וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: "ברק הזמין אלפים למסיבות משרדו"

גלעד גרוסמן

25.3.2010 / 17:00

המבקר מיכה לינדנשטראוס בדק ומצא כי חלה עלייה במספר המוזמנים לחגיגות יום העצמאות של משרד הביטחון בקריה. לגבי שר הביטחון הנוכחי מציין המבקר כי עלות מסיבה שקיים אהוד ברק הסכתמה ב-1.5 מיליון שקלים. בחמש השנים האחרונות חל גידול של כ-60% במספר הכולל של ההזמנות

המסיבה הכי טובה בעיר? דו"ח מיוחד שמפרסם היום (חמישי) מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, על קבלת הפנים השנתית שעורך שר הביטחון במשרד הביטחון במוצאי יום העצמאות, חושף ליקויים מהותיים ובזבוז כספי ציבור.

מדי שנה נערכת במוצאי יום העצמאות קבלת פנים לרגל יום העצמאות במחנה הקריה בתל אביב. מדובר באירוע ממלכתי מרכזי של מערכת הביטחון, אליו מוזמנים סגל הפיקוד הכללי בסדיר ובמילואים, מפקדי גדודים בשירות סדיר ובמילואים, נספחים צבאיים, נציגי משרד הביטחון, נציגי משטרת ישראל, נציגי תעשיות ביטחוניות וכן קבוצה של "אורחי שר הביטחון".

לפי הדו"ח, בחמש השנים האחרונות, בהן כיהנו בתפקיד שר הביטחון שאול מופז, עמיר פרץ ואהוד ברק, חל גידול של כ-60% במספר הכולל של ההזמנות שנשלחו לאירוע. העלייה הבולטת חלה בקרב הזמנות שנשלחו לאורחי שר הביטחון, שמספרם גדל בתקופה הזאת בכ-230%, בה בשעה שמספר ההזמנות שנשלחו לחיילי צה"ל ירד בכ-20%.

עלייה בולטת במוזמני השר

המבקר לינדנשטראוס מצא שבעוד במרבית קבוצות המוזמנים השונות לא חלו הבדלים מהותיים במספר המוזמנים, בקרב אורחי שר הביטחון וסגנו חלה עלייה בולטת. מופז הזמין בשנת 2004 660 אורחים, בשנת כהונתו של פרץ המספר עלה לכ-1,500 ובשנה שעברה הזמין ברק כ-2,200 אורחים. בשנתיים האחרונות, בהן מכהן מתן וילנאי כסגנו של ברק, הוא הזמין בכל שנה כ-150 אורחים, בניגוד לקודמיו שלא הזמינו אורחים בתקופה שנבדקה.

אורחים נוספים שחלה עליה בולטת בהזמנתם הם ראשי ערים ומועצות, ש-191 מהם הוזמנו על ידי מופז ב-2005, לאחר ששנה קודם לכן לא הוזמנו. ברק הזמין בשנתיים האחרונות מעל 240 ראשי רשויות. עלייה בולטת חלה גם במספר נציגי משרד הביטחון שהוזמנו לאירוע, מ-431 ב-2004 לשיא של 667 לפני שנתיים.

מנגד, בתקופת ברק ירד מספר מפקדי הגדודים שהוזמנו לאירוע מכ-1,800 בימי מופז ופרץ ל-1443 אשתקד. גם מספרן של אלמנות צה"ל שהוזמנו ירד משמעותית בשנים האחרונות משיא של כ-160 בשנה שבה כיהן עמיר פרץ בתפקיד לפחות מ-100 בשנה שעברה.

לפי הדו"ח, בשנה שעברה נשלחו כ-6,000 הזמנות זוגיות, שיא בתקופה שנבדקה, כאשר כשליש מהן נשלחו למוזמנים מצה"ל וממשרד הביטחון, כשליש לאורחי שר הביטחון ושליש למוזמנים שאינם משתייכים לקבוצות אלה. בין אורחיו של ברק נכללו אנשי עסקים, עיתונאים, סופרים וחברי מפלגת העבודה. עלות האירוע הסתכמה בשנה שעברה בכ-1.5 מיליון שקלים.

המבקר מצא שאין במשרד הביטחון מסמך המגדיר את ייעודו של אירוע זה ובהמשך לכך את תוכנו. כמו כן, לא נקבע גורם האחראי על האירוע ולא נקבעו כללים או אמות מידה בנוגע לתמהיל המוזמנים או למספרם הכולל.

"תהליך לקוי מיסודו"

"התהליך לקביעת רשימת המוזמנים התנהל באופן לקוי ביסודו, ללא יד מכוונת וללא שליטה מרכזית", קבע לינדנשטראוס. "מעבר לכך, בשלוש השנים האחרונות חל גידול משמעותי ביותר במספר ההזמנות שנשלחו לאורחי שר הביטחון לעומת מספר ההזמנות שנשלחו לקבוצות האחרות. התנהלות שכזו, הנעשית שלא בהתאם לכללי מינהל תקין, היא ליקוי מהותי, במיוחד כשמדובר במספר רב של אורחים, שלא ברורה החשיבות והרלבנטיות שלהם לאירוע. הדבר חמור במיוחד כשמדובר באירוע ממלכתי מרכזי של מערכת הביטחון, הקבוע וידוע מראש ושיש לו נראות ציבורית בולטת. הוא הוסיף שחשוב לקבוע כללים לארגון וקיום האירוע, שיתייחסו גם למוזמנים.

שר הביטחון ברק הודיע למבקר המדינה בחודש שעבר כי הלקחים שהועלו מהבדיקה ייושמו עוד השנה. ברק אמר למבקר כי הוקמה ועדה מייעצת, העוסקת במכלול הסוגיות הנוגעות להיערכות לקבלת הפנים, כך שאירוע קבלת הפנים יוסיף להיות אירוע ממלכתי, חשוב, מרכזי ומכובד.

מלשכת יועץ שר הביטחון לתקשורת נמסר בתגובה לדו"ח: "אנו מודים למבקר המדינה על הביקורת, וכפי ששר הביטחון הודיע למבקר, משרד הביטחון פועל ליישום הלקחים ולתיקון הליקויים. מדובר באירוע הנערך כבר שנים רבות באותה המתכונת אצל כל שרי הביטחון. העובדה כי שר הביטחון ברק כיהן בעבר כרמטכ"ל יצרה כפילות מסוימת בין מוזמני השר למוזמני המשרד. שר הביטחון הנחה כבר לפני שבועות את מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי שני, לתקן את הליקויים וליישמם כבר באירוע יום העצמאות הקרוב".

ח"כ יואל חסון (קדימה), יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה אמר לאחר הפרסום: "דו"ח המבקר רק מעצים את התחושה שאהוד ברק הוא איש ציבור ללא ציבור, אדם שאינו מחשיב את דעתו של הציבור ואינו פועל על פי סטנדרטים מוסריים. כך היה בפרשת הסלון האווירי בפריז, ולצערי כך זה ממשיך בפרשה הנוכחית. על ברק לתת דין וחשבון על התנהלות זו ובכוונתי לכנס בהקדם את הוועדה לענייני ביקורת המדינה לדון בדו"ח חמור זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully