וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיכה האוזבקית והממלכה המדממת

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

26.3.2010 / 11:04

עבדות, ניצול ילדים וסחר בנשים הן רק חלק מהרעות החולות של אוזבקיסטן, הנשלטת בידי הנשיא הכל-יכול אסלאם קרימוב ובתו הכוחנית גולנרה, שנקראת בפי כל 'הנסיכה האוזבקית'. אגדה נטולת סוף טוב

לפני כשבועיים פרסם ארגון "עיתונאים ללא גבולות", שמטרתו עידוד חופש הביטוי ברחבי העולם, דו"ח המפרט את פעילותן של מדינות רבות ברחבי הגלובוס נגד חופש הביטוי באינטרנט. לצד מדינות טוטליטריות כמו אירן, סוריה, צפון קוריאה, סין, וייטנאם, ערב הסעודית וקובה - הרואות באינטרנט אויב של ממש - היה מפתיע ומעט מדאיג לגלות ברשימה הלא-מכובדת גם מדינה המגדירה את עצמה כדמוקרטיה - אוזבקיסטן.

לא רבים מכירים את המדינה המוסלמית הזו, השוכנת במרכז אסיה, אך אלו שמכירים אותה לא הופתעו ודאי לנוכח הממצא העגום של ארגון "עיתונאים ללא גבולות". אוזבקיסטן היא מדינה מרהיבה ביופייה ששיתפה פעולה במשך שנים עם ארה"ב במסגרת מלחמתה בטרור העולמי, אולם לפי כל פרמטר מדובר במדינה דיקטטורית הנשלטת בידי מנהיג אבסולוטי. רבים מ-27 מיליון תושביה מייחלים לדמוקרטיה ולשינוי, אולם מנהיגיה הנוקשים נוקטים בדיכוי והפרת זכויות אדם על מנת לשמור על שלטונם. ובמילה "מנהיגיה", הכוונה היא בעיקר לנשיא ולבתו הכל-יכולים.

גולנרה קרימובה, בתו של נשיא אוזבקיסטן. Yves Forestier, GettyImages
שהמראה השברירי לא יטעה אתכם. גולינרה כרימוב/GettyImages, Yves Forestier

נשיא אוזבקיסטן אסאלם קרימוב בן ה-72 שולט ביד ברזל במדינה האסייתית ש-90 אחוז מאוכלוסייתה הם מוסלמים, מאז שנפרדה מברית המועצות בשנת 1989. הוא נאשם על ידי מדינות המערב בהפרה שיטתית של זכויות אדם ונחשב לאחד המנהיגים המבודדים בעולם. כרזות התעמולה ותמונותיו מציפות את אוזבקיסטן והציטוטים שהוא אומר תלויים אף הם ברחבי טשקנט הבירה, ממש כמו סדאם חוסיין בימיו הגדולים. בתו היפהפייה גולנרה, 37, המכונה "הנסיכה האוזבקית", היא אשת עסקים מוצלחת ועשירה אולם למעשה היא סמל השחיתות השלטונית.

על פי טענותיהם של גורמי מודיעין מערביים ושל מקורביה לשעבר של בת הנשיא, גולנרה עומדת בראש רשת ענפה של סחר בנשים שיוצאו מאוזבקיסטן אל מדינות המפרץ. בנוסף, השתלטה גולנרה בדרך-לא-דרך על חברות פרטיות רבות, אחת מהן היא חברת הסלולר "אוזדונרוביטה" ש-20 אחוז ממנה שייכות לה. על פי הסיפורים, איימה גולנרה על בעלי החברה - כמו על בעלי חברות אחרות - שתביא לקריסתה אם לא תקבל לידיה חלק מהשליטה. בנוסף, נטען כי משטרו של כרימוב מקיים עסקאות בלתי חוקיות עם חברות מפוקפקות באמצעות חברות-קש שהקימה בתו גולנרה בדובאי ובבריטניה.

גם סטינג נעקץ

בשנות ה-90' התגוררה גולנרה עם בעלה ושני ילדיה בניו יורק. כשהתגרשה מבעלה בשנת 2001 לקחה גולנרה את שני ילדיהם, אימאן ואיסלם, ונמלטה מארה"ב תוך שהיא מתעלמת בבוטות מצו של בית המשפט בניו ג'רזי המורה לה להשיב לבעלה לשעבר את הילדים. אם תשוב יום אחד לארה"ב, היא צפויה להיעצר.

אך צרותיה לא מסתיימות בגבולות ארה"ב. בעקבות הדיווחים כי חברות השייכות לגולנרה העבירו נשים מאוזבקיסטן וממדינות נוספות באזור למדינות המפרץ, שם נאלצו לעבוד בזנות, הגישה אחת ממדינות המפרץ תלונה נגד גולנרה בגין סחר בנשים. העובדה שחברת התיירות של גולנרה היא החברה היחידה באוזבקיסטן המורשית להעניק אשרות כניסה לאיחוד האמירויות, העלתה הרבה סימני שאלה סביב חוקיות החברה.

ועל מנת לתבל את סיפורי השחיתות עם קצת פיקנטריה, שתעיד יותר מכל על ניקור העיניים המשווע בו נוקטת גולנרה במדינה הענייה, נספר כי בת הנשיא העשירה כקורח שילמה לפני מספר שבועות מיליונים לזמר סטינג כדי שיבוא וישיר באוזבקיסטן. כמה מיליונים בדיוק? על פי עיתוני בריטניה, בין מיליון לשני מיליון לירות שטרלינג. ומה היה לזמר הבריטי, הידוע כפעיל למען זכויות אדם, לומר? "אני מודע היטב למוניטין המחריד של נשיא אוזבקיסטן בכל הנוגע להפרת זכויות אדם. למרות זאת החלטתי להופיע שם כי הגעתי למסקנה שחרם תרבותי הוא לא רק חסר טעם, אלא בלתי-מועיל", אמר ושר כל הדרך אל הבנק. מחיר הכרטיס הזול, אגב, עלה פי 45 יותר ממשכורת חודשית במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שגרירה של רצון רע

רבים סבורים כי נשיא אוזבקיסטן איסלם כרימוב ובתו גולנרה המושחתים מהווים סכנה לארצם ומעודדים את פעילותם של ארגוני טרור קיצוניים במדינה, הכול במטרה לשמר את יציבות שלטונם. יש המאמינים כי אם כרימוב ימשיך לשלוט במדינה, היא תלך ותקצין ואף תתקרב לאירן. בשנים האחרונות החל כרימוב אף להפנות עורף לאמריקאים ולהתקרב שוב לרוסיה ובכך יצר מצב בעייתי עבור האמריקאים: הם זקוקים לכרימוב כמי שמסייע להם במלחמה באפגניסטן אך הם אינם יכולים לעשות דבר ממשי נגד משטרו הרודני והדכאני.

כל תנועה עממית שמפגינה באוזבקיסטן בעד שינוי ורפורמות מושתקת ומדוכאת ביד ברזל אלימה. ארגונים לזכויות אדם מתריעים מפני מצב זכויות האדם במדינה וטוענים לתופעות כמו עבדות, ניצול מחפיר של ילדים, השתקת עיתונאים, עיקור נשים, העמדה לדין בגין חתירה תחת המדינה ואין סוף מעצרים פוליטיים. ומה עם פרשות השחיתות של "הנסיכה האוזבקית", הלא היא סמל השחיתות השלטונית? ובכן, הנשיא כרימוב מצא פתרון יצירתי: ב-2008 הוא החליט למנותה לשגרירת אוזבקיסטן במוסדות האו"ם בז'נבה, ולפני חודשיים מינה אותה לשגרירה בספרד. הכל כדי שתקבל חסינות דיפלומטית מפני תביעות וצווי מעצר בינלאומיים בגין כל הפרשות שבהן היא מעורבת.

לפניות לכתבנו לענייני ערבים, ניר יהב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully