וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר מטוסי המנהלים - סכנה למאות עובדים

אורה קורן

24.3.2010 / 7:45

קריסות המכירות של מטוסי מנהלים גרמה לקשיים בתעשייה האווירית. מקורבים העריכו, כי החברה צריכה לפטר אלפי עובדים ובהמשך לקלוט עובדים זמניים על פי תנודות ההיצע והביקוש

קריסת המכירות בעולם של מטוסי מנהלים בינוניים גרמה לקשיים בחטיבת כלי הטיס האזרחיים של התעשייה האווירית (תע"א). מקורבים לממשלה העריכו, כי החברה צריכה לפטר 1,000-2,000 עובדים שמועסקים בתחום האזרחי ובהמשך לקלוט עובדים זמניים על פי תנודות ההיצע והביקוש בעולם.

עם זאת, בחברה לא מתוכננים פיטורים, בשלב זה, ונבחנות אפשרויות להסבת עובדים לתחומים ביטחוניים שבהם ניכרת עלייה בביקושים. בנוסף שכרה תע"א את שירותי חברת היעוץ מקינזי לניתוח ההתפתחויות עתידיות בשוק מטוסי המנהלים, כדי לגבש את תוכניות העבודה שלה בהתאם.

מתע"א נמסר בתגובה, כי ההערכות על היקף העובדים שאינם פעילים כתוצאה מהמשבר מוגזמות. "בתחום האזרחי ישנו רפיון תעסוקתי של כמה מאות עובדים, והנהלת החברה פועלת לגיבוש פתרונות דוגמת הגברת מאמצי שיווק וויסות כוח אדם ליחידות אחרות", נמסר מהחברה.

בתחילת 2009 הודיעה תע"א על כוונתה לפטר 200-250 עובדים כתוצאה מהירידה בביקוש למטוסי מנהלים ובספטמבר 2009 דיווחה כי פוטרו 161 עובדים. עם זאת, באוקטובר 2009 השיקו תע"א וגולפסטרים את מטוס המנהלים החדש שלהן ה-G250.

המשבר העולמי בענף מטוסי המנהלים נמשך, וב-2009 נרשמה ירידה של כ-30% במכירותיהם - כך על פי פרסומים בעולם. בתחום ניכרת שונות בולטת בין המטוסים הגדולים, הנרכשים על ידי אילי הון, שבהם החלה התאוששות, לבין מטוסים בינוניים, שבהם נרשמה קריסה עולמית של כ-50%. תע"א וגולפסטרים האמריקאית מפתחות מטוסי מנהלים בינוניים. תע"א בונה את המטוס וגולפסטרים אחראית על האבזור הפנימי, השיווק והשירות.

על פי חלק מהתחזיות בעולם, בעשור שיסתיים ב-2019 צפויה מכירה של 11 אלף מטוסי מנהלים. עם זאת, לא צפויה התאוששות של ממש במכירות עד 2013. בתחום המטוסים הבינוניים ההתאוששות צפויה אף להתאחר, משום שאלה נמצאים בבעלות חברות שמעדיפות לרכוש מטוסים מיד שנייה מחברות אחרות בהוזלה של 10-20 מיליון דולר.

בתשעת החודשים הראשונים של 2009 קרסו מכירות חטיבת כלי הטיס האזרחיים שת תע"א ביותר מ-60% לעומת התקופה המקבילה ב-2008, מ-637 מיליון דולר ל-285 מיליון דולר. נוכח המשבר בענף העולמי, ייתכן שהקריסה בדו"חות החברה ל-2009, שצפויים להתפרסם השבוע, ולתחילת 2010 תהיה בשיעור דומה, ואפשר שאף תעמיק.

יו"ר ועד עובדי תע"א, חיים כץ אמר בתגובה: הרעיון לא רציני. מדובר למעשה בפיטורי כל עובדי החטיבה וסגירתה. זה לא הגיוני, יש שם עבודה והזמנות. גם הרעיון לפיו יועסקו עובדים זמניים לפי היצע וביקוש אינו רציני, כיוון שעובדים מקצועיים לא יחכו לאף אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully