וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעלות הצולבת מגיעה למשק האנרגיה

אבי בר אלי

23.3.2010 / 8:05

המדינה תכשיר את הבעלות הצולבת במשק האנרגיה בישראל, ותתיר לספקי הגז הטבעי להחזיק גם בתחנות כוח המוסקות בגז. אחזקותיהם של הספקים בשוק יוגבלו עד ל-50%

המדינה תכשיר את הבעלות הצולבת במשק האנרגיה בישראל, ותתיר לספקי הגז הטבעי להחזיק גם בתחנות כוח המוסקות בגז - כך נודע ל-TheMarker. ואולם, אחזקותיהם של הספקים בשוק החשמל יוגבלו עד ל-50%.

לפני כשלושה שבועות הוקמה ועדה בין משרדית לבדיקת נושא הבעלויות הצולבות, והעלתה כי אינטגרציה אנכית במשק האנרגיה המקומי תביא ליתרונות מסוימים, שיקלו על מימון מיזמי תחנות הכוח ויגבירו את כושר התחרות של יצרני החשמל הפרטי בחברת החשמל.

עם זאת, המדינה תגביל את שיעור ייצור החשמל של כל ספק גז - תוך קביעת נתח שוק מרבי. לפי הערכות, יעמוד נתח השוק על רף של 20%-25% מסך החשמל הפרטי שייוצר במשק.

כמו כן בוחנת המדינה כי ספק הגז יישארו בעלי אחזקת מיעוט בחברות החשמל הפרטיות ותימנע מהם בעתיד שליטה בתחנות הכוח. זאת, באמצעות קביעת רף מרבי לאחזקת ספק גז בחברת ייצור חשמל, וכן קביעה כי בכל מקרה של דילול בין אחזקות בעלי המניות לא ייוותר גרעין שליטה בידיו.

בנוסף נבחנת האפשרות להגביל את מספר הדירקטורים שיוכלו ספקי הגז למנות מטעמם בדירקטוריונים של חברות ייצור החשמל הפרטי - ואף לאסור על מינוי דירקטורים המכהנים כנושאי משרה בחברות בעלות זיקה לספקיות הגז.

התקנות החדשות מגובשות בימים אלה על ידי הוועדה הבין-משרדית. המלצות הוועדה צפויות להיות מסוכמות לכדי מסמך סופי לאחר חג הפסח. עם חברי הוועדה נמנים נציגי משרד התשתיות, אגף התקציבים באוצר, רשות ההגבלים העסקיים ורשות החשמל. בראש הוועדה עומד מנהל רשות הגז הטבעי, שוקי שטרן.

במהלך השבועות האחרונים, ניהלו חברי הוועדה מספר רב של דיונים חשאיים. בדיונים אלה נדונה סוגיית הבעלויות הצולבות בין ענפי הגז והחשמל, וכן החשש מיצירת אינטגרציה אנכית בין ספקי הגז ליצרני החשמל הפרטי באופן שיפגע בתחרות במשק החשמל.

המגבלות על ספקיות הגז עדיין נדונות

ל-TheMarker נודע כי בסוגיות העקרוניות שוררת לפי שעה הסכמה עקרונית בין החברים השונים בוועדה, ואולם המגבלות שיוטלו על ספקיות הגז והיקפן עדיין נדונות. כמו כן, עדיין לא הוחלט אם להחיל את התקנות החדשות על כלל תחנות הכוח בטכנולוגיות השונות. מדובר, למשל, בבחינה נפרדת של הרגולציה המתוכננת בשוק תחנות הכוח בטכנולוגיית קו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור).

עוד נודע, כי בימים האחרונים פנתה רשות ההגבלים העסקיים אל כמה יזמי ייצור חשמל פרטי במשק כדי לחוות דעתם באשר לזיקה האפשרית שבין ספקי גז טבעי ליצרני החשמל.

על הקמת הוועדה הבין-משרדית הוחלט לאחר חשיפת TheMarker לפיה המאבק בין ספקיות הגז הטבעי לישראל זולג לשוק לקוחותיהן בענף החשמל הפרטי. מדובר במגעים שאותם החלה לנהל קבוצת מרחב שבשליטת יוסי מימן, כדי להיכנס כשותפה במיזמי תחנות הכוח הפרטיות של קבוצת דוראד ודליה אנרגיות, במקביל לאחזקותיה בספקית הגז הטבעי המצרית EMG. זאת, כתגובה לפעילותה ההולכת ומעמיקה של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, בשוק החשמל הפרטי בישראל, במקביל לאחזקותיה בספקיות הגז הטבעי ים תטיס ושותפות תמר.

בעקבות הפרסום, קיימה בתחילת החודש שעבר וועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא, בסיומו דרשה מרשות החשמל לשנות את תנאי הרישיונות לאספקת חשמל פרטי. כמו כן דרשה מהממונה על ההגבלים העסקיים לגבש חוות דעת על הסכנה שבהיווצרות מונופול גם בתחום ייצור החשמל. יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), הביע חשש כי כניסת ספקיות הגז לתחומי הגז והחשמל תוביל לכישלון הניסיון לקיום תחרות בשוק החשמל, ולהעתקת הדואופול במשק הגז אל שוק החשמל הפרטי.

כפי שפורסם ב-TheMarker, בעקבות הוראה זו החליטה רשות החשמל להשהות מתן רישיונות ייצור חשמל חדשים ולעכב בקשות לשינוי מבנה בעלות ברישיונות קיימים. זאת, עד כינונו של מנגנון פיקוח חדש. התנאים הנוכחיים למתן רישיונות ייצור חשמל אינם כוללים איסור מפורש על ספק גז טבעי (או גוף שקשור בו) להחזיק ברישיון לייצור חשמל. החוק מסמיך את השר לשקול את הענקת הרישיון תוך בחינת תרומתו לתחרות.

דואופול גם בחשמל הפרטי

ספקית הגז EMG מחזיקה בזיכיון לאספקת גז טבעי בנפח כולל של 140 מיליארד מ"ק (BCM) למשק הישראלי למשך 20 שנה (עם אופציה להארכת הזיכיון ב-20 שנה נוספות). המדובר בכ-36% מעתודות הגז הטבעי הפוטנציאליות עבור המשק הישראלי. מימן, המחזיק ב-20.6% ממניות EMG ניהל, ב-2005 מגעים לרכישת 20% ממניות תחנת הכוח המתוכננת של דוראד בדרום אשקלון.

ואולם, מגעים אלה הופסקו לאחר שהובהר למרחב כי הרגולטורים לא יתירו לספק גז טבעי להחזיק במניות יצרנית חשמל בגז. במקביל, מחזיק מימן ביחד עם אורתם סהר ב-38% מקבוצת פי.אס.פי השקעות, המתכננת להקים בגלבוע תחנת כוח בהספק 300 מגה- ואט בטכנולוגיית אגירה שאובה.

תשובה, באמצעות חברות דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט שבשליטתו, מחזיק בכ-31% מהזכויות במאגרי הגז תמר ודלית, וב-53% מהזכויות במאגרי ים תטיס. סך הגז בקידוחים אלה מסתכם בכ-250 BCM, המהווים למעשה את כלל עתודות הגז הטבעי המוכחות בשטח מדינת ישראל, וכן מהווים 56% מהגז הזמין בפוטנציה עבור המשק הישראלי לעתיד.

במקביל, ייסד תשובה לפני כעשור חברה בת, דלק תשתיות, שתפעל כזרוע החברה האם בתחום ייצור החשמל הפרטי. חברה זו הקימה תחילה את I.P.P אשקלון - תחנת הכוח הסמוכה למתקן ההתפלה באשקלון. ואולם, בשנתיים האחרונות הגבירה את פעילותה, וסיכמה על שותפות (57%) בהקמת תחנת כוח במפעל נילית שבמגדל העמק (45 מגה-ואט) ובמחלבת אלון תבור של תנובה (55 מגה-ואט). זאת, כאשר לפני כשלושה חודשים הודיעה על כניסה למיזם תחנת הכוח הפרטית של אשכולות-גת (87%) בהספק 240 מגה-ואט.

כמו-כן, סיכמה עם הקונסורציום הזוכה במכרז ההתפלה בשורק על הקמת תחנת הכוח הסמוכה למתקן בהספק 100-130 מגה-ואט. בכך מגיעה היום דלק תשתיות לצבר פרויקטי גנרציה בהספק כולל של עד 560 מגה-ואט. צבר זה מהווה כ-20% מהיקף רישיונות ייצור החשמל הפרטי שהונפקו עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully