וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרקוזי - הכשל הצרפתי

בועז ביסמוט

23.3.2010 / 7:44

יוליוס קיסר, מספרת האגדה (והמחזה הנפלא של ויליאם שקספיר), הוזהר על ידי מגיד עתידות כי בחודש מארס הוא יידקר, אך הוא לעג לתחזית. הוא נדקר, בדיוק בהתאם לנבואה, 23 פעמים על ידי בן טיפוחיו. מכאן נולד המשפט המפורסם "הגם אתה ברוטוס?".

לצרפת היה נשיא, פרנסואה מיטראן (81'-95'), שנהג לבלות שעות ארוכות עם מגדת עתידות ולא רק בגלל יופייה. ניקולא סרקוזי, עד כמה שידוע, לא הוזהר על ידי מגיד עתידות, וחבל, אחרת יכול היה להתכונן לחודש הקשה ביותר שחווה מאז נכנס לארמון האליזה: גם רכילות לא נעימה על חייו האישיים עם קרלה וגם תבוסה אלקטוראלית בבחירות האזוריות.

ימים קשים עוברים על הנשיא: המפ?לה של נציגי מפלגת השלטון הניאו?גוליסטית ב?23 מתוך 26 המחוזות שבהם נערכו הבחירות - עם רוב מוחץ של 54.3 אחוזים לשמאל לעומת רק 36.1 אחוזים לימין - מהווה סטירת לחי לנשיא. תוסיפו לזה את הקאמבק (המאוד לא מחמיא לצרפת) של מפלגתו של לה פן ואת הימנעותם של יותר מ?50 אחוזים מהמצביעים הפוטנציאליים - ותבינו מדוע נאלץ סרקוזי לבצע שינויים בצמרת.

אבל לא רק מדיניותו של הנשיא מפריעה היום לצרפתים. "הצרפתים מבקשים מסרקוזי לשנות סגנון", קובע סקר שפורסם אתמול בעיתון "לה פריזיאן".

הצרפתים אינם תמימים. הם יודעים היטב כי תוצאות הבחירות של סוף השבוע לא ישנו בלילה אחד את השיטה של נשיאם. גם לא את סגנונו. אילו חשבו כך, לא היה אחוז הנמענים כה גבוה. מה שכן, הצרפתים בעיקר החיו את האופוזיציה מחדש. הם הבינו שמסוכן להשאיר את סרקוזי ללא אלטרנטיבה שלטונית.

תם עידן סרקוזי?

עד לפני כמה חודשים סרקוזי היה מנהיג ללא מתחרים. יריבו המר, ראש הממשלה לשעבר דומיניק דה וילפאן (האיש של הנשיא לשעבר, שיראק), עמד לדין על מעורבותו בפרשת "קלירסטרים"; השמאל נותר ללא מנהיג לאחר אי האמון בסגולן רויאל (המועמדת לנשיאות ב?2007) ואף סבל מעריקות של בכירים (למשל, שר החוץ ברנאר קושנר) לטובת שלטון הימין. והנה בתוך שבועות אחדים דה וילפאן זוכ?ה וחזר לזירה, וגם מנהיגת הסוציאליסטים, מרטין אוברי, הפכה למושיעה אפשרית.

האם זה אומר שתם עידן סרקוזי? התקשורת העולמית חוגגת את הסיפור. "זהו מסר אחרון לפני בחירות 2012", כותב ה"ניו יורק טיימס", ואילו ה"וול?סטריט ג'ורנל" סבור כי המשבר הכלכלי והעלייה באחוזי האבטלה יקשו על סרקוזי לבצע את הרפורמות החיוניות שנתיים לפני הבחירות לנשיאות.

ה"לוס אנג'לס טיימס" דווקא שם את הדגש על "החופשות הנוצצות יתר על המידה של הנשיא, על המותגים שאותם הוא לובש ועל האמירות הלפעמים גסות ובוטות שלו, אמירות שגרמו לחוסר שביעות רצון של הצרפתים".

עם זאת, לא צריך להספיד את סרקוזי, האדם עם החושים הפוליטיים הכי חדים בצרפת. קודמיו, מיטראן ושיראק, ספגו מפלות בבחירות חשובות יותר ובכל זאת ידעו לנהל מדינה, גם מול פרלמנט עוין וראשי ממשלות מהמחנה השני (מיטראן מול שיראק ושיראק מול ז'וספאן).

אגב, מוקדם להספיד את סרקוזי גם כבעל. צרפת שמרנית יותר ממה שחושבים. הם לא ימהרו להחליף נשיא, וסרקוזי לא ימהר להחליף אישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully