וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה החזיר את הברק לעיניים

23.3.2010 / 12:04

אובמה העביר רפורמה היסטורית בחוק הבריאות והוכיח כי הוא נואם גדול ובעל חזון, באותה מידה שהוא איש ביצוע פרגמטי המסמן מטרה ופוגע. בישראל ובמזרח התיכון יכולים לשמור על אופטימיות

בתקופה האחרונה לא מעט אנשים בארצות הברית ובעולם, שכחו שברק אובמה נבחר לנשיא קודם כל כדי להציל את אמריקה מידי עצמה. זה טבעי כשמדובר באדם שחור וכריזמטי, שגורם למפיקים הגדולים בהוליווד לגרד במבוכה ולתהות מי לעזאזל יוכל לגלם בעתיד את נשיא ארצות הברית בסרטים שהם מייצרים. בנאומיו המלהיבים אובמה הרי נראה יותר הוליווד מהוליווד. הוא קיבל מג'ורג' בוש אמריקה שבעה, ראוותנית, רהבתנית, בזבזנית, חסרת אחריות במישור המדיני והכלכלי, בעלת גרעון תקציבי עצום, שמעמדה כמעצמה הגדולה והחזקה בעולם נשחק במהירות. עם היבחרו, אובמה טיפל קודם כל בבעיות הגדולות - המשבר הכלכלי העמוק, היחסים עם סין, הושטת יד לעולם המוסלמי וטוויית מהלך נגד תכנית הגרעין האירנית - אבל הפער הגדול והאפור בין מילות הקסם שפיזר עם היבחרו לתפקיד לבין הפוליטיקה היומיומית בוושינגטון והתהליכים האטיים שהיא כופה עליו, גרמו לצופים הנלהבים - אזרחי אמריקה והעולם - לנטוש לאט לאט את האולם.

חזון מרחיק לכת

שינויים גדולים עושים בצעדים קטנים. נאומיו הסוחפים של אובמה נטעו את ההרגשה כי תוך שעה וחצי, לכל היותר יומיים, הנשיא, שבחירתו בלבד לתפקיד מהווה שינוי היסטורי, יתקן את כל כישלונות הממשל הקודם ויחזיר את אבק הכוכבים לדגל עליו בעיקר נותרו פסים דהויים. כאילו שאין פוליטיקה מסובכת בוושינגטון, תאגידי ענק עם עוצמה אדירה ולוביסטים נשכניים, חברי קונגרס, סנאט ושאר אינטרסים מקומיים וגלובליים.

המפקפקים ביכולותיו קיבלו את הקדימון בנאום (כן, שוב נאום) מצב האומה המזהיר שנשא אובמה, ובו שילב לצד חזון-מרחיק-לכת ירידה לפרטים וסעיפים עליהם דנים בעיקר פקידי מס זוטרים במיסיסיפי או עובדים סוציאלים מתלמדים באלבמה. אובמה הוכיח בנאום ההוא כי הוא מודע היטב לעומק המשבר בו מצויה מדינתו, ולטיפול הרוחבי השורשי לו היא זקוקה.

מילים גדולות ומעשים גדולים

הרפורמה בבריאות אותה אישר בית הנבחרים לא הייתה התכנית המקורית אותה שרטט אובמה כשנכנס לבית הלבן, אבל הוא היה מספיק פרגמטי ועיקש כדי לחולל את הבלתי ייאמן. האמריקאים יקבלו כיסוי ביטוחי שהוא בגדר מובן מאליו לאזרח ישראלי. משמעות הדבר היא שאמריקה - שאזרחיה מוציאים בממוצע כסף על בריאות יותר מכל אחד אחר בעולם, ואחוז הכנסותיה המוזרם לצורך טיפולים רפואיים הוא הגבוה מבין מדינות האו"ם - תאפשר לאזרחיה לקנות עוד דברים מעבר למיטה בחדר המיון, ובכך להניע עוד קצת את כלכלתה קדימה. מיליוני משפחות שרחוקות מרחק התעטשות אחת מקריסה כלכלית יקבלו טיפול רפואי מחברות ביטוח רפואי שעד כה דחו אותן. בקיצוץ המסים והעברת הרפורמה בבריאות אובמה מחזיר את אמריקה לקפיטליזם הנכון, זה ששואף לתת גם לאזרח הקטן כלים וכוח ולא רק לתאגידי הענק והבנקים.

ואיך אותה רפורמת בריאות רחוקה תשפיע על המדינה החולה והקטנה שלנו, מעבר לזה שכלכלה אמריקאית חזקה היא אינטרס לאומי ישראלי? בישראל, מדינה שבה מתייחסים לנשיא האמריקאי כראש ממשלה בי"ת, שחייב להגיב על סגירת מרפסת בהתנחלות עופרה ולא על סגירת מפעל מכוניות במישיגן, אובמה זוכה ליחס שנע בין ענייני לעוין. לא מעט אנשים מפקפקים בנחישותו לפעול נגד אירן ותכנית הגרעין שלה, ונוכח המשבר הנוכחי ביחסים תוהים האם לנו הוא או לצרינו. אך הנשיא האמריקאי הוכיח בהעברת אותה רפורמה שהוא פוליטיקאי ארצי, פרגמטי, שמסוגל לגרום למהלכים להתבצע ולהזיז תהליכים במילים גדולות ומעשים גדולים.

ברכות! אפשר להתעודד

אם הצליח לעשות את הבלתי אפשרי - כמעט דמיוני במושגים אמריקאים - ולאשר רפורמה בחוק בריאות, אלו בישראל המקווים למשא ומתן תכליתי עם הפלסטינים או אפילו יותר מכך, יכולים לשאוב אופטימיות מהצלחתו של אובמה. גם אלה החוששים מכישלון הקמת קואליציה אנטי-אירנית שתכפה סנקציות כלכליות ולמעלה מכך, יכולים לחוש מעודדים. נכון לתקופה זו שני המנהיגים, בנימין נתניהו ומחמוד עבאס, לא רוצים או לא יכולים או שניהם יחד, להניע הידברות רצינית כלשהי, ומחמוד אחמדינג'ד עדיין מחייך לבטח בטהרן. אבל החושך העכשווי ששורר במזרח התיכון קיבל זיק של אור מוושינגטון. כשבמקביל לריפוי אמריקה אובמה יעביר ניגוב עמוק, בריא, בצלחת החומוס המזרח תיכונית, כנראה שבכל זאת יזוז פה משהו. בלבנט החולה זקוקים לרפורמת בריאות, ואובמה יכול להיות האיש שמסוגל להעביר אותה. כן, מתברר שהוא יכול.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully