לא המדינה היחידה בה נשמעים קולות לשנות את אופי מערכת היחסים עם ארצות הברית. ועדת החוץ של בית הנבחרים הבריטי מציעה להפסיק לכנות את יחסי בריטניה-ארצות הברית "מערכת יחסים מיוחדת", תואר שהוענק לראשונה על ידי ווינסטון צ'רצ'יל לפני 60 שנה.

לדברי הוועדה, העובדה שהתקשורת ופוליטיקאים משתמשים בביטוי הזה יתר על המידה, "מפחיתה את המשמעות שלו ובו זמנית מעלה ציפיות לא ריאליות לגבי היתרונות שמערכת היחסים הזאת יכולה לספק לבריטניה".

במקום זה, הוועדה סבורה שעל בריטניה להכיר בכך שיש לה "מערכת יחסים מיוחדת עם ארצות הברית – כמו בעלות ברית אחרות, שותפות ושכנות של ארה"ב". יחד עם זאת, חברי הפרלמנט מסכימים כי הקשר בין המדינות הוא "עמוק ורב ערך".

הוועדה מציינת כי כיום, מערכת היחסים בין בריטניה לארה"ב נתפסת יותר כתמיכה בריטית בנשיא האמריקאי ג'ורג' בוש בזמן הפלישה לעירק. "התפיסה שממשל בריטניה היה 'פודל' כנוע של הממשל האמריקאי בהכנה לפלישה לעירק ואחריה, נפוצה בקרב הציבור הבריטי ובחו"ל". לפיכך, הוועדה מציעה לאמץ "גישה פוליטית נחרצת למערכת היחסים, ויחס ריאלי למגבלות בריטניה", ולא תמיד להניח כי סולם ההעדפות האמריקאי תואם את זה של בריטניה.

לדברי ראש הוועדה מייק גייפס ממפלגת הלייבור, "פוליטיקאים בריטים ואירופיים אשמים באופטימיות יתר בנוגע להשפעתם על ארצות הברית". גייפס מוסיף כי הפוליטיקאים הבריטים צריכים להתנהג במידה פחותה יותר של יראה "ולהיות נכונים יותר להגיד 'לא' כאשר האינטרסים שלנו לא תואמים".

חברי הוועדה סיימו את הדו"ח בקריאה ל"דיון כנה וגלוי לגבי תפקידה של בריטניה בעולם, בהתבסס על הערכות ריאליות של מה שבריטניה יכולה ואמורה להציע ולספק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully