וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: אין בועת נדל"ן

מירב ארלוזורוב

23.3.2010 / 7:45

בבנק רואים בעובדה שמחירי הנדל"ן כיום גבוהים בממוצע ב-15% בלבד מהמחירים באמצע שנות ה-90, עדות לכך שלא קיימת בועת נכסים בענף

בנק ישראל מעריך כי למרות עליות המחירים החדות שנרשמו בתחום, לא מתפתחת בועה בענף הנדל"ן. בבנק רואים בעובדה שמחירי הנדל"ן כיום גבוהים בממוצע ב-15% בלבד מהמחירים באמצע שנות ה-90 עדות לכך שלא קיימת בועת נכסים בענף.

הקביעה של בנק ישראל מסתמכת על בדיקת הגורמים לעליות במחירי הנדל"ן, והחריגה של מחירי הנדל"ן מהתוואי של הערך המהוון של שירותי הדיור (שכר דירה וריבית). לפי בדיקת בנק ישראל, המחירים כיום אינם חורגים מהערך הכלכלי המהוון של שירותי הדיור. כמו כן, מאחר שהעליות כיום מגיעות לאחר כמעט עשור של ירידות במחירי הנדל"ן בישראל, המחירים גם אינם גבוהים מאוד היסטורית.

בבנק ישראל מייחסים את עליות המחירים להיצע הקרקעות הנמוך, בשל הקשיים הביורוקרטיים בדמות ועדות התכנון ומינהל מקרקעי ישראל, וכן לריבית הנמוכה. בבנק אמנם מודאגים מהעלייה בנדל"ן, כמו גם מהעליות בבורסה, אבל דוחים את הטענה כי הבנק חוזר על הטעות שעשה יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב לשעבר, אלן גרינספאן, שסייע ליצירת בועת נכסים במדינה באמצעות שמירה על ריבית נמוכה.

בבנק ישראל מודים כי לו הדברים היו תלויים רק במצב בבורסה ובשוק הנדל"ן, הנגיד היה מעלה את הריבית במטרה לצנן את שווקים אלה. עם זאת, מאחר שהריבית משפיעה על כלל המשק, בשלב זה סבורים בבנק ישראל כי אין ביכולתם להביא לשינוי חד במגמת הריבית - מאחר שהמשק עדיין לא יצא מסכנת המיתון.

בבנק ישראל עוקבים בדאגה אחר הקיפאון השורר ביצוא זה כמה חודשים, בעקבות התמשכות המיתון בשוקי העולם, ובעיקר בשווקים האירופיים. מאותה הסיבה ממשיך בנק ישראל לתמוך בשער השקל (למנוע ייסוף שלו) באמצעות רכישת דולרים, אף שהבכירים בבנק סבורים כי יתרות המט"ח כבר הגיעו מזמן לגודלן הרצוי, ואף מעבר לכך.

בבנק ישראל היו רוצים, קרוב לוודאי, להפסיק את ההתערבות בשוק המט"ח באמצעות רכישת דולרים, אבל נמנעים מלעשות כן כל עוד מצב המשק אינו מתייצב - וסכנת המיתון אינה חולפת. ההערכה היא שבנק ישראל ירגיש מספיק בנוח לגבי התמעטות סכנת המיתון רק לאחר שהמצב העולמי ישתפר, ובכך יובטחו שוקי היעד ליצוא הישראלי.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully