וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמאים פסקו: לוי יצחק - אאוט, יד2 - אין

דניאל שמיל

22.3.2010 / 21:04

איגוד שמאי הרכב הכריע: יד2 יהפוך למחירון הרכב הרשמי במקום לוי יצחק. 5 שמאים מאיגוד שמאי הביטוח יצטרפו לצוות המקצועי של האתר וישתתפו בגיבוש כללי החישוב של המחירים

לאחר תקופה ארוכה של משא ומתן, איגוד שמאי הרכב החליט השבוע להסתמך מעתה על מחירון יד2 ואף להצטרף לצוות ההיגוי הקובע את כללי התמחור. מדובר בצעד ראשון במהלך שיכול להביא לשינוי ניכר ביחסי הכוחות בין המחירונים בישראל.

חברות הביטוח והבנקים מתבססים כיום על מחירון לוי יצחק לקביעת גובה הפרמיות והערכת רכוש. תוקפו של מחירון יד2, המתחרה הגדול של לוי יצחק, היה רק כהמלצה באינטרנט, אולם ייתכן והמחירון יקבל מעתה תוקף מחייב יותר.

במסגרת שיתוף הפעולה, מתכננים ביד2 להקים פורום שבו יוכלו הגולשים להתייעץ עם שמאי הרכב. השמאים יקבעו כללים מחייבים להפחתות השונות. עם זאת, בשלב הראשון חברות הביטוח ימשיכו להתבסס על מחירון "לוי יצחק". כאשר שמאי מעריך את הנזק במכונית, הוא חייב להתבסס על המחירון המופיע בפוליסה של המבוטח, וכיום מדובר רק בזה של לוי יצחק.

יהודה נגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים אמר: "אחרי שנגבש עמדות מקצועיות, נבקש הכרה ואת ברכת הדרך מחברות הביטוח והמפקח על הביטוח, כדי להפוך את יד2 למחירון עליו מתבססות הפרמיות". כיום, השמאי מעריך את עלות תיקון הנזק שנגרם לרכב בתאונה או מסיבה אחרת, ואז מחשב את עלות זו כחלק ממחיר המכונית. כך נקבע האם התיקון אינו כדאי אז המכונית מוגדרת כ"טוטאל לוס".

נגן אומר שהסיבה להחלפת "לוי יצחק" היה הסירבול בעבודה: "היה קצת מורכב לעבוד עם המחירון. על כל מכונית יש אחוזים שונים של הפחתות והעלאות מחיר, וגם אלה משתנות כל חודש. זה הפך להיות מסובך ולא קריא, והיקשה עלינו לעשות גילוי נאות מול הלקוח. אני גם לא מסכים עם כל ההפחתות שלוי יצחק קובע. יש, למשל, הפחתה קבועה על נסועה (קילומטראז') גבוהה, אבל אורך החיים של המנוע לא אחיד. מנוע של מרצדס יכול לתפקד קילומטרים ארוכים יותר לעומת מנוע של פיאט אונו".

עו"ד גידי גלבוע, ראש אגף רכוש באיגוד השמאים אמר כי "נוצר פער בין היכולת הקיימת של לוי יצחק ובין הנתונים שקיבלנו מאתרים סטטיסטיים, כמו יד2. בישראל מי שנוהג על מכונית חדשה, מחזיק ביד משהו בערך של חצי דירה, וכל שינוי קטן יוצר פערים אדירים במחיר".

עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים, ציין: "לאיגוד שמאי הביטוח יש עניין לבנות מחירון רכב שייתן מענה בזמן אמת לשווי רכב עדכני ונכון. שווי הרכב יתבסס על ניתוח זמן שוק מיידי, מה שייתן מחירי היצע וביקוש לפי שוק אמיתי".

שבירתו של מונופול

סיבה נוספת למעבר היא הכוח שהוא נותן לאיגוד שמאי הביטוח. כעת הם חברים בצוות ההיגוי של המחירון, ויש להם השפעה על המחירים. הם לא לקוחות בלבד כמו שהיה עם לוי יצחק. שמאי הביטוח מנהלים מלחמה שקטה מול חברות הביטוח, על התעריפים אותם הם מקבלים, וכעת הם זוכים למעמד של מובילי מהלך ולא רק נגררים. רועי שגב, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של אתר יד2, אומר כי "איגוד השמאים בחר לנקוט עמדה ולהיות שחקן פעיל בעולם קביעת מחירי המכוניות. עבורנו זו תעודת כבוד".

שוק המחירונים לרכב נשלט זה שנים על ידי "לוי יצחק". שמאי הרכב הוותיק מפרסם מחירון מדי חודש מאז ראשית שנות השבעים. לפי לוי, המחירון שלו מתבסס על סקרים שהוא עורך כל חודש עם סוחרי רכב ואנשים פרטיים. לוי יצחק היה מונופול במשך כ-40 שנה, עד שבאוקטובר 2008 העלה אתר הלוחות יד2 מחירון רכב מתחרה. שיטת החישוב של האתר מתבססת על מעקב אחרי המחירים המפורסמים במודעות המכירה לרכב, עד למכירה עצמה ועל שיחות טלפון למוכרים ולקונים אחרי העסקה. כעת ייקבעו הכללים להפחתות מחיר על ידי צוות ההיגוי, בשיתוף איגוד השמאים. לטענת יד2, 85% מהמכוניות הנמכרות בישראל מפורסמות בלוח שלהם.

אופוזיציה נוספת שקמה בשנים האחרונות ללוי היתה מצד חברות הליסינג. הן טוענות כי הוא מפחית את המחירים ללא הצדקה. המתנגד הקולני ביותר הוא שמוליק קליין, מנכ"ל קל אוטו, שהחליט לקבוע מחירון משלו במכירת מכוניות מיד שנייה. חברות הליסינג לא ששות להשתמש ביד2, אשר המחירים בו נמוכים יותר בממוצע מאשר במחירון של לוי. עד כה, הבנק היחיד שעבר להסתמך על יד2 הוא מזרחי-טפחות, אך האתר נמצא במגעים נמשכים עם כמה בנקים וחברות ביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully