וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי המלון באילת: יקר להיות כשר

עירית רוזנבלום

23.3.2010 / 9:10

"בכל שנה עולה הרף של הכשרת כלים ,ונדרש כי יוחלפו כלים שלא הוחלפו בשנים קודמות, פעולות המסתכמות במיליוני שקלים", כך אומרים מלונאים באילת על הדרישות לקראת הפסח

"בכל שנה עולה הרף של הכשרת כלים שלא הוכשרו בעבר, ונדרש כי יוחלפו כלים שלא הוחלפו בשנים קודמות, פעולות המסתכמות בהוצאות של מיליוני שקלים. בשנים קודמות הצלחנו להגיע להסכמות, אבל השנה המועצה הדתית באילת לוחצת יותר והדרישות הכספיות גדולות מבעבר" - כך אומרים מלונאים באילת על הדרישות לקראת חג הפסח הקרב.

לדברי המלונאים, "זה לא מובן כאשר בודקים מה היה באילת לפני כמה שנים. למה פעם כן איפשרו השמעת מוסיקה בלובי ולמה כשיש אולם של 600-700 איש היה מותר לעשות את הסדר עם מיקרופון ועכשיו אוסרים? בשנים האחרונות מעלים את הסוגיות האלה כל הזמן".

המלונאים באילת אומרים שאין להם רגע של שקט מהמועצה הדתית. "כל הזמן יש דרישות, כל הזמן מרחף האיום של ביטול ההכשר, אך עד היום המועצה לא הביאה למצב של שבירת כלים מוחלטת. רגש האחריות אמר לא להביא לפיצוץ, אבל הם הולכים ומחריפים את הדרישות".

בהתאחדות המלונות בישראל מעריכים שטווח ההוצאות להכשרת מלון ל"גלאט כשר" נע בין כ-80 אלף שקל למלון בודד קטן (שלא מחזיק מטבח), ועד לכ-1.2 מיליון שקל למלונות גדולים. המלונות משקיעים משאבים בעבודות ניקיון והכשרה תחת פיקוח משגיחי הכשרות.

חלק הארי הוא הכשרת המטבחים: ניקוי יסודי של שטחי האכסון, המקררים והתנורים, לרבות החלפת גומיות סביבם. החלפת כלי הבישול וכלי ההגשה בכלים מיוחדים שנקנים במיוחד לפסח. החלפת צלחות, כוסות, סכו"ם וכלי אחסון. עלות הכשרת המלונות בישראל לחג הקרוב מסתכמת בכ-80 מיליון שקל ביותר מ-300 מלונות.

בירושלים מקפידים יותר

בירושלים יש כמובן הקפדה יתרה על הכשרות והמנהגים וכך גם במלונות ים המלח, שרבים מהם הוסבו בשלמותם לאירוח דתי. "יש הבדל משמעותי בין ירושלים לאילת, כי אילת לא יכולה להתקיים בלי בידור בלובי ובילוי בבריכה", מציין מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבתאי שי.

"באילת ההכבדה ניכרת יותר, כי היא עיר שרוב הנופשים שלה הם חילונים ולא משפחות דתיות שבאות לסדר פסח. מגיעים לנופש ופתאום יש הגבלות על הבידור בערבי שבת, יש דרישות לגבי ניהול סדר ואפילו אסור לקנות ירקות מתולעים. המועצה הדתית מעלה כל הזמן דרישות חדשות". שי מוסיף שהם בעד כשרות וכי הכשרות באילת היא קפדנית ביותר, "אבל אנחנו לא בעד להפוך אותה לבני ברק או לירושלים".

מנהל מחלקת הכשרות במועצה הדתית אילת, הרב ארנון אזולאי, מודה ש"בכל שנה אנחנו מוסיפים קצת". לדבריו, אם המלונות היו צריכים לעשות כל מה שצריך להכשרת המלונות לפני 14 שנה, היו צריכים להשקיע 400 אלף שקל בבת אחת. "שום מלון לא היה עושה זאת. לכן אנחנו מבקשים בכל שנה השקעות של עוד 1,000 שקל, עוד 1,500 שקל, ובעוד שנתיים נשלים את המלאכה".

כמו כן, הוא אומר, המטבחים הולכים ומשתכללים במכשירים חדשים ומחלקת הכשרות צריכה להתאים את עצמה לכך. "נכון שזה כרוך בהוצאת כספים, אך היא דלה מאד לעומת ההוצאות השוטפות של המלון. אני מתווכח עם מנכ"ל מלון על הוצאה של בין 1,000 ל-5,000 שקל, שהיא הוצאה סבירה".

לדברי הרב אזולאי, נכון שצריך לדעת להפעיל מטבח תחת תעודת כשרות וזה לוקח זמן, "אך אל למנכ"לים לקחת את הוויתור כהסכמה, אלא כדרך של שיתוף פעולה, כדי להגיע למטרה סופית המקובלת על כולם". לדבריו, אילת עדיין רחוקה מאוד מהכשרות של ירושלים וכך יהיה גם הלאה. כעת מתנהל משא ומתן עם המועצה הדתית גם לגבי העלאת "אגרת הכשרות" - שכרם של המשגיחים.

המפתח לתשלום למשגיחים הוא לפי מספר החדרים, כלומר, מספר החדרים קובע כמה משגיחים יהיו למלון, כשמלון גדול משלם אף מיליון שקל כשכר המשגיחים בשנה. בפסח יש הגדלה משמעותית בשכר המשגיחים הקרוי "דמי הכשרה". המלונאים מתקוממים נגד ההעלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully