וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החג: ביטולים בצימרים לאורך גבול עזה

רמי שני

27.3.2010 / 15:34

בישובים הקרובים לרצועת עזה מרגישים היטב את התחממות הגבול והדבר משפיע עליהם גם כלכלית. "לקראת סדר הפסח היו הרבה הזמנות ועכשיו יש ביטולים", אמר רכז משק קיבוץ כיסופים

"בעקבות האירוע השבוע, בו נהרג חייל צה"ל סמוך למעבר כיסופים, ביטלו לפחות 20 איש את בואם לצימרים שלנו, לקראת ליל הסדר. היינו אמורים לארח כאן 50 איש, נוסף על התושבים ונצטרך לארח פחות" סיפרה אתמול (שבת) רבקה בן ארי, רכזת הקהילה בקיבוץ כיסופים והאחראית על האורחן: "למרות זאת, יש שבע משפחות שהגיעו ונשארו לסוף השבוע ולחג. אני מאמינה שהם יישארו למרות מה שקרה".

כיסופים הוא אחד הקיבוצים בחבל אשכול, הקרובים ביותר לגבול עם רצועת עזה. חברי הקיבוץ והתושבים, שומעים כל ירי וכל התפוצצות, שמקורה בתוך הרצועה או בקני הנשק של כוחות צה"ל, הפרוסים לאורך הגבול. רכז המשק, שלומי אילן, הצביע על הנזק שהמצב החדש/ישן גורם: "מרגישים נאחס!" הוא אמר, "היתה התרוממות רוח כי אחרי עופרת יצוקה השתרר שקט באזור. אנשים כבר לא חששו לבוא לכאן והאורחן היה מלא. לקראת סדר הפסח היו הרבה הזמנות ועכשיו יש ביטולים. אז כמובן שהנזק הוא כלכלי, כי התארגנו לקראת חג יותר גדול ועכשיו נחוג אותו עם פחות אנשים. ההפסדים הם גדולים". אילן הוסיף עם זאת, שלמרות האירועים האחרונים, אין חששות בקרב התושבים: "אנחנו לא חוששים מהאויב שמהצד השני של הגדר. לא מהחמאס ולא מאף אחד אחר. נכון שאתמול אחר הצהרים לא היה כל כך נעים כאן. שמענו את היריות והיתה נוכחות צבאית. אבל בסך הכל, התושבים מבינים את המצב ולא חוששים ממנו".

רכזי הביטחון השוטף בישובים, מבצעים את הפעולות בעצמם, מתוך תחושת אחריות. אחד מהם הסביר, שלמרות שלא ניתנות הנחיות התנהלות, הם מתרגמים את המצב ונוקטים יוזמה במספר תחומים: "אני יודע שאין אפשרות לעשות כלום כמעט נגד רקטות, רק להמתין כדי לדעת אחרי שמיעת ההתראה, היכן הן נפלו" הוא סיפר, "אנחנו מבקשים מהפיקוד הצבאי לדעת לפני ירי שצה"ל מבצע כדי לעדכן בכך את החברים באמצעות מסרונים לטלפונים. כשהירי מתבצע, החברים והתושבים יודעים את מקורו. חברי צוות החירום מקבלים בדרך כלל הודעות יותר מפורטות, במקרים שבהם יש גם נפגעים". לישובים מגיעות התראות שונות מזה תקופה ארוכה, על אפשרות של חדירת מחבלים באמצעות מנהרה או חציית הגדר. למרות זאת, התושבים משדרים רגיעה: "התחושה היא שיש פוטנציאל של חזרה לתקופות שכבר הספקנו לשכוח" סיפר דדי רובינשטיין, מזכיר קיבוץ נירים, "אנחנו מקווים שזה לא יחזור. אני לא שומע על חרדה בקרב החברים והתושבים ובעצם אנחנו מנסים לחיות חיים שגרתיים".

שגרת החיים השקטה, שהשתררה אחרי מבצע עופרת יצוקה, הופרה בשבועיים האחרונים מספר פעמים. בקיבוצים שלאורך הגבול, שומעים היטב את ההתרחשויות ואת קרבות הירי, שהתפתחו בין כוחות צה"ל לבין מסתננים או חמושים המנסים להניח מטענים ולפגוע בחיילים: "בהחלט יש הרגשה שבימים האחרונים מספר האירועים עלה" סבור רובינשטיין, "הדריכות אצלנו יותר גבוהה. לפני שבועיים שוב תרגלנו את צוותי הכוננות ויחד עם זה, מספר האנשים שיגיעו לסדר פסח בקיבוץ צפוי להיות גדול מבעבר".

"אף אחד לא שינה את התכניות אצלנו" סיפר פסח רוזן, רכז צוות החירום הישובי בעין השלושה, "צפויים להגיע לכאן הרבה אנשים לפסח, בהם בני קיבוץ שעזבו, חברים לשעבר וכדומה. יחגגו אצלנו לפחות 170 איש. זה פחות משנים קודמות, אבל זה בהחלט מראה שבאים לכאן אורחים למרות מה שקורה ואף אחד לא חושש. גם בתקופות של קסאמים, היו הרבה אנשים כאן. עד עכשיו, אף אחד לא ביטל את בואו". לדבריו, האירועים האחרונים לא השפיעו בצורה משמעותית על החברים והתושבים בקיבוץ: "הציבור מתנהג תמיד לפי ההנחיות" הוא חייך, "ככה זה בעין השלושה". מזרחה משם, בקיבוץ רעים, שומרים גם כן על שגרת חיים רגילה, עם מעט דאגה בגלל שהקיבוץ לא ברשימת הישובים שאמורים לקבל חדרי ביטחון: "אני לא שומעת מהחברים חששות ושגרת החיים כאן נותרה כשהיתה. העובדה שאנחנו רחוקים מאוד מהצבת חדרי ביטחון קצת מדאיגה אותי, כי הרקטות הגיעו גם עד לאזור הקיבוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully