וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ לאסיר מוסלמי: בפסח - תאכל מצות!

גלעד גרוסמן

24.3.2010 / 16:58

האסיר השוהה באגף מעורב ליהודים וללא-יהודים עתר לבג"ץ בבקשה ששב"ס יספק לו לחם בפסח. ביהמ"ש דחה את העתירה וטען כי הדבר יפגע ברגשות האסירים היהודים

אם אין לחם תאכלו מצות, גם בכלא. בית המשפט העליון דחה היום (רביעי) את בקשתו של אסיר מוסלמי לספק לו לחם בחג הפסח בבית הסוהר.

האסיר, השוהה באגף מעורב של יהודים וערבים, אולם נמצא בתא בו נמצאים אסירים לא יהודים, עתר לבג"ץ בבקשה להורות לשירות בתי הסוהר לספק לו ולאסירים לא יהודים אחרים לחם במהלך חג הפסח. בית המשפט המחוזי דחה את הטענה מכיוון שמדובר באגף מעורב, ומתוך כוונה לא לפגוע ברגשותיהם של האסירים היהודים.

בשב"ס הסבירו שהם מאפשרים לאסירים בני כל הדתות לקיים את מצוות דתם בכפוף למגבלות ביטחוניות וארגוניות. בארגון הסבירו שבכל מטבחי וחדרי האוכל בבתי הסוהר, למעט אלה המשמשים אסירים ביטחוניים לא יהודים בלבד, שומרים על כשרות, וגם מקפידים על זכויות בני הדתות האחרות. לטענתם, משמעות הבקשה היא כי רצון המערער יושם מעל זכותם של חבריו לאגף המעורב לקיים את מצוות היהדות, האוסרת על אכילת חמץ בפסח, ועל זכותם להתגורר במקום נקי מחמץ. זאת, למרות שלאסירים מותר להחזיק חמץ בארונותיהם.

"ההנחה ההוגנת היא כי לחם הוא רכיב חשוב בהחלט במזון המקובל, ועם זאת, כאמור, אין חוסר מידתיות בכך שבתקופה קצרת ימים יוחלף במזון אחר בכמות משביעה", כתב השופט אליקים רובינשטיין בפסק הדין. "לכן אין פגיעה חוקתית במדינה יהודית ודמוקרטית באי אספקת לחם בימי הפסח באגפים בהם שוהים לא יהודים עם יהודים, ובלבד שמסופק מזון אחר כראוי".

השופט אליעזר ריבלין כתב בדעת מיעוט כי ניתן לספק לאסיר חמץ לתאו, כיוון שאין בו יהודים. "כשם שאין לכפות על מי שאינו מוסלמי לצום במהלך חודש הרמדאן, כך אין לכפות על מוסלמי לאכול מצות או להימנע מצריכת חמץ במהלך חג הפסח, הוא זכאי ליהנות ממזונו – במגבלות המתבקשות הן בשל היותו אסיר והן בשל האיזון הנדרש, כאמור, בין זכותו שלו לזכותם של אחרים", כתב בפסק הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully