וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיהיה לבריאות: אובמה, הרפורמה ואנחנו

עוזי ברעם

25.3.2010 / 7:51

שלא בטובתי שהיתי לפני שנים בבית חולים יוקרתי בניו יורק. היות שלא הייתי החולה, היה לי פנאי לדבר עם רופאים ועם מטופלים במרפאות החוץ של בית החולים.

התמונה היתה מזעזעת. שני ביטוחי הבריאות המובילים באמריקה התעמרו בחולים, שילמו רק חלק מהוצאות האשפוז, והבדיקות עלו לחולים הון. בדיקת דם רגילה חויבה באלפי דולרים. ראיתי אז פן של אמריקה הקפיטליסטית במלוא כיעורה. חברות הביטוח גרפו הון על חשבון ערך האדם באשר הוא אדם, מעבר למצבו הכלכלי וליכולתו הפיננסית.

השינוי שחולל אובמה עם אישור רפורמת הבריאות אינו שינוי יסודי, אך הוא צעד בכיוון הנכון. זו רפורמה בחשיבה השמרנית שעליה אמונה המפלגה הרפובליקנית. ניצחון זה ממחיש אפשרות למימוש חזון נגד "כוחות השוק", מתוך הבנה שגם מי שמאמץ את רעיון החופש הטמון בתחרות כלכלית יודע שיש גם מקום לרגולציה חברתית של הממשל בנושאי בריאות.

נתניהו ימצא נשיא שלו ובטוח בעצמו

ולענייננו. בעקבות אישור הרפורמה עשוי נתניהו למצוא מולו נשיא שלו יותר ובטוח בעוצמתו. נשיא שאיבד פופולריות במהלך השנה האחרונה, אבל השיג הישג שרק נשיאים מעטים השיגו. אבל זו טעות רווחת לחשוב שאם היתה המפלגה הרפובליקנית בשלטון היה מצבנו שונה. מצבנו מול ארה"ב הוא ראי של מעמדה של ישראל מול העולם, ומעמדנו בתהליך של רגרסיה.

נכון, אובמה הוא לא סחבק. לא של הלובי היהודי ולא של מנהיגי ישראל. הוא מנהיג עם ייעוד ועם שאיפות לשנות את ארה"ב מבפנים. ניצחונו ברפורמת הבריאות יפיח רוח חיים במפלגתו ובצוותו. הוא יתפנה יותר לעסוק בענייני חוץ וביטחון, ויש לשער שישקיע יותר בקידום הסדר במזרח התיכון. יש לזכור שיהודי ארה"ב, ברובם המכריע, תומכים ביוזמותיו, הצביעו עבורו בעבר ועשויים להצביע בעבורו גם בעתיד.

העימות הנוכחי עם אובמה לא נובע מאישיותו - אנו נמצאים בפני עימות עם אירופה המערבית כולה. הרי איש לא יטען שסרקוזי, מרקל או בראון הם אנטי?ישראלים. אלא שהתבוננותם על הסכסוך שונה משל הממשלה. בעולם הרחב אין סימטריה בין ישראל לפלסטינים - הם הנכבשים ואנו הכובשים, וזו תפיסת עולם שגורה גם בקרב חלקים נרחבים בחברה האמריקנית.

לכן נחוצה לנו מנהיגות עם חזון ועם דרך, עם יכולת לשכנע את העם שסיכויינו להתקיים בשגשוג כמדינה יהודית תלויים בהסדר מקיף עם הערבים. שילוב ידיים בין אובמה לישראל הוא האינטרס האמיתי שלנו. אולי ניצחונו ברפורמת בריאות אחת יהפוך את המערכת האזורית שלנו ליותר אמינה וליותר בריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully